Bergingspomp

Auteur Topic: Bergingspomp  (gelezen 9484 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 27 april 2010, 23:56:06
Als wij een grote pomp nodig hebben laten we lekker de brandweer komen... zegmaar hoe groot je ze wilt hebben :D (Binnenkort een oefening met dompelpompen in de planning, in het kader van overstromingsbestrijding)

Joost


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2010, 11:32:37
Als wij een grote pomp nodig hebben laten we lekker de brandweer komen... zegmaar hoe groot je ze wilt hebben :D (Binnenkort een oefening met dompelpompen in de planning, in het kader van overstromingsbestrijding)

Joost
Handig om de brandweer te bellen voor een grotere pomp alleen komen die niet zodra je verder uit de kust kom dan mag je het zelf oplossen daarom hebben wij 2 pompen en een dompelpomp mocht dat niet genoeg zijn kunnen we nog een zuigslang via de bilgepomp aankoppelen


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2010, 23:25:50
Waar was je vannacht nou Henk, met die pomp?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2010, 08:49:37
Waar was je vannacht nou Henk, met die pomp?

In overleg met de kustwacht zijn wij niet gegaan, Menno ook niet. Wij weten inmiddels dat wij weggestuurd gaan worden in zo'n geval door de veel eerder arriverende Frans Verkade en dan voor Jan met de korte achternaam VV Lelystad zouden hebben gevaren. Bovendien betrof het hier een berging en daar lenen wij ons niet zo snel voor. Redden daar is het te ver weg voor. (40 km of meer).
Daarin speelt ook de ervaring mee die we even daarvoor mochten hebben waarbij wij weer uitgemaakt zijn door "sommige" bemanningsleden van de Frans voor "Piraten" tegenover twee opvarenden van een catamaran.
De catamaran waarop ze zaten sloeg om op het IJmeer en werd door de Frans Uitdam in gesleept, terwijl Menno één van de twee opvarende aan boord had en het plan van de Frans Verkade was die opvarenden in Uitdam te laten overnachten in afwachting van beter weer. Ze moesten echter de volgende dag weer werken en hadden niets bij zich. We hebben toen voorgesteld om de catamaran door Menno en de opvarenden (goed ingepakt) door De Seeker terug te laten brengen naar catamaranhaven Muiderzand.
Volgens de bemanning van de Frans was dat "onverantwoord piraten gedrag" en zou dat de opvarenden van de catamaran financieel lelijk opbreken. Nadat we uitgelegd hadden dat de Seeker toch terug moest en wij sowieso nooit wat rekenden en de sleep van de catamaran door de verzekering vergoed zou worden -zonder enige gevolgen voor de verzekeringsnemer- hebben zij toch voor die oplossing gekozen.
Wij hebben geen policy dat opvarenden persé naar de dichtsbijzijnd haven moeten worden gebracht, een haven op onze weg terug mag ook.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2010, 12:20:19
Volgens mij ben je niet ter plaatse geweest Henk opgegeven diepgang schip 2.5 meter ter plaatse 4.5 meter diep liep nog water door de deur naar binnen met 4 personen en een hond aan boord. Volgens mij is dat dan zeker en sar actie!!! Dat je niet altijd even blij bent met de KNRM is wel duidelijk maar niet iets gaan schrijven als je niet volledig op de hoogte bent van de situatie


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2010, 12:26:55
Inieder gaval weer een mooie SAR aktie en het nut van de berginspompen is wederom duidelijk:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/enkhuizen/06reddingrapporten/?TheArticle=14713

Stormvogel hebben jullie ook nog pompen van de brandweer kunnen gebruiken?


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2010, 12:39:51
Je haalt me de woorden uit de mond stormvogel. Als dit geen SAR actie was dan weet ik het ook niet meer.

Nee Henk je uitleg geeft precies aan waarom je door de KNRM stations niet serieus genomen wordt, en er dus ook niet op je wordt gerekend. Want zoals je zelf altijd zegt, het gaat erom om de mensen te redden (nu lijkt het alsof je thuis bent gebleven omdat de bemanning van de FV nare woordjes tegen je hebt gezegd  :'(). Dat dit een SAR actie was is overduidelijk, en ik vind het wat flauw om je te verstoppen achter het argument dat je in overleg met de Kustwacht thuis bent gebleven. Ik bedoel, je jakkert wel naar Lelystad om te gaan helpen zoeken naar een man overboord bij een aanvaring, maar nu is het midden in de nacht met een zooitje pokkenweer en de Seeker ligt lekker onder een zeiltje.

Overigens strookt je verhaal zowiezo niet zo erg, want een echte berger laat dit klusje niet aan zich voorbij gaan natuurlijk (een geladen binnenvaart schip, een leuk LOF'je opstellen en je kunt leuk verdienen).

Met andere woorden, een gemiste kans om je in een goed daglicht te zetten, en daarmee toch ook weer een bevestiging van de nog altijd levende gedachten bij de KNRM.

Jan


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2010, 12:47:56
En nu moeten de KNRM fans straks niet gaan klagen...  ;) ;D :-X

Ik heb post 1 op pagina 1 nog even gelezen en dat ging echt om misbruik. Nu wordt er 7 pagina's lang weer vanalles bijgehaald om te zorgen dat de partijen in het Gooi hun zegje weer kunnen doen. Ik wordt hier echt moe van.

(...)


;D ;D helemaal mee eens, op de een of andere manier komen we altijd weer uit op dat slootje bij Huizen. ;)



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2010, 13:20:29
In overleg met de kustwacht zijn wij niet gegaan, Menno ook niet. Wij weten inmiddels dat wij weggestuurd gaan worden in zo'n geval door de veel eerder arriverende Frans Verkade en dan voor Jan met de korte achternaam VV Lelystad zouden hebben gevaren. Bovendien betrof het hier een berging en daar lenen wij ons niet zo snel voor. Redden daar is het te ver weg voor. (40 km of meer).
Daarin speelt ook de ervaring mee die we even daarvoor mochten hebben waarbij wij weer uitgemaakt zijn door "sommige" bemanningsleden van de Frans voor "Piraten" tegenover twee opvarenden van een catamaran.
De catamaran waarop ze zaten sloeg om op het IJmeer en werd door de Frans Uitdam in gesleept, terwijl Menno één van de twee opvarende aan boord had en het plan van de Frans Verkade was die opvarenden in Uitdam te laten overnachten in afwachting van beter weer. Ze moesten echter de volgende dag weer werken en hadden niets bij zich. We hebben toen voorgesteld om de catamaran door Menno en de opvarenden (goed ingepakt) door De Seeker terug te laten brengen naar catamaranhaven Muiderzand.
Volgens de bemanning van de Frans was dat "onverantwoord piraten gedrag" en zou dat de opvarenden van de catamaran financieel lelijk opbreken. Nadat we uitgelegd hadden dat de Seeker toch terug moest en wij sowieso nooit wat rekenden en de sleep van de catamaran door de verzekering vergoed zou worden -zonder enige gevolgen voor de verzekeringsnemer- hebben zij toch voor die oplossing gekozen.
Wij hebben geen policy dat opvarenden persé naar de dichtsbijzijnd haven moeten worden gebracht, een haven op onze weg terug mag ook.

Henk

De scherpzinnige conclusie dat wij niet ter plaatse zijn geweest klopt. Natuurlijk betreft het hier in eerste instantie een SAR aktie, maar nadat de Frans Verkade gearriveerd is naar mijn mening niet meer, dan gaat het alleen maar om het schip en dat is berging.

Ik gaf duidelijk aan dat het voor ons zo ver weg is (wij liggen in Huizen weet je nog wel) dat tegen de tijd dat wij zouden arriveren het zuiver over pompen zou gaan en niet meer over verzuipen. Heeft ook niets met ons specialistme te maken. De Gooier, Nicolaas Wijsenbeek, Johanna Smidt Blaricum 1, Albertus, Adriana... die hadden daar eigenlijk allemaal ook heen gemoeten? Daar hoor ik niemand over.

SAR betekent Search and Rescue. Zoeken en redden. Ik vind niet dat je een schip kan redden, dat berg je. En als je alles redden gaat noemen, blijft er dan nog wel wat te bergen over?
En wat willen we nu, dat we heel Nederland gaan af gaan om schepen leeg te pompen? Als het een zoekaktie betreft heb ik daar geen enkel probleem mee (als het een beetje in Midden Nederland blijft), maar om als reddingsboot nummer vijf 40 km van huis te arriveren met mijn elektrische pompje om die misschien naast al die meegenomen brandweer pompen te mogen leggen vind ik niet zinnig. En er is bij mij geen enkele behoefte om eenzijdig bij de KNRM in een goed blaadje te komen, zeker niet als zij ons maar blijven betitelen als piraten. Liefde kan nooit van een kant blijven komen.

Ja, Palmpie denk ik, nou OK hoor, hou me wel even stil, krijg je de vraag waarom je nu niet naar Lelystad bent gegaan om je pomp aan te bieden aan de KNRM.

Henk


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2010, 14:36:04
Inderdaad Palmpie, mijn reactie heeft geen bliksem te maken met een bergingspomp, maar waar mij het meer om gaat is dat sommige personen zich hier als een soortement van Orakel van Delphi op het gebied van reddingboten en al wat daar om heen hangt presenteren, echter wanneer men enige kritiek te verduren krijgt op het eigen handelen men direct in de "ooh ik ben zo zielig en ik moet hard van me afbijten naar de grote boze KNRM" mode springt.

Henk, je jakkert op een mooie zomerdag wel het hele markermeer over (al dan niet in overleg met het KWC) om een bootje met motorstoring weg te brengen, maar nu is het slecht weer en dan kom je, onder andere, met het excuus dat het zo ver weg is. Ik moet ook wel eens een paar honderd mijl varen (of meer) tegen een rot zee in om een sleepje op te halen of weg te brengen. Als je dat niet leuk vindt dan moet je een andere hobby zoeken. In mijn jaren bij de KNRM kwam ik ook geregeld gebroken thuis na weer een nacht zoeken op het Makermeer met rot weer. Lastig, maar that comes with the job. Nee Henk, je blijft op deze manier de titel gelegenheids redder houden. Bij mij wel in ieder geval.

Jan.