Wat is geweld/agressie

Auteur Topic: Wat is geweld/agressie  (gelezen 5299 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

debaert

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 15:00:16
Al het bovenstaande kort samengevat:
Geweld is vaak een subjectief 'iets', nauwelijks objectief vast te stellen. Wat door de ene persoon opgevat wordt als geweld/agressief gedrag kan voor een ander volstrekt normaal zijn.
Wel kan redelijkerwijs gesteld worden dat het toe (proberen te) brengen van lichamelijk letsel geweld genoemd kan worden, en in zekere mate ook het bewust toebrengen van mentaal letsel (hoewel hierbij het bewuste aspect nauwelijks aan te tonen is).
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

JaVaZee

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 20:21:22
Al het bovenstaande kort samengevat:
Geweld is vaak een subjectief 'iets', nauwelijks objectief vast te stellen. Wat door de ene persoon opgevat wordt als geweld/agressief gedrag kan voor een ander volstrekt normaal zijn.
Wel kan redelijkerwijs gesteld worden dat het toe (proberen te) brengen van lichamelijk letsel geweld genoemd kan worden, en in zekere mate ook het bewust toebrengen van mentaal letsel (hoewel hierbij het bewuste aspect nauwelijks aan te tonen is).
Daar ben ik maar gedeeltelijk mee eens.
 'Wat door de ene persoon opgevat wordt als geweld/agressief gedrag kan voor een ander volstrekt normaal zijn.'
Dat slaat nergens op, vind ik. Die wanhopige moeder wil niet bewust iemand pijn doen, en die dronke jongenlui willen ook niemand dood slaan.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 20:39:33
Nee ze willen met z'n allen oom agent kietelen ::)

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #13 Gepost op: 23 april 2010, 20:43:44
'Wat door de ene persoon opgevat wordt als geweld/agressief gedrag kan voor een ander volstrekt normaal zijn.'
Dat slaat nergens op, vind ik. Die wanhopige moeder wil niet bewust iemand pijn doen, en die dronke jongenlui willen ook niemand dood slaan.

Als je het bekijkt vanuit de ogen van een agent (die over het algemeen heel wat te verduren krijgt): Die beschouwt de slaande moeder of dronken jongelui misschien wel als volstrekt normaal (dit heeft hij vaker meegemaakt).
Daarintegen, de toevallige passant vind het niet normaal dat de vrouw een agent slaat of jongeren de agent lastig vallen.

Dan ligt het er maar net aan vanuit welk standpunt en/of welke achtergrond je dit bekijkt.

Waar ik het mee eens ben: Als iemand aantoonbaar mentaal of fysiek letsel probeert aan te brengen, is te spreken van geweld.
Maar aantonen dat dit ook echt bewust wordt gedaan, is moeilijk, zoals 'debaert' inderdaad zegt.. (helaas)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2010, 09:17:42
Als je het bekijkt vanuit de ogen van een agent (die over het algemeen heel wat te verduren krijgt): Die beschouwt de slaande moeder of dronken jongelui misschien wel als volstrekt normaal (dit heeft hij vaker meegemaakt).
Daarintegen, de toevallige passant vind het niet normaal dat de vrouw een agent slaat of jongeren de agent lastig vallen.

Dan ligt het er maar net aan vanuit welk standpunt en/of welke achtergrond je dit bekijkt.

Waar ik het mee eens ben: Als iemand aantoonbaar mentaal of fysiek letsel probeert aan te brengen, is te spreken van geweld.
Maar aantonen dat dit ook echt bewust wordt gedaan, is moeilijk, zoals 'debaert' inderdaad zegt.. (helaas)

om even e.e.a. in perspectief te zetten....

een poging mishandeling bestaat, volgens het wetboek van strafrecht niet... Als jij iemand probeert aan te vallen en daarbij iemand niet raakt valt dat onder agressie.... de mishandeling start pas als jij iemand pijn/letsel toebrengt.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

yuri1984

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2010, 11:09:56
Een poging mishandeling bestaat volgens SR niet. Maar een ruzie tussen man en vrouw waarbij de man een schopbeweging maakt naar de vrouw en de vrouw opzij springt waarbij ze net niet geraakt wordt is volgens mij een poging mishandeling. Alleen het pijn en/of letsel ontbreekt wat toch wel de criteria is om iemand vervolgt te krijgen voor mishandeling.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2010, 17:48:54
Een poging mishandeling bestaat volgens SR niet. Maar een ruzie tussen man en vrouw waarbij de man een schopbeweging maakt naar de vrouw en de vrouw opzij springt waarbij ze net niet geraakt wordt is volgens mij een poging mishandeling. Alleen het pijn en/of letsel ontbreekt wat toch wel de criteria is om iemand vervolgt te krijgen voor mishandeling.

Nogmaals, deze casus die jij stelt... bestaat niet, er is geen strafbare mishandeling gepleegt, zoals eerder gezegd, poging mishandeling bestaat niet. Artikel 300 staat namelijk niet vernoemd bij de art. 45 mogelijkheden....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Glenn2

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 april 2010, 18:18:24
Geweld is elke vorm van kracht van meer dan geringe betekenis, heb ik geleerd :)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 24 april 2010, 18:23:23
Geweld is elke vorm van kracht van meer dan geringe betekenis, heb ik geleerd :)

...gericht tegen....mens of dier....(en dan nog een riedeltje, weet het ook ff niet meer.)  ::)

Glenn2

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 april 2010, 18:56:57
...gericht tegen....mens of dier....(en dan nog een riedeltje, weet het ook ff niet meer.)  ::)
...uitgeoefend op personen, goederen of zaken ;)