Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #160 Gepost op: 9 september 2004, 21:13:25
;D Ha ha een competentie strijd  :-X
Elke hulpverlening start met communicatie.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 9 september 2004, 22:14:46
sorry,ga er verder niet op in

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 9 september 2004, 23:38:48
ik ook al niet.... 8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #163 Gepost op: 10 september 2004, 00:34:25
Muistroom,

Ik zal verder niet diep hierop ingaan. Maar vertrouw maar op mijn deskundigheid dat alles goed is verlopen.
Ik doe dit werk namelijk al langere tijd.  

Natuurlijk weet ik dat een saturatie-meter bij drenkelingen onbetrouwbaar is vanwege de onderkoeling. Geloof me dat in dit geval het niet zo was. Mw. lag net 2 sec. in het water. dus van onderkoeling of temperatuur dalen was geen sprake. Mw. lag ook al geruime tijd verpakt onder lakens en handdoeken.

Mag ik je wel vragen wat voor medische deskundigheid jij hebt mijn beleid in twijfel te trekken....

Ik denk dat ik deskundig genoeg ben om je te vertellen dat in hele enkele gevallen 10 liter per minuut voldoende is..., maar geeft geen garantie dat je dan 100% zuurstof geeft.

Zelfs als je goede saturatie zou kunnen meten en deze 99,9, aangeven, zul je zelfs nog moeten doorgaan met 100% zuurstof geven. om de volgende redenen.
1. Je hebt een zeer hoge partiele zuurstof druk nodig om hypoxie ter herstellen.
2. hypoxie, heeft een langere tijd nodig om te herstellen.
3. Het is dus een misverstand om bij drenkelingen, near drowning, dat je met minder % zuurstof aan kan., Dit misverstand is hellaas nog steeds wijdverspreid.

In de prehospitale fase, geef je dus standaard 15liter per minuut met een non-rebreather masker..
maar we gaan wel erg off-topic..
Er zijn al veel stukken geschreven over zuurstof eerste hulp. dus we vallen in herhaling..

Terug naar de toeters en bellen..

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #164 Gepost op: 10 september 2004, 09:52:10
sorry,ga er verder niet op in

Muistroom,

Het was niet kwaadaardig bedoelt, alleen met de intentie dat als jij ook medisch geschoold was we van elkaar kunnen leren. Ik wil best discuseren waarom ik 10 ltr. heb gegeven maar niet via dit forum.

Ik ben getraind door prof. Joost Bierens in het toedienen van o2 bij drenkelingen en onderkoelde slachtoffers.
Tevens heb ik voor de SRK (samenwerkende reddingsbrigades kennemerland) een o2-protocol en opleidingsplan geschreven. Deze zijn getoets en goedgekeurd door de medisch leider van de hulpverleningsdienst kennemerland en door prof. Joost Bierens (VU).
Ook gaat mijn werk nu gebruikt worden door het oranje kruis voor het opzetten van een mogelijk nieuwe ehbo-module.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 10 september 2004, 09:57:16
Muistroom,

Het was niet kwaadaardig bedoelt, alleen met de intentie dat als jij ook medisch geschoold was we van elkaar kunnen leren. Ik wil best discuseren waarom ik 10 ltr. heb gegeven maar niet via dit forum.

Ik ben getraind door prof. Joost Bierens in het toedienen van o2 bij drenkelingen en onderkoelde slachtoffers.
Tevens heb ik voor de SRK (samenwerkende reddingsbrigades kennemerland) een o2-protocol en opleidingsplan geschreven. Deze zijn getoets en goedgekeurd door de medisch leider van de hulpverleningsdienst kennemerland en door prof. Joost Bierens (VU).
Ook gaat mijn werk nu gebruikt worden door het oranje kruis voor het opzetten van een mogelijk nieuwe ehbo-module.

Ik ben benieuwd of die methode dan dus maling heeft aan hetgeen eerder in het congres of drowning is vastgesteld.

Henk

Lars Carree

• Forum gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 10 september 2004, 10:04:27
Henk,

Nee natuurlijk niet. Maar er word altijd van een ideale situatie uitgegaan. Er worden standaard richtlijnen opgesteld. Richtlijnen zijn handvaten om je aan vast te houden. Elke drenkeling is een geval op zichzelf en brengen elke keer andere problemen mee.

De richtlijnen sturen een hulpverlener de goede richting op. Geschoolde niet-medische personen kunnen perfect aan de hand van de richtlijnen werken en een slachtoffer eerste hulp bieden.

Medische geschoolde personen kunnen en mogen vanuit hun deskundigheid afwijken van de richtlijnen.
Dit heb ik dus ook gedaan.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 10 september 2004, 10:08:15
Muistroom,

Ik start ff een aparte discussie hier over.. Dan vervuilen we deze discussie niet ......

Lars Carree

• Forum gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 10 september 2004, 10:15:44
Dat hoeft niet. Alle reactie's zie ik graag tegemoet via de email.

Ik zeg niet dat ik het goed heb gedaan. Ik leer ook van ervaringen van andere personen. Ik wil wel graag dan reactie's van personen die al meerdere keren met O2 in het echt hebben gewerkt. Niet lullig bedoeld maar aan mensen die alleen theorie of praktijk lessen hebben gehad, heb ik weinig aan

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 10 september 2004, 10:26:26
Dat hoeft niet. Alle reactie's zie ik graag tegemoet via de email.

Ik zeg niet dat ik het goed heb gedaan. Ik leer ook van ervaringen van andere personen. Ik wil wel graag dan reactie's van personen die al meerdere keren met O2 in het echt hebben gewerkt. Niet lullig bedoeld maar aan mensen die alleen theorie of praktijk lessen hebben gehad, heb ik weinig aan

Ik wil ook niet discuseren of jij het wel of niet goed gedaan hebt. Maar wel lerend discuseren of een proffesioneel werkende vrijwilliger zijnde niet arts of ambulance verpleegkundige in funcitie zou moeten werken internationale standaards.

Ik ben allang blij dat er zuurstof is gebruikt bij het incident waar jij bij betrokken bent.. Ik ken de situatie niet, maar ik ben er van overtuigd dat jij het goed gedaan hebt.
En ik heb het meerdere malen in de praktijk moeten gebruiken.