Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2004, 13:37:22
In de regio Haaglanden valt de reddingsbrigade onder de Brandweer Den Haag qua financiering en wettelijke dekking m.b.t. signaalgebruik. idee voor Zandvoort?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2004, 14:42:20
Dat zeg ik!! ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2004, 14:53:32
Ik verwacht dat de lampen en de sirene er ook wel weer op komen als er een goede oplossing is. Mijn verwachting is ook dat de brigade in zandvoort het ook niet zo wil houden.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2004, 17:23:57
In de regio Haaglanden valt de reddingsbrigade onder de Brandweer Den Haag qua financiering en wettelijke dekking m.b.t. signaalgebruik. idee voor Zandvoort?

Dan blijft hetzelfde als het huidige gedoogbeleid. Of je nu onder de Brandweer valt of dat je rijdt in opdracht van de CPA.

Je moet gewoon binnen je discipline de bevoegdheid krijgen voor het gebruik van OGS. Dat kan heel simpel, namelijk de Minister moet je aanwijzen als zijn hulpdienst welke gebruik mag maken van OGS. Alle problemen opgelost.

Zometeen moet de Brandweer inkrimpen en dan . . . . . . .  Of willen de zorgverzekeraars de huidige RAV's niet meer betalen, maar alleen de gedane verrichtingen betalen en dan . . . . . . . . . .
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2004, 13:55:09
Den haag rijdt niet in opdracht maar als brandweervoertuig. Dit is nog wel een verschil, als je las ambu gaat rijden dan mag het ook maar dan moet je ook aan de voorschriften van een ambu voldoen.

9910001
9910001


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2004, 18:18:29
bij ons in het dorp ligt de boot in het seizoen in de haven, s'winters staat hij op een trailer in de brandweer kazerne, en bij een alarm wordt er dan dus ook altijd de chaufeurs, en de commandant gealarmeerd, en mogen alleen de brandweer chaufeurs  het voertuig besturen,(wel een vrijwilligers korps) maar deze oplossing is mischien niet overal mogelijk.
Nemo me impune lacessit


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2004, 20:20:03
Maar het scheelt nog wat of je het vaartuig laat trekken op de trailer door een gewone auto of een vrachtwagen. Maar bij de brigades zal je ook opgeleid moeten worden tot chauffeur.

9910001
9910001


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2004, 21:38:10
mischien ten overvloede, om als chaufeur van een voorrangsvoertuig te mogen optreden heb je geen rijopleiding, cursus of wat dan ook nodig, iedereen met een rijbewijs mag dit, je moet er alleen voor worden aangewezen(aangesteld) en op de consequenties gewezen worden, dit kan in 3 minuten, zelfs minder, zo staat het in het RVV. en echt niet anders, of dit verstandig is mag iedereen zelf uitmaken.
Nemo me impune lacessit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2004, 22:40:12
mischien ten overvloede, om als chaufeur van een voorrangsvoertuig te mogen optreden heb je geen rijopleiding, cursus of wat dan ook nodig, iedereen met een rijbewijs mag dit, je moet er alleen voor worden aangewezen(aangesteld) en op de consequenties gewezen worden, dit kan in 3 minuten, zelfs minder, zo staat het in het RVV. en echt niet anders, of dit verstandig is mag iedereen zelf uitmaken.

Helemaal correct. Maar feit blijft dat een reddingsbrigade hulpverleningsvoertuig in de wet niet omschreven staat als een voorrangsvoertuig van een hulpverleningsdienst.

Ondertussen zijn we heel creatief geworden en rijden we met een "Star of Life" en CPA roep-nummers op daken van auto's of staat er geen "reddingsbrigade" op voertuigen maar "Brandweer", het probleem blijft hetzelfde. We zijn niet aangewezen door de Minister zoals in Artikel 29 van het RVV staat.

En los hiervan ben ik van mening dat het zogenaamde "rijdend redden" allang gedoceerd had moeten worden met een standaard instructie op nationale leest met regionale of lokale specificatie.
Elke hulpverlening start met communicatie.


bigmac

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2004, 11:05:12
Den haag rijdt niet in opdracht maar als brandweervoertuig. Dit is nog wel een verschil, als je las ambu gaat rijden dan mag het ook maar dan moet je ook aan de voorschriften van een ambu voldoen.

9910001

Klopt, Den Haag rijdt met/als brandweervoertuig. "redding van mens (en dier)"

Zij vervoeren wel slachtoffers/drenkelingen maar zijn in die zin geen verlengde van de CPA en hoeven dus niet te voldoen aan die inrichtingseisen van een ambulance.