rijopleiding

Auteur Topic: rijopleiding  (gelezen 2022 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marco75

• Gast
Gepost op: 17 mei 2004, 15:33:39
Naar aanleiding van een langlopend discussiepunt op een ander gedeelte van dit forum, te weten het onderwerp "ervaring met zwaailichten" onder vragen aan huisartsenpost en chauffeurs, ben ik benieuwd naar het volgende.
Hoe worden ambulancechauffeurs geschoold/getraind in het rijden van A1 ritten? Ik neem aan dat jullie een uitgebreide rijopleiding krijgen, maar ben benieuwd wat zo'n rijopleiding dan precies inhoud.
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je pas echt "A1-ervaring" opdoet in het dagelijks verkeer.
En naar ik heb begrepen worden ambulancechauffeurs ook al volledig ingezet alvorens zij de SOSA-opleiding hebben gevolgd, of heb ik het dan mis? Of staat de rijopleiding los van de SOSA-opleiding?
Alvast bedankt voor de reacties!

Greetz Marco

marek

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2004, 20:54:09
voordat je aan een ''opleiding'' voor ambu chauffeur begint moet je al werkzaam zijn bij een ambulance dienst. In de periode dat je werkt moet je curses dagen volgen, waarin je alles leert. de dagenzijn verdeelt over twee jaar maar je kan ook alles in 1 jaar afronden.
In het eerste jaar krijg voornamelijk verzorgende vakken en in het tweede jaar meer de vervoers vakken.
Voor het rijden van A1 ritten moet je geloof ik een speciaal rijexamen doen maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoef er geloof ik niet bij te zeggen wat ik later wil worden.

Ambulancebroeder

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2004, 00:36:26
A1 mag van de wet niet beoefend worden in opleidingsverband, vandaar dat daar ook geen sosa examen in is.
Wel wordt er gekeken of de chauffeur vlot door het verkeer kan rijden, ook bij het sosa examen.
De ervaring met A1 leer je van de collega's in de dienst, tijdens je werk.

Karim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2004, 01:08:08
Als je geen vast contract krijgt bij je ambulancedienst maar bijv. op invalbasis werkt (meestal i.s.m. speciale uitzendbureau's als Humage, Lowlands, en EMC) krijg je geen sosa opleiding.

Je krijgt wel 'n (stevige) interne training van ongeveer 3-4 maanden, en als je dat met succes heb afgesloten mag je dus evenveel als je collega's met sosa papiertje.