Declared Unit

Auteur Topic: Declared Unit  (gelezen 17445 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #80 Gepost op: 29 juni 2004, 13:20:17
Hoe denken jullie over het sleepklusje bij Egmond vorige week, hier was een berger ook ter plaatse (waker) maar de reddingsboot gaat slepen. De reden hiervoor was dat de berger te grof wasuitgerust en er weinig van het jachtje over zou blijven met dergelijk weer. Hier is dan wel de noodzaak om te slepen, toen de verbinding verbroken was is er afgesproken 1 poging om verbinding te maken en daarnaar de mensen eraf en de boot laten voor wat het is. Dan is de boot dus verloren met dergelijk weer.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #81 Gepost op: 29 juni 2004, 13:27:16
Hoe denken jullie over het sleepklusje bij Egmond vorige week, hier was een berger ook ter plaatse (waker) maar de reddingsboot gaat slepen. De reden hiervoor was dat de berger te grof wasuitgerust en er weinig van het jachtje over zou blijven met dergelijk weer. Hier is dan wel de noodzaak om te slepen, toen de verbinding verbroken was is er afgesproken 1 poging om verbinding te maken en daarnaar de mensen eraf en de boot laten voor wat het is. Dan is de boot dus verloren met dergelijk weer.

9910001

Eens in dit geval is slepen een zinvolle actie en ik kan zeker nog wel een paar bijzondere situaties bedenken wanneer je wel moet slepen.  Het is zeker op het water c.q. Noordzee niet altijd een rigide spelregel om niet te gaan slepen. Maar ik zie nu dat het slepen bijna de hoofdtaak geworden. vandaar dat ik die discussie hierover aanhaal.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 29 juni 2004, 13:48:40
Klopt, per jaar doen hier de reddingsbrigades en HOGE bij elkaar zo'n 200 klussen. Daarvan zijn er hoogstens 5 echte reddingen, de rest is touw in de schroef, vastgelopen of motorpech. Ook zie ik in de zomer het overnemen van een door een jacht aanboord genomen bemanning van een omgeslagen laserbootje niet als een "redding"door de reddingsboot. Wel is het zo dat het de verveling in de tijd tussen die paar reddingen verdrijft.

Als er hier een berger komt, en hij zou kans zien om z'n werk te claimen zullen we de tijd moeten doden met darten ofzo... ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #83 Gepost op: 29 juni 2004, 14:13:46
Waren het vroeger de strandingen,

als je de oude boeken leest dan waren er met regel maat strandingen van schepen waarbij er hulp moest worden verleent, doordat de apparatuur beter is geworden is dit veel minder geworden. Door de toegenomen snelheid van de schepen zijn deze vaak veel eerder ter plaatse. Dus gaat het eigenlijk alleen maar beter nu. Verder zitten de meeste grotere bergers niet te wachten op een klein jachtje.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #84 Gepost op: 30 juni 2004, 17:48:39
Ook bergers heb je in soorten en maten..

Dat wanneer je bij slecht weer een sleep loslaat en aan z'n eentje overlaat lijkt me een slecht plan.. Maar het overgeven aan een sleper en berger lijkt me een goed plan zodat je weer beschikbaar bent voor andere spoedeisende klussen...

Kijk dat in sommige regio er redddingsboten voldoende zijn die een groot gebied bestrijken is opzich goed. maar als ze allemaal uitrukken naar een vastgelopen zeilbootje op een zonnige zaterdag, is volgens mij niet slim inzetten van de middelen die je hebt.

Tja en als er gelijktijdig ergens anders iets echt ernstige gebeurd is er geen boot meer over.. :'(

Kijk een reddingsbootbemanning hoort zich te vervelen, want dan is er weinig aan de hand. Er zijn genoeg brandweerkorpsen heeft ook wel eens een week of 2 geen echte uitrukken hebben. Is dat erg ?, nee, want dan werken de preventie maatregelen toch ?

Je traint vaak voor zaken die je eigenlijk niet hoopt nodig te hebben, maar voor zaken dat als die voorkomen dat je weet wat je moet doen ? toch ?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #85 Gepost op: 5 juli 2004, 10:47:02
Bergers zijn er inderdaad in verschillende maten, het verschil tusen kleine  rubberboten en zeeslepers wel te verstaan. Zolang er goede afspraken zijn met de bergers in het gebied dan heb je weinig redenen tot zeuren.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #86 Gepost op: 29 juli 2004, 20:53:59
Afgelopen week hebben we een brief ontvangen van de kustwacht. Hierin deelde ze mee dat ze geen convenant met ons willen sluiten want de directeur van de kustwacht heeft al een samenwerking met BST en de KNRM. Maar ze willen wel graag van onze diensten gebruik maken.  We kregen wel heel netjes het OPPLAN op cdrom er bij. Er stond ook in dat de directeur van de Kustwacht met geen enkele brigade iets aan gaat omdat ze vinden dat ze voldoen met een contract met de KNRM en BTS

Inmiddels al een keer via de GMC door de Kustwacht gealarmeerd. Het SAR gebied loopt tot de Moerdijk brug de berger komt uit Dinteloord en moet eerst door de Volkeraksluis al vaart hij rond 40 knopen. De KNRM komt uit Stellendam met een 30 knopen doen ze er ook wel een uurtje over dus we zullen wel altijd sneller wezen voor het gedeelte op het Hollands Diep. Maar bij grote inzetten zullen we zeker beter gaan smaen werken, hoop ik.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 2 augustus 2004, 23:09:19
Ja typisch de huidige kustwacht. "we willen graag als het zo uit komt als we niets anders hebben van uw diensten gebruik" maken maar geen toezeggingen doen hunnerzijds. Toch is het zeer positief dat je het OpPlan SAR op CD-rom krijgt, want dat krijg je zo maar niet. Ach, zolang het 't redden (en de snelheid) maar ten goede komt.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #88 Gepost op: 3 augustus 2004, 10:45:05
Volgens mij probeert de kustwacht het aantal partijen om mee te overleggen minimaal te houden om zo problemen te voorkomen en een eenduidige werkwijze te houden. Verder zal de kustwacht voordat ze duidelijke afspraken maken eerst kijken of ze deze zelf ook na kan komen of dat dit voor hun ook moeilijk te realiseren valt. De kustwacht probeert volgens mij wel meer same te werken met de brigades, afgelopen weekend heeft de kustwacht gebruik gemaakt van de reddingsbrigade van den helder voor een melding voordat de knrm optrommeld werd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 3 augustus 2004, 16:28:04
Ik vind het alarmeren van een reddingsboot nog geen samenwerken. De kustwacht alarmeert ons regelmatig, maar wij werken geenszinds samen. Daar komt meer bij kijken. Dat is dat wij aardig zijn voor de kustwacht en zij aardig zijn tegen ons. Wij zijn altijd maar aardig voor de kustwacht, andersom alleen als het hen uitkomt. Dus is er geen sprake meer van samenwerking. Tegenwoordig moet je daar alles afdwingen. "Als jij niet meer dit dan doen wij niet meer dat."

Ik hou daar niet zo van, ik vind dat alles moet staan in het belang van een goede redding.

Henk