Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50071 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #210 Gepost op: 31 oktober 2004, 10:13:14
Als je mijn eerder geschreven reacties op de diverse topics leest, dan begrijp je de opmerking wellicht.
en lees jij dan even je persoonlijke bericht door

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 31 oktober 2004, 12:17:20
Gelezen en gereageerd

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #212 Gepost op: 31 oktober 2004, 22:58:17
Gelezen en gereageerd

Ik word nou wel heel nieuwsgierig wat er voor persoonlijke berichten gestuurd worden, soort standje per  e-mail??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 1 november 2004, 09:16:14
Ik word nou wel heel nieuwsgierig wat er voor persoonlijke berichten gestuurd worden, soort standje per  e-mail??

Dat denk ik wel. Het gevaar van weinig opbouwende inhoudelijk nergens op slaande berichten zoals deze:
Citaat
Henk,
ik zou ook je veterstrikdiploma, schooltuinendiploma, etc aan je rijtje toevoegen. Wellicht heb je daar ook stickers voor en kun je die op je rubbertutterplakken

is dat degene tegen wie het gericht is op het zelfde niveau gaat reageren en als er over en weer zo zulke berichten geplaatst worden hou je weinig boeiends meer over.  

Als het bericht zou beginnen met "dan kan je net zo goed"  en de laatste zin weglaat, wordt de toon al heel anders en gaat het al een beetje over inhoud.
(alsof je een veterstrik diploma op een reddingsboot vergelijkbaar is met de aanwezigheid van zuurstof en AED, nog steeds onzin, maar wel inhoud.)

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #214 Gepost op: 1 november 2004, 10:13:45
Het rijden met de star of life maakt dat je iets minder kwetsbaar bent als je met signalen rijdt. Lijkt mij op zich al voldoende reden.

Hier in Kennemerland rijden zowel de voertuigen van IJmuiden en Zandvoort als die van Bloemendaal met een paar van die stickers.

Naast natuurlijk nog allerlei andere wagens zoals bv. de huisartsenpost voertuigen.

De star of life is overigens geen beschermd embleem en in principe mag iedereen ze ergens opplakken.
De "Star of life" is net zo beschermd als het woord "Rescue" of "SAR" op een boot. Er is alleen een markant detail, namelijk de "Star of Life" geeft voor de WVW onder bepaalde restricties de mogelijkheid te rijden onder prio 1. Dat geven de andere symbolen niet.
Elke hulpverlening start met communicatie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #215 Gepost op: 1 november 2004, 11:59:35
Het geeft dus voordelen bij rijden en heeft het dus alleen nut als je de boot op de trailer mee neemt anders heb je er weinig aan.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 1 november 2004, 14:02:02
Herkenbaarheid vinden wij erg belangrijk.  Je gaat niet zomaar een SOL voeren. De bedoeling erachter is ermee aan te geven dat de Seeker in staat is verregaande eerste hulp te geven en meer dan gemiddelde levensreddende handelingen uit te voeren, door de aanwezigheid van zuurstof (en later ook AED) en bemanning die daar mee om kan gaan. Volgens mij precies waar de SOL voor staat.  Zondag deet ik het geluid bij een atletiek loop. Zakt er iemand bij het passeren van de finish in elkaar. De rode kruis mensen lopen daar in uniform, maar ik stond met geluid bij de finish, dus was al ter plaatse. Nu kennen ze me daar wel, en weten wat ik doe maar als je in een vergelijkbare situatie met een onherkenbare boot aankomt bij een onwelwording moet je eerst een "proeve van bekwaamheid" afleggen. Nu ook, ben ik mobiel met de CPA aan het bellen om de toestand van de patient door te geven, staat er de hele tijd een man aan mijn arm te trekken:  of ik nou ff meteen een ambulance wil bellen omdat het niet goed gaat met die man ;D :"waar denk je dat ik mee bezig ben"  >:(

Ik heb het idee dat je, als je met een reddingsboot met een star of life er op bij aankomst wat minder hoeft uit te leggen en wat eerder aan het werk kan.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 1 november 2004, 16:37:27
ach, ja ik verwacht als je boot herkenbaar is dat dit ook niet hoeft om er nu een star of life op te planten vindt ik weer wat ver gaan.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #218 Gepost op: 1 november 2004, 21:04:29
Ooit heb ik me afgevraagd wat een goed symbool voor de reddingsbrigades zou kunnen zijn. Ik heb toen een oranje Star Of Live genoemd. Inmiddels enigzins achterhaald overigens, we kunnen ons nu beter bij het RN symbool houden.

Volgens mij blijft de behoefte op termijn aan een eigen symbool trouwens bestaan, heeft iemand ideeen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #219 Gepost op: 1 november 2004, 21:05:32
Waarom zou je niet datgene vermelden waar je mensen mee van dienst kan zijn??

De meningen van 9910001 en muistroom zijn inmiddels wel duidelijk,maar jullie mogen wel eens inzien dat een ander er iets serieuzer tegenaan kijkt.
Het is toch een teken van proffesionaliteit waar je best trots op kunt zijn!
  Ta