Hoe kan een tankautospuit uitrukken terwijl de auto nog niet eens vol is (lees het artikel in onderstaande link). Het is dan wel voor een bermbrand geweest maar stel dat je een doormelding krijgt van een woningbrand bijvoorbeeld. De bevelvoeder, nummer 3 en 4 komen met eigen vervoer naar de melding toe. Als de brandweer een melding krijgt voor een dier in de sloot rukken ze ook met een halve tankautospuit uit en komt de rest met eigen vervoer zonder bluskleding.
http://www.brandongevallen.nl/artikelen.php?id=10193
Is dit eigenlijk wel toegestaan?
Het incompleet uitrukken is wettelijk toegestaan, Of het binnen de regio wenselijk is, een plaatselijke aangelegenheid. Bij ons (Zuid-Limburg) werkt het als volgt.
In de dagsituatie zijn er bepaalde posten waarvan bekend is dat zij geen volledige TS kunnen leveren. Er worden dan standaard 2 posten gealarmeerd. 2 x incompleet is ook 1 x compleet.
Andere afspraak: Bij de posten waar dit sporadisch voorkomt en dus maar 1 TS wordt gealarmeerd is afgesproken dat wanneer zij incompleet zijn, er gewoon uitgerukt wordt. De AC wordt dan in kennis gesteld en vervolgens alarmeren zij een 2de TS.
Indien compleet, echter zonder bevelvoerder wordt de OVD bij gealarmeerd.
Daarnaast hebben we nog het gedeelte Gulpen-Wittem, Vaals & Simpelveld. Daar rijd in de dagsituatie de snel inzetbare eenheid met 2 man, bestaand uit chauffeur en bevelvoerder(1 minuut kazerne). Daarnaast wordt gelijktijdig een vrijwillige TS gealarmeerd. Mocht deze incompleet zijn sluit de SIE bemensing zich bij het incident aan bij deze TS.
Verder weet ik inderdaad dat er meerder korpsen in den lande zijn waar na gekomen wordt met privé vervoer. Dat is een plaatselijke keuze. Hier komt het in ieder geval niet voor.
Tot slot vind ik het artikel op brandongevallen erg knullig over komen. Er is een bermbrand maar feitelijk willen ze een discussie uitlokken. Het hele artikel geeft mij het gevoel van deze gasten kun je beter niet bij een incident hebben als wel.