In overleg met de kustwacht zijn wij niet gegaan, Menno ook niet. Wij weten inmiddels dat wij weggestuurd gaan worden in zo'n geval door de veel eerder arriverende Frans Verkade en dan voor Jan met de korte achternaam VV Lelystad zouden hebben gevaren. Bovendien betrof het hier een berging en daar lenen wij ons niet zo snel voor. Redden daar is het te ver weg voor. (40 km of meer).
Daarin speelt ook de ervaring mee die we even daarvoor mochten hebben waarbij wij weer uitgemaakt zijn door "sommige" bemanningsleden van de Frans voor "Piraten" tegenover twee opvarenden van een catamaran.
De catamaran waarop ze zaten sloeg om op het IJmeer en werd door de Frans Uitdam in gesleept, terwijl Menno één van de twee opvarende aan boord had en het plan van de Frans Verkade was die opvarenden in Uitdam te laten overnachten in afwachting van beter weer. Ze moesten echter de volgende dag weer werken en hadden niets bij zich. We hebben toen voorgesteld om de catamaran door Menno en de opvarenden (goed ingepakt) door De Seeker terug te laten brengen naar catamaranhaven Muiderzand.
Volgens de bemanning van de Frans was dat "onverantwoord piraten gedrag" en zou dat de opvarenden van de catamaran financieel lelijk opbreken. Nadat we uitgelegd hadden dat de Seeker toch terug moest en wij sowieso nooit wat rekenden en de sleep van de catamaran door de verzekering vergoed zou worden -zonder enige gevolgen voor de verzekeringsnemer- hebben zij toch voor die oplossing gekozen.
Wij hebben geen policy dat opvarenden persé naar de dichtsbijzijnd haven moeten worden gebracht, een haven op onze weg terug mag ook.
Henk
De scherpzinnige conclusie dat wij niet ter plaatse zijn geweest klopt. Natuurlijk betreft het hier in eerste instantie een SAR aktie, maar nadat de Frans Verkade gearriveerd is naar mijn mening niet meer, dan gaat het alleen maar om het schip en dat is berging.
Ik gaf duidelijk aan dat het voor ons zo ver weg is (wij liggen in Huizen weet je nog wel) dat tegen de tijd dat wij zouden arriveren het zuiver over pompen zou gaan en niet meer over verzuipen. Heeft ook niets met ons specialistme te maken. De Gooier, Nicolaas Wijsenbeek, Johanna Smidt Blaricum 1, Albertus, Adriana... die hadden daar eigenlijk allemaal ook heen gemoeten? Daar hoor ik niemand over.
SAR betekent Search and Rescue. Zoeken en redden. Ik vind niet dat je een schip kan redden, dat berg je. En als je alles redden gaat noemen, blijft er dan nog wel wat te bergen over?
En wat willen we nu, dat we heel Nederland gaan af gaan om schepen leeg te pompen? Als het een zoekaktie betreft heb ik daar geen enkel probleem mee (als het een beetje in Midden Nederland blijft), maar om als reddingsboot nummer vijf 40 km van huis te arriveren met mijn elektrische pompje om die
misschien naast al die meegenomen brandweer pompen te mogen leggen vind ik niet zinnig. En er is bij mij geen enkele behoefte om eenzijdig bij de KNRM in een goed blaadje te komen, zeker niet als zij ons maar blijven betitelen als piraten. Liefde kan nooit van een kant blijven komen.
Ja, Palmpie denk ik, nou OK hoor, hou me wel even stil, krijg je de vraag waarom je nu niet naar Lelystad bent gegaan om je pomp aan te bieden aan de KNRM.
Henk