Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 8 september 2004, 20:06:46
RR,
Waarom is er een wet nodig om een standaart pakket van eissen aan een strandbewaking te geven. Ik las ergens al dat de ANWB niet blij is met allerlei verschillende openstellingen van bewakingsposten.
En waarom gelden de bestaande wetten niet voor het strand???????
Zolang de brigades autonoom zijn dan is de omschrijving, die jij aanhaalt vrijblijvend voor alle brigades. Kijk maar naar de "stunt"van bloemendaal inzake kleding.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #151 Gepost op: 8 september 2004, 22:55:26
Niet rijden met signalen, want door wie en wanneer is onduidelijk, onduidelijkheid over wat nu precies de taken van een brigade zijn en geen basis in wet of regelgeving voor het brigadewerk. Dus ook geen erkenning van gemeente en hulpdiensten. Alles grijpt in elkaar en is eigenlijk een kip/ei probleem.

Is het aanpakken van het zwaailichtprobleem niet het oplossen van een probleem aan de achterkant van de organisatie? En daarmee erg moeilijk?

Zou het niet beter zijn om het probleem aan de voorkant op te lossen? Beginnen met duidelijk de taken vast te leggen, waaruit dan vanzelf duidelijk wordt dat daar dingen, zoals het rijden met signalen, uit voortvloeien?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 8 september 2004, 23:31:02
Tja, dat is weer echt een principieel standpunt, waar de onwelgeworden patiënt niets aan heeft. Het is allebei niet goed, als je de sirene aanzet niet, want dat mag niet en als je hem niet aanzet verlies je het belang van de patiënt uit het oog. Een onmogelijke afweging die je eigenlijk niet zo moeten hoeven te maken.

Nog even muggenziften: voor het geven van de aanbevolen hoeveelheid van 100% O2 bij bijna verdrinking is 10 l/m te weinig.

Henk

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #153 Gepost op: 8 september 2004, 23:39:58
Zou het niet beter zijn om het probleem aan de voorkant op te lossen? Beginnen met duidelijk de taken vast te leggen, waaruit dan vanzelf duidelijk wordt dat daar dingen, zoals het rijden met signalen, uit voortvloeien?
Volledig mee eens! In iedergeval iets wat binnen onze vereniging hoog op de agenda staat en al menige bestuursvergadering aan besteed is. Uitganspunt is het opnieuw definieren (herdefinieren) van onze kerntaken. Uitganspunt een voorstel van de SRK (volgens mij van jou hand) en doel om dit tjidens de najaarsvergadernig te presenteren. Veel open deuren, maar nu eens duidelijk op papier gesteld. met behulp van deze duidelijke (vernieuwde) kerntaken (verdeeld in 1e prioriteit/hoofdtaken en 2e prioriteit/neventaken) Kan de volgende stap gezet gaan worden.
[img]/img]

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #154 Gepost op: 9 september 2004, 10:42:22
Nog even muggenziften: voor het geven van de aanbevolen hoeveelheid van 100% O2 bij bijna verdrinking is 10 l/m te weinig.
Henk

Henk, geloof me dat 10 ltr. op dat moment genoeg was. Deze inschatitting kan ik erg goed maken. Misschien helpt het ook als ik zeg dat de drenkeling ook onder 10 ltr. o2 bewaking door de ambulance naar het ziekenhuis is vervoert

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 9 september 2004, 15:58:52
Koen, helemaal mee eens, je moet het probleem aan de voorkant aanpakken.
Reddertje,
Hoe kun jij zien of 10 liter genoeg is?

Lars Carree

• Forum gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 9 september 2004, 16:06:01
Reddertje,
Hoe kun jij zien of 10 liter genoeg is?

Aan de saturatie en het evalueren van het ABCDE-protocol. En de toestand het het slachtoffer zelf.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #157 Gepost op: 9 september 2004, 17:57:33
RR,
Waarom is er een wet nodig om een standaart pakket van eissen aan een strandbewaking te geven.

Muistroom,
ik  geef juist aan dat de OOV-organisaties een wet moeten naleven en er dus een verplichting is tot het naleven van een wet. Voor reddingsbrigades ontbreekt deze, maar indien deze er zou zijn, geeft dat aan, aan welke eisen een reddingsbrigade met een preventieve en operationele taak aan zou kunnen voldoen, zodat daar een kerntakenpakket aan gehangen zou kunnen worden.
Voor deze manier ben ik geen voorstander, want laat de reddingsbrigades eerst maar bepalen wat zij zien als kern taak en daar als eerste op anticiperen.

Ik las ergens al dat de ANWB niet blij is met allerlei verschillende openstellingen van bewakingsposten.

Inderdaad zo'n mannetje langs geweest met allerlei vragen over openingstijden, invalide toiletten en ga zo maar door. En dat allemaal in het kader van "de blauwe vlag". Als touristinfo misschien van zeer groot belang, maar welke tourist kijkt voordat hij het water ingaat of er een blauwe vlag wappert. Hij let niet eens op of er een gele of rode vlag op een reddingspost te zien is, dus laat staan . . . . . . .

En waarom gelden de bestaande wetten niet voor het strand???????

Ze gelden er wel, maar worden niet nageleefd. Ik denk dat daar een groot hiaat zit. Er is tekort Politie om bijvoorbeeld de Zandvoortse APV na te leven, de Ambulance zorg kan er simpelweg niet komen en voor de Brandweer heeft er bijna geen uitrukken en de reddingen die er zijn, worden uitgevoerd door reddingsbrigades. Want zij hebben de middelen en de Brandweer niet. Dus waarom zou men daar geld aan spanderen.

Goed opgelet in de les Henk. Het is inderdaad in het Pre-klinische stadium 15 ltr op een non rebreathing mask. Maar ik ben al blij dat er aan gedacht is.

Kost de Gemeente Haarlem weer drie O2 flessen.  ;D
Elke hulpverlening start met communicatie.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 9 september 2004, 17:58:31
Een saturatiemeter is leuk, echter zeker bij een drenkeling zijn de waardes daarvan niet betrouwbaar.
Vaak een slechte doorbloeding van de vingers zodat er een ontrouwbare curve onstaat.
Wanneer een s.o. zoals jij vermeld last krijgt van haar/zijn longen, ivm inname van water snap ik het niet dat je geen 15 liter O2 geeft, maar dat even off topic

Lars Carree

• Forum gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 9 september 2004, 20:53:19
Muistroom,

Ik zal verder niet diep hierop ingaan. Maar vertrouw maar op mijn deskundigheid dat alles goed is verlopen.
Ik doe dit werk namelijk al langere tijd.  

Natuurlijk weet ik dat een saturatie-meter bij drenkelingen onbetrouwbaar is vanwege de onderkoeling. Geloof me dat in dit geval het niet zo was. Mw. lag net 2 sec. in het water. dus van onderkoeling of temperatuur dalen was geen sprake. Mw. lag ook al geruime tijd verpakt onder lakens en handdoeken.

Mag ik je wel vragen wat voor medische deskundigheid jij hebt mijn beleid in twijfel te trekken....