Buitenlandse ambulances

Auteur Topic: Buitenlandse ambulances  (gelezen 6533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lukas074

  • Gast
Gepost op: 18 mei 2004, 17:31:13
Mogen buitelandse ambulance's hier in Nederland met optische signalen rijden. Ik kwam vanmiddag in Rotterdam een ambulance tegen met de zwaailampen aan. Het verkeer reageert er natuurlijk op en gaat aan de kant. Ambulance blijft om de een of andere redenen voor rood wachten. Beetje verwarrend voor het verkeer.

Graag jullie reactie's




Ambu.952

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2004, 20:46:19
Dat ging dan vast om een Belgische ambulance.
Wanneer zij een slachtoffer/patient aan boord hebben, rijden ze met alleen de zwaailichten aan.

In Nederland kennen we dit fenomeen niet, dus is het logisch dat het overige verkeer er zo op reageert.

Misschien handig dat de ambulance bemanning hierop inspeelt  ??? (De Belgische ambulanciers dus)

Groeten,
Rolf


Johan

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2004, 16:43:08
Je mag alleen internationaal spoedvervoer doen met een daarvoor geldende internationale ambulance vergunning. Verder moet die ambulance die signalen kunnen voeren die voor dat land gelden. Dus in Nederland een drietoon.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2004, 20:31:58
Dat ging dan vast om een Belgische ambulance.
Wanneer zij een slachtoffer/patient aan boord hebben, rijden ze met alleen de zwaailichten aan.

In Nederland kennen we dit fenomeen niet, dus is het logisch dat het overige verkeer er zo op reageert.

Misschien handig dat de ambulance bemanning hierop inspeelt  ??? (De Belgische ambulanciers dus)

Groeten,
Rolf

Zal waarschijnlijk wel zo zijn. Maar graag zou ik volgende melden op dit forum
Wij (Belgische ambulance) mogen bij een opdracht onze lichten gebruiken, deze geven echter zonder geluiden geen voorrang.
De meeste ambulances zullen echter bij een stabiele patient zonder signalen rijden om geen verwarring in het verkeer tot stand te brengen. Toestanden zoals hierboven aangehaald.
Toch zijn er sommige mensen (diensten) die toch meenen dat ze hun lichten moeten gebruiken bij elke rit. Dan val je lekker op, is natuurlijk wel waar maar je wekt verwarring wanneer je dan stil gaat staan voor het rode licht (mmestal zijn dit de privediensten waarvan de ambulance dan ook nog echt het minimum aan materiaal heeft en weinig of geen scholing.

Over het aldan niet geldig zijn van de buitenlandse geluiden op het Nederlands grondgebied is al een discussie lopende op dit forum in deze tread.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Lukas074

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2004, 20:51:25
Maar waarom dan niet een politie motot of een auto ervoor voor de begleiding. Lijkt mij ook makelijk voor de stratenkennes e.d


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2004, 00:37:16
Maar waarom dan niet een politie motot of een auto ervoor voor de begleiding. Lijkt mij ook makelijk voor de stratenkennes e.d

Die politiebegeleiding is er alleen voor de ambulance spoedritten die echt politiebegeleiding nodig  hebben en dit kenbaar hebben gemaakt bij de CPA.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lukas074

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2004, 11:33:25
Maar de politie begleid toch ook een bijzonder transport?


Harold

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2004, 14:25:38
Over die samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse diensten aan de grens:

Welke Belgische ambulances worden op Nederlandse bodem ingezet? De Dienst-100 vertuigen met BLS-uitrusting en ambulanciers met een brevet-100 of de reanimatie-voertuigen met ALS-uitrusting en verpleegkundige+dokter?


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2004, 23:27:51
Ligt aan de provincie en de afspraken die ze hebben met de belgische diensten.

Overigens zul je niet gauw een dokter in 'n klinimobiel (reanimatiewagen) tegenkomen, die rijden vrijwel altijd met de MUG, waarbij de verpleegkundige dan achter 't stuur zit.
Word er grensoverschrijdend opgetreden dan is dit meestal een dienst-100 klinimobiel met 2 ambulanciers met DHG (dringende geneeskundige hulpverlening) diploma en een MUG met urgentieverpleegkundige en arts.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2004, 14:26:22
Veel Belbische 100/112 Ambulances zijn inderdaad uitgerust als klinimobiel(ALS uitrusting) en worden bemand door 2 ambulanciers met DGH opleiding.
De MUG is een voertuig met ALS uitrusting zonder transport mogelijkheid en wordt bemand met Urgentieverpleegkundige en urgentiearts.

Welke voertuigen er voor dringende hulpverlening de grens over gestuurd gaan worden ligt aan wat de Nederlandse collega's vragen aan onze 100/112 centrale (meldkamer).

Volgende maand gaan we weer oefenen met Nederlandse Ambulances en OVD G in België en worden de richtlijnen getoetst aan de realiteit.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't