Het is allemaal niet zo moeilijk.
Autosnelwegen die van West (zeezijde) naar OOST (landzijde) lopen, met je rug naar de zee staan en dan is links- links en rechts-rechts.
Autosnelwegen die van noord naar zuid lopen of VV hebben hun oorsprong in Den Haag, dus met je rug naar Den Haag staan en links is links en rechts is rechts.
Helaas is dat niet voor heel Nederland het geval!
De A1 Rechts gaat inderdaad naar het oosten, dus daar gaat het goed. De A58 Rechts gaat echter richting het westen (dus richting de zee). Met je rug naar de zee gaan staan levert dus de verkeerde informatie op. De A2 Rechts gaat vanuit Amsterdam richting het zuiden. Dus met je rug naar Amsterdam levert dan wel goede info, en afhankelijk waar je op de A2 bent levert met je rug naar Den Haag ook nog enige goede info op. Echter de A50 Rechts loopt van het zuiden naar het noorden. Met je rug naar Den Haag levert dus alleen maar goede info op als je boven Arnhem naar Zwolle kijkt...
Het allermooiste voorbeeld is zelfs de A4 Rechts, die van noord naar zuid van Amsterdam naar Den Haag loopt. Met je rug naar Den Haag gaan staan levert dus altijd de verkeerde informatie op!
De enige mogelijkheid om dit ezelsbruggetje te gebruiken is heel plaatselijk bij Amsterdam. Vanuit het Rijkswegenplan is oorspronkelijk bedacht dat alle Rijkswegen in Amsterdam beginnen en daarom vanuit Amsterdam beginnen te tellen. De A1, de A2, de A4, de A7, etc. beginnen allemaal vanaf Amsterdam. Met je rug naar Amsterdam op een snelweg die in Amsterdam begint, levert dus wél de goede informatie op. Op alle overige snelwegen dus niet zonder meer.
Er is maar één goede manier om Links en Rechts te onderscheiden, en dat is (denkbeeldig) op de as van de weg te gaan staan (op de middenstreep of in de middenberm dus) en te kijken in de richting van de oplopende hectometrering. Dan is de rechterhelft van de weg / rijbaan ook echt Rechts en de linkerhelft ook echt Links. En de rijstroken beginnen te tellen vanuit de middenberm (ook een veel gemaakte vergissing).
(...)
En wat betreft Re of Li, heb al een paar keer gehad dat ik met de meldkamer of RWS aan de lijn was en het had over de Re of Li zijde en zij vroegen welke kant dat op was. Vind het zelf ook nooit echt een hele handige benaming. (...)
Het komt regelmatig voor dat bellers Links en Rechts omdraaien (onbedoeld), maar wel heel goed weten welke kant het op is, of dat het de noord/zuid/oost/west-baan is, of dat het de binnen/buitenring is. De meldkamer zal dan een controlevraag stellen om zeker te weten dat het de juiste rijbaan is. Voor professionele gebruikers/melders helpt het als je de juiste volgorde van de Beschrijvende Plaatsbepaling Systematiek (BPS) hanteert. Dus niet zoiets als "de rechterbaan van de A1 bij paaltje 34,5 op de linkerrijstrook", maar zoiets als "A1, paaltje 34,5, hoofdrijbaan rechts, rijstrook 1". Voor een centralist is dat ook een signaal dat de melder weet waar hij/zij over praat. Voor de geïnteresseerde lezer
het originele document over BPS en voor de snelle lezer
de publieksfolder (bron: incidentmanagement.nl).
(...)
Verder voor afritten, knooppunten en dergelijke de lettertoevoeging. Alleen daar heb ik nog steeds geen logica in kunnen ontdekken. Het komt gewoon neer op wat bekendheid met je gebied, dan weet je heel snel welke kant je op moet rijden, hoef je geen nieuwe procedures voor uit te vogelen.
De lettercodes zijn wel degelijk "logisch", alleen voor de mensen die er niet of nauwelijks mee te maken hebben lijkt het ontzettend onlogisch
. Zoals Customs al aangeeft zijn de letters a t/m d gereserveerd voor toe- en afritten voor een normale aansluiting (afslagen). De volgende letters zijn gereserveerd voor o.a. verbindingswegen in knooppunten (een beetje knooppunt heeft tenminste acht verbindingswegen), rangeerbanen en parallelbanen. Er is een lijst beschikbaar met lettercodes per type wegvak, maar deze moet ik ergens opzoeken.