Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 17667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 10 juni 2004, 18:53:14
Helemaal mee eens!

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #61 Gepost op: 13 juni 2004, 22:40:36
KWam vandaag langs Den Bommel en daar ligt een bergingsboot de ocean 5 welke ook gweoon SAR erop heeft staan terwijl hij verder daar niet in deelneemt zover ik weet, alleen BST heeft een convenant met de Kustwacht en een aantal brandweer korpsen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 13 juni 2004, 23:01:33
Maar SAR is ook niet beschermd. Zoeken en redden betekent het. En dat is niet te claimen gelukkig.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #63 Gepost op: 13 juni 2004, 23:54:40
Maar iedereen zal het aan zien voor een hulpdienst en rescue is wat anders dan een omhoog gelopen jacht los sleuren en dikke vette poen vangen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 14 juni 2004, 08:54:19
Ach, de combinatie is bij allebei aanwezig. Veel bergers (als Post in Urk) redden ook (gratis, voor redden mag je geen geld vragen, dat ben je verplicht). De KNRM redt, maar bergt nog veel meer. De twee keer 800 PK van de Frans Verkade bv zijn niet bedoeld om de drenkelingen mee te kunnen vervoeren.
Als er iets vast zit is het een race tussen bergers en de KNRM. En dat gaat niet zo zachtjes, de KNRM heeft grote belangen, oa door afspraken met de grote verzekering maatschappijen. Geloof mij maar, het gaat ze allemaal om geld. En de KNRM heeft door de "declared Unit" positie een enorme voorsprong. Ze stelt zich op het standpunt dat de door deze "declared Unit"status automatisch OCC is en de leiding heeft over de bergers. De bergers zijn het daar niet zo mee eens. En als er een boot met motorpech ligt is het geen redden zeggen de bergers. De KNRM vindt weer van wel. Zo loopt alles door elkaar heen.


Henk


Vincent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
    • Reddingshop.nl
Reactie #65 Gepost op: 17 juni 2004, 10:31:23
Nog even terug komen op:

alarm vanmiddag voor RB Naarden en RB Almere. Konden allebei niet (gewoon niet kunnen, is toch ook een goede reden?) dus gaat RB Huizen maar weer, die kan (bijna, 99%) altijd.

Er is hier een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de reddingsbrigades waardoor er altijd door één van de 4 rb's hulp geboden wordt. Het komt natuurlijk voor dat mensen werken of andere verplichtingen hebben. Maar waar gaat het nu om? er wordt hulp geboden door een reddingsbrigade.
De alarmering verloopt ook goed, alle 4 de rb's worden gealarmeerd en kunnen vervolgens uitvaren na onderling overleg.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 17 juni 2004, 11:43:00
Dat is mooi, maar jammer dat er soms zoveel tijd overheen gaat eer ze door hebben dat Naarden niet kan, en daarna weer dat ook Almere niet kan. Met iets wat de AC 52 als spoedoproep kwalificeert heb je gelijk. Maar een vastgelopen boot bv is geen spoedoproep. Als daar eerst Naarden, daarna Almere geprobeerd wordt en beide geven geen gehoor ben je 2 x 15 minuten verder eer dat Huizen gealarmeerd wordt. In die tijd wordt de schipper ongeduldig en kan gekke dingen gaan doen. Ik zou het mooi vinden als ook voor minder spoedvereisende hulpverleningen meteen een RB gewaarschuwd zou worden die ook echt kan. Huizen bijvoorbeeld. Wat voor zin heeft het om overdag Naarden en Almere te alarmeren, die kunnen bijna nooit. Laat je voor de tijden dat je van te voren al weet je niet beschikbaar bent uitschrijven bij de AC. Dat scheelt tijd met de alarmering voor degene die wel kan. (komen wij ook wat minder vaak als eerste, dat moet je toch aanspreken ;D )

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #67 Gepost op: 17 juni 2004, 13:05:00
Als al de vier brigades gelijkertijd worden opgetrommeld zie ik er minder problemen in. Dit plijt er wel meer voor dat het ook met minder boten af kan, waarom onder werktijd 1 boot en in het weekend er 4????

Om nog even op het bergen terug te komen van de frans verkade deze boot is hier ook niet speciaal voor gemaakt. Het motervermogen is noodzakelijk om de boot de snelheid te kunnen geven. Verder is het maar 21 keer 430pk, dat is nog lang geen 800pk.

9910001
9910001


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 17 juni 2004, 13:09:01
Dit is een boot van rederij noordgat van terschelling

Deze boot is gebouwd op naar het model valentijn. Deze heeft dan wel een heel stuurhuis, echter deze boot is zeer kaal en beperkt met mideelen uitgerust. Daar zitten de verschillen tussen een berger en een hulpverlener.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 17 juni 2004, 13:17:51
De gegevens van de Frans (opgave KNRM)


Bouwjaar: 1997
Gewicht: 8 ton
Afmetingen: 10,60 x 4,10 x 0,75 m
Motorvermogen: 2 x 450 pk
Max. snelheid: 34 knopen
Capaciteit: 50 geredden
Bemanning: 4 personen


Op die Frans zit ook niet zoveel meer als een EHBO trommel en een grote draadschaar. (om de verstaging door te kunnen knippen van een te bergen omgeslagen zeilboot, mochten we een keer bij zijn  ;D)

Ik denk dat het percentage redden/bergen bij de KNRM en de grotere binnenwater reddingsbrigades niet zo veel verschilt met die bij zo'n berger. (mooi schip trouwens).  Als er wat te redden valt, is er namelijk vaak ook wel wat te bergen en andersom.
Het is beslist niet zo dat de reddingsboot de sleepklus aan de berger afstaat ofzo. Andersom staat de berger de drenkelingen vaak ook niet aan de reddingsboot af. Als hij dat wel doet is ie de klus als eerste geariveerd als nog kwijt aan de reddingsboot, want als de drenkelingen bijkomen worden gauw afspraken gemaakt waarbij de berger buitenschot blijft en de reddingsdienst het geld opstrijkt. Kan de berger weer naar huis. Praat maar eens met zo'n berger als de No Limit enzo, die moet echt in gevecht met de KNRM om de bergingsklus. BTS is al ter ziele heb ik begrepen.
Klaas Post heeft nu afspraken gemaakt waarbij hij alles door de week en de KNRM de klantjes in het weekend heeft.

Henk