Wat ik van de Kustwacht verwacht is ondersteuning in de vorm van bv een kopie van het inzetverslag (KNRM krijgt dat) rugdekking als je voor een aktie voor hen onderweg bent en aangehouden wordt door de KLPD wegens overschrijding snelheid, telefonisch/schriftelijke ondersteuning tbv je opleiding, hoe wil de kustwacht het hebben, (is met het opzenden van de CD'rom betreffende het OPLN-SAR grotendeels gerealiseerd) En een goed woordje als je dingen wilt realiseren, zoals een zeemachtiging op je marifoon. Ik kan nog veel meer bedenken over hoe je iets "samen"beter kan doen, maar ja, er zijn veel te veel hobbyisten die gretig van alles willen doen zonder er afspraken over te maken of er iets terug voor te verlangen. Als jullie dit en dit van ons willen zal aan die en die voorwaarden moeten worden voldaan is een gangbare manier om zaken met elkaar te doen. Maar zodra iets hobbymatig gebeurd wil men zo graag dat men geen voorwaarden stelt of er iets voor terugverlangt.
In mijn vak zijn er honderden "drive-in shows" die hobbymatig op scholen en campings diensten leveren voor beneden de kostprijs. Voor € 150,00 (zwart natuurlijk) komt men met licht en geluid de hele avond fijn plaatjes draaien. Daar moeten dan de CD's voor worden ingekocht, lampen vervangen, aanhanger gehuurd enz. Maar een WA verzekering is er niet, dus valt er een (goedkope) standaard om op iemand uit het publiek....
Dezelfde soort mensen zitten in de reddingsbrigades: Men wil zo graag en is zo bang afgewezen te worden dat voorwaarden (operationele afspraken) achterwege blijven. Terwijl je door het goede werk dat je levert ook een enorme macht bezit en hiermee in staat zou moeten zijn om veel dingen die nu ongeregeld blijven liggen af te dwingen.
Henk