beste Rescue Ranger,
ik ben zoals de engelsen dat zeggen ''confused''
je zegt dit staat allang op papier, waar om past men dit dan niet toe of kan men niet lezen, degene die nu zegt dat ze niet met OGS mogen rijden, zit dus al jaren te slapen, het mocht dus allang.
overigens zoals ik al eerder opmerkte, alleen niemand gaat daar op in (durft mischien niet) het eerste artikkel is ''het RVV'', wederom dit is geen ''wet'', slechts een regelgeving die verzocht wordt na te leven, echter bij een dringende taak ''mag'' daar van afgeweken worden.
het tweede artikel is een branche richtlijn, branche richtlijnen moeten gezien worden als een rode draad voor de desbetreffende dienst, is echter nooit verplicht
''DE WET'' omschrijft wat mag en niet mag, nou een wet die het OGS regelt bestaat nog nooit.
wanneer er iets fout gegaan is moet een rechter aan de hand van de ''wet'' bepalen, of het fout of goed is, en stelt de daaruit volgende cosequentie vast.
hoe gaat het vaak in de praktijk, de verkeersofficier van justitie stelt iets vast, wat naar zijn mening recht is, vaak blijkt dit krom te zijn en moet een rechter hier een uitspraak over doen, van af dat moment ligt er een bindende uitspraak (jurispendentie) waar een ieder zich aan heeft te houden, tenzij een hogere rechter dit vonnis weer verwerpt.
stel nou dat een voertuig van de reddingsbrigade tijdens een incident OGS gebruikt op het strand om zich in eerste instantie naar het slachtoffer toe te begeven, en in tweede instantie het slachtoffer naar de dichstbijzijnde ambulance te brengen, dan gebruikt hij OGS om aanrijdingen met mensen en spelende kinderen te vermijden en daardoor zo snel mogelijk bij het slachtoffer te komen, en deze zo snel mogelijk hulp te bieden en over te dragen aan de ambulance.
wanneer hij dit doet in overleg met de meldkamer brw/cpa voldoet hij aan alle afspraken (nadat eens onder het genot van een drankje met de plaatselijke commandant van de brw. de afspraak is gemaakt ten dienste van).
wat is nou het probleem, kan mij bovendien niet voorstellen dat er een rechter is die dit zal veroordelen,
een chauffeur van een voertuig van de reddingsbrigade is niet minder dan een chauffeur van de brandweer, bovendien heeft hij een voertuig ter beschikking die geschikt is om op het strand te rijden, en heeft bovendien de vaardigheden om op het strand te rijden op gedaan, de brandweer heeft dit vaak niet.
overigens om met OGS te rijden heb je geen opleiding in welke vorm dan ook nodig.
verder zoals je schrijft voldoen jullie aan de afspraak van het inmelden, nou geweldig toch, alleen ''de minister''heeft niet specifiek in het RVV de vermelding gemaakt dat reddingsbrigades als hulpverlenings voertuig zijn aangewezen, dus wie zit hier nou te slapen, juist de minister, dat had hij of (meestal) zij al jaaaaaaren geleden MOETEN doen, ondertussen meld het ministerie door middel van een woordvoerder dat het eigenlijk al jaren mag, er is niets veranderd aan de regelgeving, alleen de uitleg wordt weer eens iets anders(voertuigen ten dienste van)
wanneer de afspraak(eenmalig) met de brw. gemaakt is
kan volstaan worden door de meldkamer bij de alarmering van de reddingsbrigade tevens de code van de commandant brw. mee te alarmeren als zijnde in kennisstelling(hij hoeft niet op te komen, alleen op de hoogte worden gehouden), bij ons gebeurt dit al jaren, in de wintermaanden ligt de boot in de brandweerkazerne en wordt er een chauffeur mee gealarmeerd, de boot wordt bij ons door een brandweerwagen(duikwagen of HV) getrokken, maar dit kan net zo goed een ander voertuig zijn.
ik ben benieuwd op de reacties.