Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50082 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 9 augustus 2004, 12:32:51
Wordt met deze omweg niet bedoeld wat er in den haag gebeurd, daar zijn het brandweervoertuigen welke door de brigade gebruikt worden om een brandweer taak uit te voeren (het redden van mens en dier).

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #111 Gepost op: 10 augustus 2004, 01:54:15
Het is een uitgemaakte en voor de hand liggende zaak dat het redden van mensen de belangrijkste taak is van de brandweer.
Ik wil er echter even op wijzen dat de wetgeving op dit gebied achter loopt, want het begrip redden komt in de brandweerwet niet voor, daar staat:  'het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand.'

Overigens vind ik dat het in Den Haag goed is geregeld.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:23:14

Overigens vind ik dat het in Den Haag goed is geregeld.

Nou ik niet, breek mien de bek niet los!!

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 10 augustus 2004, 09:51:23
Henk,

je moet organisatorisch (lees ook budgettechnisch, aansprakelijkheid, verzekering etc) ff scheiden wat jij van een (klein) afstandje operationeel hebt gezien...

Ik denk dat overal operationeel nog veel te verbeteren valt. maar Den Haag heeft het voordeel dat ze een belangrijke stap om de operationele taken, geheel onder de brandweer te laten vallen.. Dat wil niet zeggen dat zowel brandweer management, reddingsbrigades besturen etc. nog niet veel hebben te regelen..  maar ik vind dat een belangrijke stap...

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 10 augustus 2004, 13:04:50
Hoe Scheveningen het georganiseerd heeft weet ik niet, maar in Den Haag (de regering dus) is het slecht geregeld. In België rijden zelfs de nutsbedrijven met zwaailicht en sirene, in Nederland zijn in de praktijk de reddingsbrigades verantwoordelijk voor het vervoer en Den Haag regelt niets. Bewust, want dan heb je het als regering nooit gedaan, het is altijd de schuld van de reddingsbrigade als er iets fout loopt. Ze hopen gewoon dat je het als vrijwilliger niet in je hoofd haalt om zonder OGS naar een onwelwording te rijden, om als er iets fout gaat te kunnen roepen: maar dat mogen ze ook helemaal niet!

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 10 augustus 2004, 13:15:51
Sorry met den haag bedoelde ik inderdaad RB den Haag (die het strand van scheveningen bewaken) en niet de club van Jan Peter. Zolang het probleem waarmee wij als brigade mee zitten niet wordt weerspiegeld aan de mensen van JP in den haag zal er ook niet worden gesproken over dit probleem. Voor mijn gevoel is het werk wat een brigade doet onder de verantwoording van de brandweer, dus vanuit deze hoek zal er een oplossing moeten volgen.

9910001
9910001

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 10 augustus 2004, 14:10:45
Mee eens 991001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #117 Gepost op: 11 augustus 2004, 00:43:37
Inderdaad bedoelde ook ik met Den Haag Reddingsbrigade/Brandweer Den Haag
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #118 Gepost op: 12 augustus 2004, 00:06:58

bovendien staat in het voertuigregelement een twee en drie tonige hoorn, de politie rijdt zelf al met de ''amerikaanse'' wail/yelp, zo zijn er nog legio voorbeelden.

nou ik merk niks van wail en yelp bij de politie sirens of ligt dat aan mij??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #119 Gepost op: 12 augustus 2004, 00:19:39
Joffry, ja dat ligt aan jou, lees de topic over de ''strandpolitie'' in den haag/scheveningen
Nemo me impune lacessit