Volgens is een strandambulance niet gelijk aan een ambulance die op het strand kan rijden, het verschil is dat een strandambulance ter assistentie van een gewone ambu is en een ambulance die op het strand kan rijden alles zelf moet kunnen. De meeste brigades hebben een voertuig waarmee ze de ambulance dienst assisteren (en andere zaken mee uitvoeren) het zijn meestal geen complete ambulances). Zelf ben ik van mening dat de brigad voertuigen een voerangvoertuig moeten worden omdat ze als hulpverlenersvoertuig worden gebruikt en mede ter assistentie van ambulance personeel.
9910001
991001, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een voertuig van de reddingsbrigade geen strandambulance is. Een strandambulance = terreinambulance en moet vervolgens ingericht zijn volgens de NEN .... (Koen weet dat nummer uit z'n hoofd).
Het voertuig vand e reddingsbrigade is
"ter medische assistentie". In die hoedanigheid voer je dus wel een "Star of Life. En kan je na een opdracht en prioriteit van de CPA of andere gekoppelde meldkamercentralist je assistentie onder prio 1 uitvoeren en dus een voorrangsvoertuig zijn.
Voor een star of life heb je toch geen extra inventaris nodig?
De GGD arts in Amsterdam heeft ook een star of life op zijn standaard golf.
Redhead,
in deze auto verplaatst de schouwarts of gemeente arts zich. Hij/ zij rijdt bijvoorbeeld op justitieele instellingen, zoals politieburo's als daar iemand zich niet lekker voelt, normaliter geen levensbedreigende situaties. Maar bij grotere calamiteiten neemt deze bijvoorbeeld wel plaats in het ROT als adviserend persoon, dus vandaar de blauwe lampen.
Met de laatste zin bedoel ik dat wij ook rijden voor duinbranden en op dat moment heb ik niets aan een star of life.
Een politie/brandweerwagen heeft bij een evacuatie ook geen star of life. Juist die extra investering in de inventaris (wat een zin) om te voldoen aan eisen waar jij op doelt is behoorlijk hoog.
Muistroom,
ontruiming en evacuatie is een multidisciplinair proces, waarbij de politie de eindverantwoordelijke instelling is binnen dit proces van de rampenbestrijding. De GHOR draagt bij in de begeleiding en tranasportering van hulpbehoevenden, dus . . . . . . Je kan dan tijdens dit proces wel gebruik maken van je "Star of Life" tijdens het vervoer. Maar daarbij behoeft er alleen een roepnummer, een CPA mobilofoon en twee stickers geplaatst te worden.