Bergingspomp

Auteur Topic: Bergingspomp  (gelezen 9443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 25 april 2010, 12:57:20
Kitty Roosmale Nepveu in actie voor vaartuig dat water maakte.
Scheveningen, 24 april 2010
Donderdag 22 april om kwart over vier ’s middags, werd er alarm gegeven voor een vaartuig dat water maakte. Ook KNRM station Katwijk werd gealarmeerd. Het bleek te gaan om de staandwantvisser de Sch 88, de Hendrik Jan, die zich op ongeveer 18 mijl van de Scheveningse haven bevond.
De TH 43, die in de buurt aan het vissen was zette een pomp over, waardoor men op de Hendrik Jan de situatie onder controle kreeg.
Toen de Kitty Roosmale Nepveu ter plaatse kwam, werden er drie KNRM opstappers vanaf de Kitty over gezet op de SCH 88. Het bleek dat de Hendrik Jan water maakte doordat het verzonken luik van het visruim niet goed afdichtte. Na aankomst van de reddingboot vervolgde de TH 43 haar visserij. Inmiddels waren ook de reddingboot uit Katwijk, De Redder, en het politie vaartuig de RPA 16 ter plaatse. De KNRM vrijwilligers hebben aan boord van de SCH 88 geholpen met het vervangen van de rubbers van het luik en met het aanpassen van de luikknevels.
Hierna keerden de reddingboten weer terug naar hun station en vervolgde de RPA16 haar reis.

Mooie aktie O0

Dat de KNRM bergingspompen heeft is duidelijk maar welke waterhulpverleners hebben er eigenlijk nog meer bergingspompen om water weg te pompen? ::)




stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2010, 15:36:16
Volgens mij hebben de meeste wel een bergingspompje aan boord , alleen is het zo dat je op kegelschepen niet met een benzinepomp mag pompen en de meeste hebben zo,n benzinepompje. Overigens zijn die wel een stuk lichter dan die dieselpompen die de KNRM heeft tegenwoordig


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2010, 18:55:46
Volgens mij hebben de meeste wel een bergingspompje aan boord , alleen is het zo dat je op kegelschepen niet met een benzinepomp mag pompen en de meeste hebben zo,n benzinepompje. Overigens zijn die wel een stuk lichter dan die dieselpompen die de KNRM heeft tegenwoordig

Wij hebben een explosievrije elektische vuilwaterpomp, die ook diesel mag pompen. Maar daar heb je niets aan, want zodra er verontreinigd water in de boot ligt mag je het niet meer naar buiten pompen.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2010, 23:55:24
Wij hebben een explosievrije elektische vuilwaterpomp, die ook diesel mag pompen. Maar daar heb je niets aan, want zodra er verontreinigd water in de boot ligt mag je het niet meer naar buiten pompen.

Henk

Tenzij het schip dreigt te zinken, dan kun je waarschijnlijk erger voorkomen met wat verontreinigt water.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 26 april 2010, 00:19:31
Tenzij het schip dreigt te zinken, dan kun je waarschijnlijk erger voorkomen met wat verontreinigt water.

Dat is zo op het eerste gezicht, maar rijkswaterstaat denk daar anders over. Het heeft ook te maken met aansprakelijkheid/veroorzaker. Als jij verontreinigd water de oppervlakte in pompt moet je achteraf aantonen dat het onafwendbaar en noodzakelijk was, anders wordt jij de veroorzaker van de verontreiniging. JSH kwam eens aan bij een zinkende boot, waarbij bijna altijd wel sprake is van verontreiniging en moccht van rijkswaterstaat (die daarover de baas is) niet pompen. Uitleg dat diesel drijft en een pomp diep gelegd kan worden hielp niet. De boot is gezonken en al het verontreinigde water kwam nu in één keer vrij, maar het kwam nu dus niet door Menno.

Olie opruimen voor jouw rekening kan een flinke aanslag zijn op je portemonnee...

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #5 Gepost op: 26 april 2010, 00:47:26
Dan zal dat wel verschillen per geval, ik weet nog een geval van een binnnenvaartschip wat water maakte in de machinekamer. Ranzige bilgewater eruit gepompt en lek weten te dichten. Daar is rijkswaterstaat ook blij mee geweest.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 26 april 2010, 00:53:26
Tenzij het schip dreigt te zinken, dan kun je waarschijnlijk erger voorkomen met wat verontreinigt water.

Helemaal mee eens; als er bij een SAR incident pompen worden ingezet hoef je echt geen claim van rijkswaterstaat te verwachten.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2010, 03:11:19
Wij hebben al verschillende keren een vaartuig gehad die water maakte maar nog nooit gehoord dat we het water niet over boord mochten pompen dus vreemd dat het bij jullie niet mocht Henk. En die elektrische pomp van jullie zit daar een generator bij en wat is de capaciteit ervan een buitenboord motor kan volgens mij niet zoveel stroom opwekken dat je een behoorlijke pomp een uurtje of wat kan laten draaien
Wij hebben een explosievrije elektische vuilwaterpomp, die ook diesel mag pompen. Maar daar heb je niets aan, want zodra er verontreinigd water in de boot ligt mag je het niet meer naar buiten pompen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 26 april 2010, 10:00:12


De pomp van 700 watt staat op een omvormer en heft een capacitijd van 250 liter per minuut. Het vermogen van de dynamo van onze 200 pk buitenboordmotor is 80 maal 14 is 1120 watt.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 27 april 2010, 21:41:00
Onderhoudsschip maakt water nabij windmolenpark voor de kust van Egmond aan Zee.
27 april 2010
Aan de windmolenparken in de Noordzee wordt regelmatig onderhoud gepleegd. Hiervoor zijn een aantal speciale schepen regelmatig werkzaam in deze parken.
Om 13.50 uur meldde het onderhoudsschip ‘Windcat-17’ dat een ander onderhoudsschip, de ‘Fob Trim’, door onbekende oorzaak zinkende was aan de noordkant van het windmolenpark voor de kust van Egmond aan Zee. De twee opvarenden van de ‘Fob Trim’ zijn aan boord genomen van de ‘Windcat-17’.
Door het Kustwachtcentrum Den Helder zijn direct de reddingboten van de stations IJmuiden, Egmond aan zee en Wijk aan Zee van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gealarmeerd. Het Kustwachtvliegtuig, dat bezig was met een reguliere vlucht, is ook ter plaatse gegaan.
Door de reddingboten zijn pompen aan boord gebracht en is men er in geslaagd het schip drijvende te houden.
Momenteel wordt overlegd met de havenautoriteiten van IJmuiden of het schip naar binnen kan worden gesleept.

 O0