Stukje tekst van iemand die tijdens oud en nieuw naar de nieuwe meldkamer belde omdat hun garage in brand stond. Foto's en meer tekst te zien op K I L R O Y .nl
Hoogeveen: garage brandt af door spraakverwarring
Aan de van Limburg Stirumstraat in Hoogeveen is op de vroege ochtend van nieuwjaarsdag een schuur annex garage volledig afgebrand.
De brand werd tegelijkertijd ontdekt door een naar huis fietsende jongeman en door de bewoner, die gewekt werd door zijn zoontje, dat last had van een bloedneus.
De man hoorde geknetter en toen hij een zijraampje van de woning opende, ontdekte hij, dat er ergens brand moest woeden.
Toen hij naar beneden liep bleek, dat zijn eigen schuur/garage in brand stond.
Hoewel de poltie vermoedt, dat smeulend vuurwerk de oorzaak was, is de bewoner een andere mening toegedaan.
“Een plastic watercontainer, weliswaar leeg, maar nog goed vochtig, was al bijna in zijn geheel gesmolten en de daarnaast staande bloembak stond ook in brand. Het is voor mij een duidelijk geval van brandstichting!”, aldus de nog steeds verontwaardigde bewoner enige uren later.
De vrouw des huizes was erg ontevreden over de telefonische afhandeling door de nieuwe meldkamer in Drachten.
“Ik moest de centralist tot drie keer toe duidelijk maken dat het om Hoogeveen ging en niet om Heerenveen.
Ze laten je maar wachten en op een gegeven moment werd zelfs de verbinding verbroken ! Als je dan bang bent, omdat ook je woning wordt bedreigd door de vlammen, dan is dat absoluut geen prettige ervaring.
Wat mij betreft is die nieuwe meldkamer geen succes”, besloot de vrouw.
Het echtpaar was ook van mening, dat het lang duurde voordat de brandweer arriveerde.
De man beweerde, dat er vóór 06:30 uur was gebeld, maar dat de alarmering pas 8-10 minuten later werd doorgegeven.
“Voordat de brandweer arriveerde, waren we 15-20 minuten verder“.
Bij de brand ging de schuur/garage met inhoud -o.a een nieuwe motor en vier fietsen- geheel verloren.
Van de woning sprongen zes ramen en raakten de kozijnen en houtwerk van het balkon beschadigd.
"Het had niet veel langer moeten duren of de woning had inderdaad vlam gevat", zou de recherche tegen de bewoner hebben gezegd