LMAZ wordt weg bezuinigd

Auteur Topic: LMAZ wordt weg bezuinigd  (gelezen 6475 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 11:29:12
Waarom maken ze niet gewoon één meldkamer voor heel Nederland. Gewoon één veiligheidsregio die heel Nederland beslaat, dan zijn ambulances, politie en brandweer niet meer gebonden aan regio-grenzen en wordt tegelijkertijd bezuinigd. Het lijkt me ook veel effectiever werken, want de criminaliteit bijvoorbeeld houdt zich niet aan de regio-grens. Daarbij komt dat ambulances dan ook veel flexibeler kunnen worden ingezet, want volgens mij komt het regelmatig voor dat niet de dichtsbijzijnde ambulance wordt gealarmeerd, maar de ambulance die het snelst beschikbaar is uit de eigen regio. Bij grote incidenten kunnen dan ook veel sneller de juiste eenheden op de juiste plaats zijn, zonder dat eerst weer met andere regio's contact moet worden gelegd over bijstand. Nederland is zo'n klein land dat het me onzinnig lijkt om het te gaan opknippen in 25 regio's.

Ja, en dan een melder hebben die zegt in Ouderkerk aan de Amstel te staan, vlakbij het oude gemeentehuis en de voormalige fietsenwinkel van Jonker .....
M.a.w. regiokennis is een van de grootste ''knelpunten'' op dit gebied.
Daarnaast werkt de ambulancezorg al (inter)regionaal en worden er al redelijk snel ambulance's over de regio grens ''getrokken''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 11:49:45
Complot theorie: Na een x jaar blijkt het niet te werken en wordt er een vernietigend rapport geschreven over de bestaande meldkamers die aantonen dat er meer gecentraliseerd moet worden.

Tja, die is ook de andere kant op de redeneren..  De kleine koninkrijkjes MKA werken de LMAZ succesvol tegen..  AZN de belangen van de ambulance-ondernemingen te vertegenwoordigen, en als de LMAZ steeds meer overneemt, betekend dat de ambulance ondernemingen minder inkomsten krijgen..

juist LMAZ kan veel meer betekenen en veel meer organiseren dan een lokale meldkamer, zeker bij interregionale evenementen, en bij interregionale incidenten..
LMAZ kan juist een bindende koepel zijn voor meer meldkamers.. en voorkomen dat er zoveel verschillen zijn tussen de meldkamers.. In ieder geval de best practices samenvoegen..  Gezamenlijk inkopen van meldkamer oplossingen etc.., decentrale werkplekken terminals ter beschikking stellen.. etc..
De diensten die de LPD als voor de politie meldkamers doet, kan LMAZ voor de MKA meldkamers doen..

Nu moet elke individuele meldkamer afspraken maken met allerlei andere buiten regionale meldkamers.. zoals MK-KWC, MK-KLPD, MK-KMAR, LOCC .  Laat veel van deze operationele afspraken via LMAZ lopen, dat scheelt in de regio's veel projecturen...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 14:21:30
Dubbel topic ontstaan, samengevoegd.   O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2010, 19:51:41
Als het ministerie de LMAZ wil 'afstoten', is dat voor de toekomstige Ondersteuningsorganisatie Fysieke Veiligheid (OOFV) cq. het Veiligheidsberaad misschien wel een mooie gelegenheid om de handel over te nemen.

Het Veiligheidsberaad is een vorm van verlengd lokaal bestuur, de LMAZ zou dan dus niet meer onder de verantwoordelijkheid van het rijk vallen. Alleen moet het Veiligheidsberaad / OOFV hier dan wel de noodzaak van inzien. Echter als de regionale meldkamers niet vóór zijn is de kans groot dat de voorzitters van de veiligheidsregio's ook niet vóór zijn.
Zomaar even een hersenspinsel 8)


Overigens vind ik het wel een vreemde move van MinVWS. De LMAZ gaat nu juist steeds meer haar nut bewijzen, bijvoorbeeld als single point of contact voor externe partners als Justitie DV&O en de ANWB. Daarbij gaan ze ook Octopus beheren, tbv alle regio's in Nederland. Het ministerie zou er m.i. beter aan doen om te zorgen dat de LMAZ er meer taken bij krijgt, die praktisch gezien beter op landelijk niveau zouden kunnen liggen.* Dan kan de LMAZ zich veel nuttiger maken voor het geld dat er nu in is / wordt geïnvesteerd.

*Vb: Inzet HELI MMT's, MICU vervoer, beheer van applicaties.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2010, 20:07:35
Ja, en dan een melder hebben die zegt in Ouderkerk aan de Amstel te staan, vlakbij het oude gemeentehuis en de voormalige fietsenwinkel van Jonker .....
M.a.w. regiokennis is een van de grootste ''knelpunten'' op dit gebied.
Daarnaast werkt de ambulancezorg al (inter)regionaal en worden er al redelijk snel ambulance's over de regio grens ''getrokken''.

Ben het helemaal met Jerommeke eens. Regiokennis is in veel gevallen erg belangrijk. Als men eerst eens alle software etc. gelijk gaat trekken komen we al heel ver.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2010, 21:15:32
Ik ben geen hulpverlener maar heb wel veel ervaring met het stroomlijnen van organisaties (ook op gebied van hulpverlening).
(En voor de duidelijkheid, ik ben iemand die beseft dat je op papier alles kan uittekenen qua organisatie maar dat de praktijk toch anders is.)

Natuurlijk weet ik wel wat LMAZ als missie statement heeft en hoe het in de theorie zou moeten werken. Maar, met excuses vooraf voor een misschien ignorante vraag, kan iemand mij uitleggen wat LMAZ in de praktijk echt doet en hoe vaak deze organisatie echt bij de directe hulpverlening betrokken is, of juist bij organisatorische vraagstukken?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2010, 21:19:55

*Vb: Inzet HELI MMT's, MICU vervoer, beheer van applicaties.
MICU vervoer wordt nu gecoordineerd vanuit/door de IC's, de MKA's alarmeren alleen.... dat levert dus niet echt extra werk op, een P2000 berichtje opstellen en versturen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-