Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50932 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #120 Gepost op: 12 augustus 2004, 00:45:35
Ik was gisteren in Scheveningen en daar vielen mij twee, eigenlijk drie dingen op:

De Politie maakte gebruik van een piejieééét toontje glijdend van laag naar hoog om door de menigte te komen.
Een gedeelte van het strand was afgezet met pionnetjes en daar mocht niemand zitten en dat gebeurde ook niet.

Op de politieboot (gele RIB met 40 PK) zaten twee mooie meiden die absoluut niet konden varen, maar dat was niet erg (dat ze niet konden varen bedoel ik).
Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #121 Gepost op: 12 augustus 2004, 11:40:06
Ik hoord dat er bij RN een brief is binnengekomen  en dat er nu met optische en geluid signalen gereden mag worden, misschien hier iemand die er meer van af weet, bv welke voertuigen en in welke situaties.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #122 Gepost op: 12 augustus 2004, 15:36:52
Vistuig, net de brief binnen gekregen via rn.

Beste brigade,

Van dhr. Hoekstra van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ontvingen wij
de onderstaande informatie. De informatie heeft als doel om alle brigades zo
goed mogelijk te informeren over het gebruik van optische en
geluidssignalen.


DEN HAAG/ZANDVOORT (ANP) - Met toestemming van brandweer, politie en
ambulancediensten mogen reddingsbrigades sirenes en blauwe zwaailichten
voeren. Voorwaarde is dat de brigades ,,ten dienste'' van de hulpdiensten
optreden. Dat vertelde een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat donderdag in een toelichting op de regeling optische- en
geluidssignalen.

Sinds woensdag voert de Zandvoortse Reddings Brigade (ZRB) blauw
zwaailicht met sirene wegens de drukte op het strand. ,,De regels zijn
strikt, maar niet absoluut'', aldus het ministerie. ,,Het mag niet, tenzij
de andere diensten na overleg akkoord gaan.''

Ten dienste van brandweer en politie zijn de regels minder strikt dan voor
ambulancehulp, blijkt uit de regeling. Alleen motorvoertuigen met aan
weerszijden de blauwe ster met wit esculaapteken, het embleem van
geneeskundigen, mogen zwaailichten voeren voor spoedeisende ambulancehulp.

De overheid is met de verschillende brancheorganisaties van bijvoorbeeld
huisartsen wel in overleg over een verandering van de regeling. Sommige
huisartsen willen ook een zwaailicht voeren voor spoedgevallen. Voertuigen
met een brandend zwaailicht en gillende sirene hebben altijd voorrang.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #123 Gepost op: 12 augustus 2004, 16:18:25
dus eindelijk een doorbraak, de oplossing is al tijden in gebruik bij een aantal reddingsbrigades,.
''voertuigen ten dienste van'' wordt sinds het RVV bestaat voor meerdere diensten toegepast en is ook heel voor de hand liggend, nu nog een mobilofoon (porto) in het voertuig, als die er nog niet was, aanmelden bij de meldkamer(die in vele gevallen ook de alarmering al uitgeeft) , de roepnummers zijn er veel al reeds aanwezig, en is het eindelijk geregeld.

hoera!
Nemo me impune lacessit


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #124 Gepost op: 12 augustus 2004, 17:34:24
Ja, dit zegt een woordvoerder, ik heb liever het officiele stuk en de werkafspraken. Juich nog niet te vroeg!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #125 Gepost op: 12 augustus 2004, 19:45:28
dus eindelijk een doorbraak, de oplossing is al tijden in gebruik bij een aantal reddingsbrigades,.
''voertuigen ten dienste van'' wordt sinds het RVV bestaat voor meerdere diensten toegepast en is ook heel voor de hand liggend, nu nog een mobilofoon (porto) in het voertuig, als die er nog niet was, aanmelden bij de meldkamer(die in vele gevallen ook de alarmering al uitgeeft) , de roepnummers zijn er veel al reeds aanwezig, en is het eindelijk geregeld.

hoera!

Dit is geen doorbraak, dit stond in 1994 al op papier, tussen de directeur van de GGD Haarlem (waaronder toenmalige CPA en Ambulancedienst onder vielen) en de reddingsbrigades in de regio Kennemerland. Zie volgende wetstekst Artikel 2b http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/RegelingSignalen.doc Wij rijden al jaren met CPA mobilofoons in de voertuigen en op posten, allemaal met vaste coderingen. Elke ochtend steevast inmelden via CPA kanalen, zodat bekend is dat men aanwezig is.

Hulpverleningsvoertuigen van reddingsbrigades moeten aangewezen worden door de minister volgens Art 29 zodat zonder tussenkomst van derden officieel gebruik gemaakt kan worden van optische en geluidssignalen volgens de richtlijnen. Bijvoorbeeld volgens de richtlijnen die de SRK reeds heeft opgesteld. Zie http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/SRKRichtlnSign.doc
Elke hulpverlening start met communicatie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #126 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:13:54
beste Rescue Ranger,

ik ben zoals de engelsen dat zeggen ''confused''

je zegt dit staat allang op papier, waar om past men dit dan niet toe of kan men niet lezen, degene die nu zegt dat ze niet met OGS mogen rijden, zit dus al jaren te slapen, het mocht dus allang.

overigens zoals ik al eerder opmerkte, alleen niemand gaat daar op in (durft mischien niet) het eerste artikkel is ''het RVV'', wederom dit is geen ''wet'', slechts een regelgeving die verzocht wordt na te leven, echter bij een dringende taak ''mag'' daar van afgeweken worden.

het tweede artikel is een branche richtlijn, branche richtlijnen moeten gezien worden als een rode draad voor de desbetreffende dienst, is echter nooit verplicht

''DE WET'' omschrijft wat mag en niet mag, nou een wet die het OGS regelt bestaat nog nooit.

wanneer er iets fout gegaan is moet een rechter aan de hand van de ''wet'' bepalen, of het fout of goed is, en stelt de daaruit volgende cosequentie vast.

hoe gaat het vaak in de praktijk, de verkeersofficier van justitie stelt iets vast, wat naar zijn mening recht is, vaak blijkt dit krom te zijn en moet een rechter hier een uitspraak over doen, van af dat moment ligt er een bindende uitspraak (jurispendentie) waar een ieder zich aan heeft te houden, tenzij een hogere rechter dit vonnis weer verwerpt.

stel nou dat een voertuig van de reddingsbrigade tijdens een incident OGS gebruikt op het strand om zich in eerste instantie naar het slachtoffer toe te begeven, en in tweede instantie het slachtoffer naar de dichstbijzijnde ambulance te brengen, dan gebruikt hij OGS om aanrijdingen met mensen en spelende kinderen te vermijden en daardoor zo snel mogelijk bij het slachtoffer te komen, en deze zo snel mogelijk hulp te bieden en over te dragen aan de ambulance.

wanneer hij dit doet in overleg met de meldkamer brw/cpa voldoet hij aan alle afspraken (nadat eens onder het genot van een drankje met de plaatselijke commandant van de brw. de afspraak is gemaakt ten dienste van).

wat is nou het probleem, kan mij bovendien niet voorstellen dat er een rechter is die dit zal veroordelen,
een chauffeur van een voertuig van de reddingsbrigade is niet minder dan een chauffeur van de brandweer, bovendien heeft hij een voertuig ter beschikking die geschikt is om op het strand te rijden, en heeft bovendien de vaardigheden om op het strand te rijden op gedaan, de brandweer heeft dit vaak niet.

overigens om met OGS te rijden heb je geen opleiding in welke vorm dan ook nodig.

verder zoals je schrijft voldoen jullie aan de afspraak van het inmelden, nou geweldig toch, alleen ''de minister''heeft niet specifiek in het RVV de vermelding gemaakt dat reddingsbrigades als hulpverlenings voertuig zijn aangewezen, dus wie zit hier nou te slapen, juist de minister, dat had hij of (meestal) zij al jaaaaaaren geleden MOETEN doen, ondertussen meld het ministerie door middel van een woordvoerder dat het eigenlijk al jaren mag, er is niets veranderd aan de regelgeving, alleen de uitleg wordt weer eens iets anders(voertuigen ten dienste van)

wanneer de afspraak(eenmalig) met de brw. gemaakt is
kan volstaan worden door de meldkamer bij de alarmering van de reddingsbrigade tevens de code van de commandant brw. mee te alarmeren als zijnde in kennisstelling(hij hoeft niet op te komen, alleen op de hoogte worden gehouden), bij ons gebeurt dit al jaren, in de wintermaanden ligt de boot in de brandweerkazerne en wordt er een chauffeur mee gealarmeerd, de boot wordt bij ons door een brandweerwagen(duikwagen of HV) getrokken, maar dit kan net zo goed een ander voertuig zijn.

ik ben benieuwd op de reacties.
Nemo me impune lacessit


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #127 Gepost op: 12 augustus 2004, 22:20:17
beste Rescue Ranger,

ik ben zoals de engelsen dat zeggen ''confused''
Niet nodig, iedereen heeft wel eens een "bad hair day"
;D
je zegt dit staat allang op papier, waar om past men dit dan niet toe of kan men niet lezen, degene die nu zegt dat ze niet met OGS mogen rijden, zit dus al jaren te slapen, het mocht dus allang.
Ja er mag met OGS gereden worden na overleg OOV meldkamer, welke dan in huidige GMS melding gemaakt moet worden en indien in opdracht/ ten dienste van er bijvoorbeeld een ritnummer aangemaakt kan worden, koppeling naar incident.
overigens zoals ik al eerder opmerkte, alleen niemand gaat daar op in (durft mischien niet) het eerste artikkel is ''het RVV'', wederom dit is geen ''wet'', slechts een regelgeving die verzocht wordt na te leven, echter bij een dringende taak ''mag'' daar van afgeweken worden.
Correct, maar dat is nu hetzelfde dilemma als WVW Art.5, je mag eigenlijk "alles", maar als een ander het als hinder ervaart mag je "niks".
het tweede artikel is een branche richtlijn, branche richtlijnen moeten gezien worden als een rode draad voor de desbetreffende dienst, is echter nooit verplicht.
Wederom correct, maar ik rij elke dag met OGS en een aantal andere strandwachten ook, maar de andere veertig niet en voor hun is dit een soort van leidraad, niet een verplichting, maar een houvast om niet over de streep te gaan bij WVW Art 5. (Ik neem aan dat je dat begrijpt)
overigens om met OGS te rijden heb je geen opleiding in welke vorm dan ook nodig.
Helaas is instructie betreffende civiel rechterlijke procedure wel genoodzaakt en moeten de bestuurders aangewezen en vastgelegd worden door de besturen, maar dat is muggezifterij, sorry.
verder zoals je schrijft voldoen jullie aan de afspraak van het inmelden, nou geweldig toch, alleen ''de minister''heeft niet specifiek in het RVV de vermelding gemaakt dat reddingsbrigades als hulpverlenings voertuig zijn aangewezen, dus wie zit hier nou te slapen, juist de minister, dat had hij of (meestal) zij al jaaaaaaren geleden MOETEN doen, ondertussen meld het ministerie door middel van een woordvoerder dat het eigenlijk al jaren mag, er is niets veranderd aan de regelgeving, alleen de uitleg wordt weer eens iets anders(voertuigen ten dienste van).
wanneer de afspraak(eenmalig) met de brw. gemaakt is
kan volstaan worden door de meldkamer bij de alarmering van de reddingsbrigade tevens de code van de commandant brw. mee te alarmeren als zijnde in kennisstelling(hij hoeft niet op te komen, alleen op de hoogte worden gehouden), bij ons gebeurt dit al jaren, in de wintermaanden ligt de boot in de brandweerkazerne en wordt er een chauffeur mee gealarmeerd, de boot wordt bij ons door een brandweerwagen(duikwagen of HV) getrokken, maar dit kan net zo goed een ander voertuig zijn.
En dat willen we dus nu veranderen, we zijn niet als reddingsbrigadete plaatsen in het hokje ambulance of brandweer of politie. Wij zijn een reddingsbrigade!
Elke hulpverlening start met communicatie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #128 Gepost op: 12 augustus 2004, 22:42:00
rescue ranger, dank voor je antwoord, ik begrijp wat je bedoeld. (een uitspraak van hr. bommel tegen zijn jonge vriend tom poes, maar wel met erg veel betekenis)

ik denk dat heel veel zaken wel duidelijk zijn, alleen wat je terecht muggezifterij noemt, is het geen waar het nou net wringt, maar daar houden we wel een heel ambtenaren apperaat mee in stand, en ja die moeten toch ook werk hebben.

na overleg OVV meldkamer, ik vindt het logisch dat de meldkamer een opdracht geeft en daar tevens een prio aan verbind, overigens is het altijd nog zo dat de bevelvoerder/chaufeur dit op kan schalen als het verkeer/de drukte op de weg dit vereist, mits hij/zij daarvan melding maakt aan de meldkamer.

wat betreft die instruktie, dit kan in urgent geval in 1 minuut gebeuren, en aangesteld, dat verschilt per dienst en kan ook op het moment dat dit noodzakelijk is door bijv. brw.commandant ter plaatse (bij brand of incident natuurlijk) zonder schriftelijke registratie of enige vast legging, het RVV laat dit toe.

jouw laatste punt ben ik het volledig mee eens, de reddingsbrigade wordt op deze manier onderkent, en lijkt net alsof hij/zij aan het handje zou moeten lopen van brw.,cpa of politie, hoewel het wel zo is geregeld dat bij een groot incident waar meerdere diciplines bij zijn ingezet een ieder automatisch vervalt onder de leiding van de hoogste brw. commandant ter plaatse, zelfs de politie.
Nemo me impune lacessit


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #129 Gepost op: 14 augustus 2004, 01:09:14
Ik ben het met Rolf eens dat dit geen doorbraak is, maar een bevestiging  van de huidige situatie. Wel is het zeer welkom omdat dit (hopelijk) duidelijkheid schept, bv. naar de politie verkeersdienst, die kritisch tegen het gebruik van signalen op de weg door brigades aankijkt en zal een officier van justitie zich wel twee keer bedenken voordat hij gaat vervolgen. Wel jammer dat er dus ook geen kans meer is op een proefproces, want dat hadden we zeer waarschijlijk gewonnen.

Overigens is mij destijds door de directie juridische zaken van V en W uitgelegd dat onder aangewezen wordt verstaan, schriftelijk vastgelegd. De meest simpele vorm, een lijst met namen, voldoet.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!