Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #170 Gepost op: 10 september 2004, 14:09:10
Ook 10 of 12 of 15 ltr O2 per minuut kan bijna 100% zuurstof aanbod geven echter er is een verschil tussen zuurstofAANBOD  en zuurstof OPNAMEcapaciteit en ook een verschil te maken tav de hoeveelheid zuurstof die in het arteriele vaatsysteem is opgenomen (de partiele arteriele zuurstofdruk, oftwel de PaO2)
Je kan een patient die nauwelijks aandemhaalt zeker 100% O2 aanbieden, maar deze patient zal de zuurstof nauwelijks adequaat opemen in de longen.

In het algemeen kan je bij een adequaat ademende patient en gebruik van een NRB masker goed vaststellen hoeveel liters O2 er benodigd is.
Indien de aangeboden zuurstofinhoud uit het bufferzakje door de adequaat ventilerende patient bijna geheel wordt ingeademd en de buffer niet volledig samenvalt, en vervolgens weer tot de zelfde inademingshoeveelheid wordt aangevuld door de zuurstof in het bufferzakje, de patient voldoende 100% O2 binnenkrijgt.
Oftewel ademteug is gelijk aan aangeboden hoeveelheid O2.  ;)

Zelfs 1 ltr O2 is 100% zuurstof  ;) het gaat echter niet alleen om de aangeboden hoeveelheid O2 maar om de INgeademde hoeveelheid "fractionated inspirated oxygen in goed Nederlands: gefractioneerde ingeademde hoeveelheid zuurstof ookwel genoemd FiO2
En voor de inademing is een adequete ventilatie van de patient, zelfstandig cq. kunstmatig voor nodig. Hypoxie kan je best vaststellen met SpO2 meting al loopt deze wel behoorlijk in tijd achter de etCO2-veranderingen aan, aan de hand van etCO2 veranderingen (in casu etCO2daling) is dus sneller hypoxie te detecteren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #171 Gepost op: 10 september 2004, 14:23:04
Misschien deze post naar de betreffende draad verplaatsen moderator, want daar zei ik ook min of meer het zelfde.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #172 Gepost op: 10 september 2004, 17:04:39
Joffry,

Ik heb je berichtje geciteerd en meegenomen naar het andere draadje en daar een reactie gegeven..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #173 Gepost op: 11 september 2004, 21:57:46
Het dilemma:

De CPA's hebben een probleem want kunnen nauwelijks ambulancezorg op de stranden leveren.

Echter in de praktijk hebben de CPA's geen probleem want de brigades rijden toch wel.

En nu hebben de brigades dus een probleem want de CPA's zijn druk en bang hun vingers te branden aan verbetering van de huidige praktijk. De CPA ziet geen urgent probleem, en vervolgens gebeurt er niets.

De brigades willen de hulpverlening graag beter structureren echter de CPA die is belast met de aansturing van de ambulancezorg vind het wel best zo...
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #174 Gepost op: 11 september 2004, 22:14:59
Koen,

jij weet inderdaad ook dat als er een verzoek bij een reddingsbrigade komt voor zelfs een tweede of meerdere voertuigen, reddingsbrigades de contacten hebben om dat binnen zeer afzienbare tijd te regelen. En daar ligt nu volgens mij het gehele dillema. Jij zegt reddingsbrigades rijden toch wel, oke helemaal mee eens, maar zij hebben immers de contacten.

Laatst de inzet bij Bloemendaal/ Woodstock 69, reanimatiemelding kindje 1,5 jaar. Jij weet ook dat er dan binnen twee á drie minuten alles op poten gezet kan worden voor meerdere ambulances, voor een adequate hulpverlening. Alles tot in de puntjes geregeld. Zoals je zelf hebt omschreven in de strandwachttaak, reddingsbrigade kunnen omgaan met piekdruktes. Daar zijn reddingsbrigade specialisten in, improvisatie.
Ander voorbeeld een vrachtwagen vast op het strand ter hoogte van de grens Zandvoort/ Noordwijk. Samen met de hulp van de KNRM redt je de antieke vrachtwagen. Oke de eigenaar had er wel wat problemen bij, maar de reddingsbrigades en KNRM weten met improviatie alles te redden.

En eerlijkheidshalve ben ik beroepsmatig regelmatig zeer blij dat ik dat improvisatievermogen daar geleerd heb en nog regelmatiger benut. Of het nu gaat om een bouwvakker van een dak af te krijgen of spoed-tilassistentie, reddingsbrigades kunnen een crusiale rol spelen in de specialistische strand hulpverlening, alleen is deze rol regionaal niet in overeenstemming. De lokale verschillen zijn te groot!!
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #175 Gepost op: 11 september 2004, 23:14:43
Rolf je schreef:"De lokale verschillen zijn te groot!!
" De verschillen zijn al heel veel kleiner dan een paar jaar geleden en er is nu volop aandacht voor. Komt bij dat ook bij brandweer en politie de verschillen kleiner moeten worden en we de tijd mee hebben.

Overigens kun je als brigades nog zoveel willen, als de gemeenten, de ministeries, onze koepel en niet te vergeten onze partners als ambulancezorg, politie, kustwachtcentrum en brandweer hier niet aan toe zijn schiet het nog niet op.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #176 Gepost op: 19 september 2004, 19:38:40
Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre het kustwachtcentrum in staat is bij te houden wie wat waar aan boord heeft. MAW als er bij de Hollandse brug wat gebeurd mbt een onwelwording, zal men dan RB Blaricum laten komen met een AED....

Ik betwijfel of het belang daarvan ingezien wordt, ze weten nu al af en toe niet wie zich ingemeld heeft en wie niet. Vroeger hadden ze daar een mooi systeem voor, met een bord en magnetische reddingsboten. Ik heb begrepen dat dat nog niet is mee verhuisd naar Den Helder. Ze maken nu een notitie. Waar al die notities hangen weet ik niet, maar soms raken de blaadjes een beetje kwijt ben ik bang. Uitkijk weet jij misschien hoe dat tegenwoordig werkt (of niet werkt).

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #177 Gepost op: 20 september 2004, 00:00:58
Een bord met magneetjes en meer van dat soort systemen..., die hebben het nadeel dat er dan beslist niemand dan de gebruikers in de ruimte mag komen waar dat gebruikt wordt.

Want anders loop je een goede kans dat je voortaan doorgaat als een volslagen incompetente organisatie, die nog in de vorige eeuw leeft....

Ook al werkt het perfect, je wordt toch veel meer serieus genomen met flatscreens en een of ander geautomatiseerd meldkamer systeem.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 20 september 2004, 08:42:56
Een bord met magneetjes en meer van dat soort systemen..., die hebben het nadeel dat er dan beslist niemand dan de gebruikers in de ruimte mag komen waar dat gebruikt wordt.

Want anders loop je een goede kans dat je voortaan doorgaat als een volslagen incompetente organisatie, die nog in de vorige eeuw leeft....

Ook al werkt het perfect, je wordt toch veel meer serieus genomen met flatscreens en een of ander geautomatiseerd meldkamer systeem.

Vandaar dat reddingboten af en toe verdwijnen, er verdwijnt wel meer iets in een computer... ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #179 Gepost op: 20 september 2004, 13:56:16
Volgens mij hangt er gewoon een bord waar welke reddingsboot ligt. Ook als er een boot defect is of onderhoud krijgt staat de vervanger netjes vermeld. Kan izjn dat hier alleen de knrm boten op staan maar dat weet ik niet. Kan me ook voorstellen dat moeilijk een overzicht te behouden valt wie wat aan boord heeft. Dit is denk ik de reden dat de KNRM de uitrusting van de boten standaard houd.

9910001
9910001