ambulance personeel op reddingboot

Auteur Topic: ambulance personeel op reddingboot  (gelezen 8446 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 10:12:32
mmm ik had verwacht/gehoopt dat er wel wat meer 'broeders' op dit forum zouden zitten om te reageren... :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 12:55:56
Ambulance mensen werken..  en vallen daarmee onder de arbo-wet..

de werkgever moet een Taak/Risico analyse maken, van het werken op een reddingsboot, onder verschillende omstandigheden en zal daarvoor adequate PBM en training aan hun medewerkers moeten geven..

en de reddingsbootbemanning moet zorgen, dat hun 'gasten' ook adequate PBM heeft..  

En een opblaasvestje is op een zomerdag misschien wel adequaat, mits de heren op een stoel kunnen zitten tijdens de vaart..
maar bij een wapper 7, op een regenachtige dag, ziet zijn de eisen aan adequate PBM toch een beetje strikter..

Dus ambulancediensten en de reddingsdienst moeten gezamenlijk hierover "ketenafspraken maken".


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 12:56:46
Zelf heb ik lang geleden een medivac gehad met de Johanna Louise naar een russische erst tanker.
Ben je al zo oud dan? ;-) ;-)

Om vervolgens met een zeegang van een meter of 3 de touwladder te pakken en vervolgens vergeten dat je het touw moet pakken in plaats van de houten sporten, laat zien dat je daar wat vaker mee moet oefenen. En daarom ben ik van mening dat je regelmatig met een Medivac mee moet, ook al is de indicatie daartoe af en toe bedenkelijk.
Volledig mee eens. Net als lopen op een lange gangway zoals te zien op de video. Als je daar als een olifant overheen loopt kan je zeeziek worden van je eigen lopen ;-)

Zoals je begrijpt was de indicatie in deze absoluut discutabel. En dit soort inzetten verbetert de onderlinge samenwerking.
En juist met dit soort weer kan je de angst bij sommigen weg nemen. Laten we hopen dat er altijd tijd blijft voor dit soort samenwerking.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 23 april 2010, 13:00:51
mmm ik had verwacht/gehoopt dat er wel wat meer 'broeders' op dit forum zouden zitten om te reageren... :-\

Wat niet is kan nog komen ;)

In lijn met dit topic, ben ik wel benieuwd of de hulpverleningspartners bepaalde eisen/wensen hebben ten aanzien van de reddingboot. Een boot uit de Arie Visser klasse is bijvoorbeeld nauwelijks te vergelijken met een Atlantic. Er is een gesloten accomodatie, een behandelplaats voor een slachtoffer, best veel werkruimte, enz.

Ook vanuit het oogpunt van veiligheid, zou ik me kunnen voorstellen dat je als ambubemanning liever opstapt bij een boot met kajuit dan een open RIB.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 23 april 2010, 16:28:50
Wat niet is kan nog komen ;)

In lijn met dit topic, ben ik wel benieuwd of de hulpverleningspartners bepaalde eisen/wensen hebben ten aanzien van de reddingboot. Een boot uit de Arie Visser klasse is bijvoorbeeld nauwelijks te vergelijken met een Atlantic. Er is een gesloten accomodatie, een behandelplaats voor een slachtoffer, best veel werkruimte, enz.

Ook vanuit het oogpunt van veiligheid, zou ik me kunnen voorstellen dat je als ambubemanning liever opstapt bij een boot met kajuit dan een open RIB.

Daarom krijgt de Johanna Smidt van RB Naarden altijd de taak om de ambubemanning op te halen en de so aan boord te nemen.

Henk


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #15 Gepost op: 23 april 2010, 22:41:56
@henk. volgens mij valt jou inzetgebied onder de samijregeling en zijn er daar in 3 mogelijke senario's benoemd. neem aan dat de ovdg besluit over welk senario er gehanteerd wordt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 23 april 2010, 23:21:00
@henk. volgens mij valt jou inzetgebied onder de samijregeling en zijn er daar in 3 mogelijke senario's benoemd. neem aan dat de ovdg besluit over welk senario er gehanteerd wordt.

Zou je dat nader kunnen / willen toelichten?
Ik leidt uit je reactie af dat het scenario-afhankelijk is wie de hulpverleningspartners aan boord neemt? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #17 Gepost op: 24 april 2010, 02:09:56
In Haaglanden zijn nu alle rapid responders (deze zijn ook allemaal ovdg) getraind door de KNRM. Indien nodig gaan zij mee aan boord.

Ik heb zelf ook wel eens aan boord geklommen van een enorm schip (we rijden ook op Hoek van Holland). Ik was blij dat ze me er even aan herinnerde hoe ik mijn handen moest plaatsen op dat laddertje, anders zaten ze er mooi tussen  ;D

Als ambulancebemanning kom je op vreemde plaatsen. In een uitzonderlijk geval doe je ook wel eens dingen die niet direct veilig zijn te noemen. Balanceren op een balkonrand, in een boom geklommen (wel gezekerd) want ook daar kunnen mensen bekneld komen te zitten  :o, op bouwterreinen heel diep of heel hoog en altijd via die kleine houten laddertjes....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 24 april 2010, 09:07:19
Het is mij niet helemaal duidelijk of er nu wel of niet altijd ambulance personeel mee kan/wil bij medevacs?
Verschilt dit per regio, zijn er landelijke afspraken of is dit een individuele beslissing van een broeder die liever niet op een boot stapt? ::) ::)
 

1. Ik denk dat zoiets echt per casus verschilt.
2. Daarbij de keuze van de ambulancemedewerker zelf. Ik kan me voorstellen dat bepaalde collega's het niet zien zitten om via een instabiele touwladder 15m naar boven te klimmen. Voor mij persoonlijk is niets te dol, maar iedereen heeft grenzen.
3. kom ik straks op terug moet ervandoor


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 24 april 2010, 09:25:47
@henk. volgens mij valt jou inzetgebied onder de samijregeling en zijn er daar in 3 mogelijke senario's benoemd. neem aan dat de ovdg besluit over welk senario er gehanteerd wordt.

De laatse keer kwam iemand met loeiende sirene aan toen alles al achter de rug was en vroeg wat er gebeurd was en wat we gedaan hadden. Het so lag op een wat groter schip en de telefoon ging de hele tijd van een van de plegen, maar die had het veel te druk. Die heb ik toen aangenomen: dat was die iemand. Ik moest zeggen dat ze veel te druk was en later wel terug zou bellen.... Die iemand was de OVDg. Weinig invloed als het maar een incidentje is. En als het zwaar weer is en er geen goede kleding is neem ik (en mijn collega's zijn allemaal ook bij hun volle verstand) ze niet mee, al gaat de OVDG op z'n kop staan . Dan is er maar één scenario en kunnen ze gewoon in de kajuit met de Johanna Smidt mee.

Henk