Deze 2 stellingen kan ik niet helemaal rijmen; bij een vuurpijl heb je toch geen zin om uit te varen?
En wanneer en/of van wie 'moet' jij dan uitvaren?
Geen zin? Waar staat dat?
HOGE heeft als doel de hulp aan de medemens in nood op het water van Gooi- Eem- en IJmeer. Als daar sprake van is gaan we hulp bieden. Niet in opdracht van iemand, maar omdat wij dat aan het doel van de vereniging verschuldigd zijn.
Zelf bepalen of je vaart of niet is wat anders dan zin hebben of niet. Of het zin heeft dat is wat anders dan "ergens zin in hebben". Ik vind het schitterend om in de donkere nacht speurend met de restlichtkijker over de wateren te scheuren, net een spannend jongensboek. Maar het verleden heeft hier geleerd dat de kans dat er werkelijk iets gebeurd is bij een vuurpijl melding bijna nihil is.
En dan laten wij de eer aan de collega's die zoiets toch al liever zonder ons doen (bij zo'n "zoekaktie" worden we door de collega's van de KNRM totaal genegeerd, zo'n spek en bonen scenario). En ja, we bepalen zelf onze inzetten en tot nu toe geven we aan 99% (zou ook zomaar 100% kunnen zijn) van alle noodoproepen gehoor. Wij zijn daarbij in 50% van alle gevallen eerder dan onze collega's. Dat kan alleen maar omdat we er altijd wel zin in hebben. Wij bepalen zelf bij een uitruk of iets zinnig is, of het zin heeft, wij zijn immers gewoon eigen baas. Behalve als wij op het water ingemeld staan op 16, dan is uiteraard de kustwacht of de OSC het die bepaalt waar we heen moeten om hulp te verlenen.
En nou niet gaan zeiken dat het steeds over HOGE gaat, pas op hoor! Dat lok je zelf uit, ik moet steeds weer dezelfde dingen uitleggen, het is vragen naar de inmiddels zo bekende weg, dat de meeste hier 'm wel zouden moeten kunnen dromen...
Henk