GPS

Auteur Topic: GPS  (gelezen 7623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Alberink

  • Gast
GPS
Gepost op: 16 mei 2004, 23:03:41
Wie kan mij vertellen of, indien er een ongeval heeft plaatsgevonden, ik de GPS coordinaten door kan geven aan een alarmcentrale. Met name als het ongeval niet in de bewoonde wereld plaatsvind (bijv in bosgebied)

Ik heb een GSM, maar zijn de daarin af te lezen data van alle merken betrouwbaar?




Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2004, 23:23:47
Citaat
Wie kan mij vertellen of, indien er een ongeval heeft plaatsgevonden, ik de GPS coordinaten door kan geven aan een alarmcentrale.
Ik neem aan dat er op de meldkamer een mogelijkheid moet zijn om direct op coordinaten te zoeken.  De meeste GIS programmatuur heeft daar wel mogelijkheden voor. Soms moeten de GPS coordinaten (Vaak in WGS 84 projectie, een beetje standaart output van de GPS) eerst omgezet worden van Graden, Minuten naar het nederlandse 'Rijks driehoek stelsel'.

Citaat
Ik heb een GSM, maar zijn de daarin af te lezen data van alle merken betrouwbaar?
.

Ik kan niet helemaal volgen wat je hiermee bedoeld.
De huidige GPS ontvangers zijn binnen 50 meter naukeurig. Vaak nauwkeuriger dan 12 Meter!

Ook is het mogelijk een positie te bepalen van een GSM (De mobiele telefoon dus) In een gebied waar voldoende dekking is kan, dmv een kruispeiling op verschillende masten ,een positie worden verkregen.
Bij een uitgestrekter gebied met weinig antenne masten is deze positie niet echt nauwkeurig.

Hoe dit technisch in elkander steekt is een redelijk lang, maar makkelijk te begrijpen verhaal.

Groeten, Ton.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2004, 00:42:41
Ook is het mogelijk een positie te bepalen van een GSM (De mobiele telefoon dus) In een gebied waar voldoende dekking is kan, dmv een kruispeiling op verschillende masten ,een positie worden verkregen.

Je kunt hier vast wat meer over vertellen? Ik ben nog steeds van mening dat dit niet mogelijk is...

Groeten, Peter.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2004, 15:57:40
Mits voldoende satelieten "zichtbaar" zijn, is de GPS positie binnen 5 m nauwkeurig. Er is een tijd geweest dat de amerikanen, eigenaar van de satelieten, voor civiele toepassing opzettelijk een onnauwkeurigheid ingebouwd hadden waardoor de nauwkeurigheid binnen 100 m was. Tegenwoordig is dit verwijderd en halen we de militaire nauwkeurigheden.

Het gaat bij de GSM niet om een kruispeiling, maar om het vergelijken van de sterkte van het zendsignaal van de GSM op de diverse masten. Daaruit kan een grove inschatting (ik dacht binnen zo'n 3km) van de plaats gemaakt worden.

Natuurlijk is de ideale oplossing de GPS koppelen aan de GSM. Dat gebeurd bijvoorbeeld voor filemeldingen bij interaktieve navigiatie systemen.

Alle satelieten hebben een atoomklok aan boord die met een hele hoge nauwkeurigheid synchroonlopen.

Alle satelieten sturen tijdmerkers uit.
daarin staat ook de tijd en de bron.

De satelieten ontvangen deze signalen met een bepaalde vertraging. door de tijd van de tijdmerker te vergelijken met de eigen tijd kun je uitrekenen hoelang de weg was die het signaal heeft afgelegd.

Ook de GPS ontvanger ontvangt deze signalen. En kan uitrekenen hoelang de signalen onderweg waren en dus de afstand tot de satelieten ontvangen.

Met drie satelatieten kun je twee lokaties bepalen. een op aarde en een ergens in de ruimte. Een beetje navigatiesysteem weet dat hij het punt op de aarde moet hebben. De software zorgt er bovendien voor dat het pijltje op de weg gezet wordt. als je tever de rimboe in rijdt, dan springt het pijltje naar de "plek" waar je op dat moment bent.

Als je twee plaatsbepaling hebt dan is het berekenen van de snelheid en rijrichting een fluitje van een cent.

met vier satelieten kun je ook de hoogte bepalen.

hoe meer satelieten hoe nauwkeuriger de bepalingen


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2004, 21:19:07
Het gaat bij de GSM niet om een kruispeiling, maar om het vergelijken van de sterkte van het zendsignaal van de GSM op de diverse masten. Daaruit kan een grove inschatting (ik dacht binnen zo'n 3km) van de plaats gemaakt worden.

Zo werkt het helaas niet. De ene mast werkt op kanaal A en B, de mast hier naast werkt op kanaal C en D. Wat er op kanaal A van mast-1 gebeurt dat kan mast-2 niet horen en dus ook geen signaalsterkte bepalen.

De enige die metingen verricht (zowel signaalsterkte als afstand) dat is het mobieltje zelf en niet het netwerk.

Groeten, Peter.


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2004, 21:32:15
Maar je moet wel duidelijk begrijpen dat er verschillende notaties van de GPS coördinaten/grids/datums gebruikt worden zoals RD/WGS84/UTM/Lat/Long. enz., en dat maakt het er niet eenvoudiger op.
Kijk ook eens op het volgende draadje mbt. deze kwestie:
http://www.geocaching.nl/forum/index.php?s=1585e1e8d25eff6f1bb759e48b3a64d5&act=ST&f=37&t=1588&st=0
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2004, 23:48:50
Zo werkt het helaas niet. De ene mast werkt op kanaal A en B, de mast hier naast werkt op kanaal C en D. Wat er op kanaal A van mast-1 gebeurt dat kan mast-2 niet horen en dus ook geen signaalsterkte bepalen.

De enige die metingen verricht (zowel signaalsterkte als afstand) dat is het mobieltje zelf en niet het netwerk.

Groeten, Peter.


Ik weet dat het mogelijk is om GSM toestellen te lokaliseren. De bepaling van de plaats gebeurd zover ik weet niet door het toestel. Mewn heeft mij verteld dat de signaalsterkte een van de parameters is om de plaats te berekenen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2004, 23:56:13
Ik weet dat het mogelijk is om GSM toestellen te lokaliseren. De bepaling van de plaats gebeurd zover ik weet niet door het toestel.
Mewn heeft mij verteld dat de signaalsterkte een van de parameters is om de plaats te berekenen.

En voor zover ik weet is dat dus niet mogelijk. Maarja dat is een welles/nietes verhaal  ;)

Groeten, Peter.


Teun

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 05:35:03
Citaat
En voor zover ik weet is dat dus niet mogelijk. Maarja dat is een welles/nietes verhaal  ;)

Groeten, Peter.

Op de  onderstaande link staat het volgende verhaal wat in die tijd ook het nieuws gehaald heeft, waarin bewezen wordt dat het mogelijk is om de positie van een GSM telefoon te bepalen!

http://oud.refdag.nl/weet/010410weet16.html

Gsm-telefoon
Dat met de gsm-telefoon ook een redelijk goede positiebepaling mogelijk is, bleek wel eind 1999 bij de ontvoering van de echtgenote van Philips-topman Boonstra. Dankzij haar gsm-telefoon, die aanstond, kon de politie haar onvrijwillige tocht van het Belgische Brasschaat naar Hoek van Holland –waar zij in bewusteloze toestand in haar auto aangetroffen werd– reconstrueren.

In eerste instantie gaat het om een vrij grove plaatsbepaling, gekoppeld aan de positie van de gsm-masten. De nauwkeurigheid ligt dan in de orde van honderden meters. In de VS wordt deze mogelijkheid zelfs een verplichting: vanaf 1 oktober 2001 dienen de gsm-providers ten behoeve van alarmoproepen (vergelijkbaar met ons 1-1-2-alarmnummer) de positie van een beller met een nauwkeurigheid van 125 meter of beter door te kunnen geven. Technisch is dit niet zo moeilijk.

Het Engelse bedrijf Cambridge Positioning Systems (CPS) brengt samen met Siemens onder de naam Cursor een nieuwe technologie, onder de naam E-OTD (Enhanced Observed Time Difference) op de markt waarmee met een bestaand gsm-netwerk een positienauwkeurigheid van zelfs 50 meter wordt bereikt. Voor de nieuwe generatie UMTS-telefoons wordt dit naar verwachting zelfs 5 meter. Lothar Pauly, topman bij Siemens, ziet dit als een doorbraak. „De komende jaren zullen een dramatische toename van locatie-gebaseerde diensten te zien geven, die voor iedereen met een mobiele telefoon toegankelijk zijn.” Daarmee krijgt plaatsbepaling van auto's ook vriendelijker toepassingen dan alleen kilometerheffing: automobilisten hoeven niet meer te piekeren over de vraag waar de dichtstbijzijnde benzinepomp, parkeergarage of pizzeria is.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2004, 20:58:31
Het principe van plaatsbepaling via de GSM is gebaseerd op de volgende methode:
(ik zal proberen de bron te achterhalen waar ik het heb gelezen, alleen heb daar nu even de tijd niet voor)

Als een GSM is ingelogd op een zendmast dan is er een data pakket gereserveerd voor bepaling van de afstand tot de zendmast.Dit is de zogenaamde TA (Timing advance) code. Voor GSM is het noodzakelijk de afstand tussen telefoon en zender te weten.
Er is namelijk weinig 'ruimte' in het gemultiplexte data signaal. Is een telefoon ver van een zender verwijderd, dan komt het signaal te laat aan bij de ontvanger en het hele spul is niet meer gesynchroniseerd meer, met o.a. wegvallen als gevolg.
De  afstand word, net als bij GPS, gemeten door het tijdverschil tussen uitzenden en ontvangen van de telefoon/zendmast. Aan de hand van de afstand tot zendmast kan de GSM het signaal vertragen met lege packets om op die manier toch in de datastroom synchroon te blijven.

Door nu te switchen naar een tweede mast en wederom een afstand te meten heb je  twee variabele en twee vaste gegevens (lokatie van de zendmasten is een vast gegeven) . Hierop kan je door middel van meetkunde een kruispeiling maken. Je krijgt dan echter 2 mogelijke lokaties. Door nu te switchen naar een derde mast waarop je ook een afstand bepaling doet, kan je rekenen met 3 X 2 variabelen en verkrijg je 1 lokatie waar de GSM zich zou moeten bevinden.

Ik zal ook proberen een plaatje hiervan te maken.

In Frankrijk is er op deze manier al eens een groep gestrande bergbeklimmers gelokaliseerd. De GSM operator kan namelijk 'bewust'een te lokaliseren GSM laten switchen op de diverse zendmasten.

Ik hoop het e.e.a. een beetje begrijpelijk te hebben uitgelegd.

Bron: (Toch nog gevonden) http://www.nobbi.com/glossar.htm#ta

Groeten, Ton.