De gegevens van de Frans (opgave KNRM)
Bouwjaar: 1997
Gewicht: 8 ton
Afmetingen: 10,60 x 4,10 x 0,75 m
Motorvermogen: 2 x 450 pk
Max. snelheid: 34 knopen
Capaciteit: 50 geredden
Bemanning: 4 personen
Op die Frans zit ook niet zoveel meer als een EHBO trommel en een grote draadschaar. (om de verstaging door te kunnen knippen van een te bergen omgeslagen zeilboot, mochten we een keer bij zijn
)
Ik denk dat het percentage redden/bergen bij de KNRM en de grotere binnenwater reddingsbrigades niet zo veel verschilt met die bij zo'n berger. (mooi schip trouwens). Als er wat te redden valt, is er namelijk vaak ook wel wat te bergen en andersom.
Het is beslist niet zo dat de reddingsboot de sleepklus aan de berger afstaat ofzo. Andersom staat de berger de drenkelingen vaak ook niet aan de reddingsboot af. Als hij dat wel doet is ie de klus als eerste geariveerd als nog kwijt aan de reddingsboot, want als de drenkelingen bijkomen worden gauw afspraken gemaakt waarbij de berger buitenschot blijft en de reddingsdienst het geld opstrijkt. Kan de berger weer naar huis. Praat maar eens met zo'n berger als de No Limit enzo, die moet echt in gevecht met de KNRM om de bergingsklus. BTS is al ter ziele heb ik begrepen.
Klaas Post heeft nu afspraken gemaakt waarbij hij alles door de week en de KNRM de klantjes in het weekend heeft.
Henk