Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50263 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 25 oktober 2004, 10:40:59
Opleidingen en richtlijnen vind ik wel van groot belang, volgens mij kan hier ook een landelijke norm voor worden gesteld en dit geeft in ieder geval aan dat een vereniging er werk van maakt om hun leden veilig over het strand te verplaatsen met een dergelijk voertuig.

9910001
9910001

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #191 Gepost op: 25 oktober 2004, 19:22:59
RR,
Hoe weet je dat men bij REDNED er niets meegedaan heeft? Ik weet ook van een andere kant dat de ingeslagen weg die jij bedoelt tot niets zou lijden, of tot een jarenlange strijd. Daarom is nu voor deze keuze gekozen. Maar wat is hier op tegen? Je behoudt je eigen identiteit.
Dat wij een convenant hebben met de brandweer klopt niet geheel. Wel is er op korte termijn een intentieverklaring te verwachten.
Met de laatste zin bedoel ik dat wij ook rijden voor duinbranden en op dat moment heb ik niets aan een star of life.
Een politie/brandweerwagen heeft bij een evacuatie ook geen star of life. Juist die extra investering in de inventaris (wat een zin) om te voldoen aan eisen waar jij op doelt is behoorlijk hoog.

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 25 oktober 2004, 23:26:35
Voor een star of life heb je toch geen extra inventaris nodig?
De GGD arts in Amsterdam heeft ook een star of life op zijn standaard golf.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 25 oktober 2004, 23:52:00

Als wij de zuurstofkoffer hebben gaan we varen met een star of live.

Henk

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #194 Gepost op: 27 oktober 2004, 16:27:41
Er zijn volgens mij nog niet zoveel boten met een SOL  :P

Om ook weer even terug te komen op de discussie over de SOL op brigadevoertuigen; ik vind dat ze in ieder geval op de voertuigen moeten die gebruikt worden als strand-ambulance. Op de andere hoeft van mij niet.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #195 Gepost op: 27 oktober 2004, 17:20:05
Volgens is een strandambulance niet gelijk aan een ambulance die op het strand kan rijden, het verschil is dat een strandambulance ter assistentie van een gewone ambu is en een ambulance die op het strand kan rijden alles zelf moet kunnen. De meeste brigades hebben een voertuig waarmee ze de ambulance dienst assisteren (en andere zaken mee uitvoeren) het zijn meestal geen complete ambulances). Zelf ben ik van mening dat de brigad voertuigen een voerangvoertuig moeten worden omdat ze als hulpverlenersvoertuig worden gebruikt en mede ter assistentie van ambulance personeel.

9910001
9910001

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #196 Gepost op: 27 oktober 2004, 20:42:14
ben ik het mee eens

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 27 oktober 2004, 21:31:58
991001,
helemaal mee eens

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #198 Gepost op: 28 oktober 2004, 10:44:59
Volgens is een strandambulance niet gelijk aan een ambulance die op het strand kan rijden, het verschil is dat een strandambulance ter assistentie van een gewone ambu is en een ambulance die op het strand kan rijden alles zelf moet kunnen. De meeste brigades hebben een voertuig waarmee ze de ambulance dienst assisteren (en andere zaken mee uitvoeren) het zijn meestal geen complete ambulances). Zelf ben ik van mening dat de brigad voertuigen een voerangvoertuig moeten worden omdat ze als hulpverlenersvoertuig worden gebruikt en mede ter assistentie van ambulance personeel.

9910001

991001, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een voertuig van de reddingsbrigade geen strandambulance is. Een strandambulance = terreinambulance en moet vervolgens ingericht zijn volgens de NEN .... (Koen weet dat nummer uit z'n hoofd).
Het voertuig vand e reddingsbrigade is "ter medische assistentie". In die hoedanigheid voer je dus wel een "Star of Life. En kan je na een opdracht en prioriteit van de CPA of andere gekoppelde meldkamercentralist je assistentie onder prio 1 uitvoeren en dus een voorrangsvoertuig zijn.

Redhead,

in deze auto verplaatst de schouwarts of gemeente arts zich. Hij/ zij rijdt bijvoorbeeld op justitieele instellingen, zoals politieburo's als daar iemand zich niet lekker voelt, normaliter geen levensbedreigende situaties. Maar bij grotere calamiteiten neemt deze bijvoorbeeld wel plaats in het ROT als adviserend persoon, dus vandaar de blauwe lampen.

Met de laatste zin bedoel ik dat wij ook rijden voor duinbranden en op dat moment heb ik niets aan een star of life.
Een politie/brandweerwagen heeft bij een evacuatie ook geen star of life. Juist die extra investering in de inventaris (wat een zin) om te voldoen aan eisen waar jij op doelt is behoorlijk hoog.

Muistroom,
ontruiming en evacuatie is een multidisciplinair proces, waarbij de politie de eindverantwoordelijke instelling is binnen dit proces van de rampenbestrijding. De GHOR draagt bij in de begeleiding en tranasportering van hulpbehoevenden, dus . . . . . . Je kan dan tijdens dit proces wel gebruik maken van je "Star of Life" tijdens het vervoer. Maar daarbij behoeft er alleen een roepnummer, een CPA mobilofoon en twee stickers geplaatst te worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 28 oktober 2004, 13:02:31
Of je kiest ervoor om in een brandweer voertuig te rijden, dit is het zelfde maar dan wordt je direct aangestuurd door de brandweer. Dit omdat je brandweer taken uitvoert (redden van mens en dier). Een hoogwerker heeft toch ook geen SOL omdat deze de ambudienst assisteerd.

9910001
9910001