Muistroom,
Ik zal verder niet diep hierop ingaan. Maar vertrouw maar op mijn deskundigheid dat alles goed is verlopen.
Ik doe dit werk namelijk al langere tijd.
Natuurlijk weet ik dat een saturatie-meter bij drenkelingen onbetrouwbaar is vanwege de onderkoeling. Geloof me dat in dit geval het niet zo was. Mw. lag net 2 sec. in het water. dus van onderkoeling of temperatuur dalen was geen sprake. Mw. lag ook al geruime tijd verpakt onder lakens en handdoeken.
Mag ik je wel vragen wat voor medische deskundigheid jij hebt mijn beleid in twijfel te trekken....
Ik denk dat ik deskundig genoeg ben om je te vertellen dat in hele enkele gevallen 10 liter per minuut voldoende is..., maar geeft geen garantie dat je dan 100% zuurstof geeft.
Zelfs als je goede saturatie zou kunnen meten en deze 99,9, aangeven, zul je zelfs nog moeten doorgaan met 100% zuurstof geven. om de volgende redenen.
1. Je hebt een zeer hoge partiele zuurstof druk nodig om hypoxie ter herstellen.
2. hypoxie, heeft een langere tijd nodig om te herstellen.
3. Het is dus een misverstand om bij drenkelingen, near drowning, dat je met minder % zuurstof aan kan., Dit misverstand is hellaas nog steeds wijdverspreid.
In de prehospitale fase, geef je dus standaard 15liter per minuut met een non-rebreather masker..
maar we gaan wel erg off-topic..
Er zijn al veel stukken geschreven over zuurstof eerste hulp. dus we vallen in herhaling..
Terug naar de toeters en bellen..