Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50265 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #260 Gepost op: 8 december 2004, 21:45:59
Wat ik niet helemaal snap is dat kennelijk een Pajero niet aan de orde is. Fantastische auto is mijn (oppervlakkige) indruk.

Waarom die voorkeur voor de L200?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #261 Gepost op: 8 december 2004, 23:06:56
Wat ik niet helemaal snap is dat kennelijk een Pajero niet aan de orde is. Fantastische auto is mijn (oppervlakkige) indruk.

Waarom die voorkeur voor de L200?

Koen,

tijdens de testdag hebben we toch een aantal voertuigen met elkaar vergeleken. In de Pajero Sports Wagon past net een hondenkooi, maar geen wervelplank en zeker geen slachtoffer liggend op een brancard.

Indien men toch enigszins een redelijk hulpverleningsvoertuig wil hebben zou men eerder moeten denken aan de Hyundia Starex 4WD, in plaats van een pick up. Maar die discussie is reeds eerder gevoerd.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #262 Gepost op: 9 december 2004, 00:07:27
De discussie is inderdaad al eerder gevoerd en zal ik dus ook niet voeden. Als er een brandweer voertuig bij een brigade komt dan zal dit met toeters en bellen zijn en de voorwaarden welke de brandweer aan de chauffeur steld.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #263 Gepost op: 9 december 2004, 10:07:05
9910001,

en die brandweer chauffeurs opleiding is niet veel. In elk geval minder dan de zoveel herhalingen van je EHBO. Maar het voordeel heb je er elke dag van in het verkeer, extra kennis.

En dan nog, de richtlijn gaat pas in op 1 januari 2007, dus je kan een aantal keertjes zakken.
Elke hulpverlening start met communicatie.


lifeguard

  • Gast
Reactie #264 Gepost op: 26 februari 2005, 16:14:47
Wij in denhaag rijden met 5 brandweerauto's. Je mag pas chauffeur worden als je je rijbewijs hebt en je tomlid diploma, je krijgt dan een uitgebreide cursus op het strand en een eind examen. Red je het niet dan mag je er dus ook niet mee rijden! Verder zijn er wel strenge regels van wanneer je met toeters en bellen mag rijden maar je kijrgt er niet echt een cursus voor volgens mij (weet ik niet helemaal 100%) maar je leert er wel mee te rijden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #265 Gepost op: 28 februari 2005, 13:18:30
Wij in denhaag rijden met 5 brandweerauto's. Je mag pas chauffeur worden als je je rijbewijs hebt en je tomlid diploma, je krijgt dan een uitgebreide cursus op het strand en een eind examen.

Lifeguard,

de opleiding in Den Haag wordt momenteel herschreven en er wordt als het ware een combinatie gemaakt van de Brandweer chauffeurs opleiding Licht en de interne opleiding die de HVRB al jaren heeft, waarbij alle aspecten, theorie en praktijk, van het rijden op het strand aan de orde komen

Red je het niet dan mag je er dus ook niet mee rijden! Verder zijn er wel strenge regels van wanneer je met toeters en bellen mag rijden maar je kijrgt er niet echt een cursus voor volgens mij (weet ik niet helemaal 100%) maar je leert er wel mee te rijden.

En die regeltjes zijn de Brancherichtlijnen Optische en Geluidssignalen van de Brandweer, zodat ook een centralist en een chauffeur weet waar hij/ zij aan moet houden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #266 Gepost op: 5 oktober 2005, 21:28:18
Uit een brief van de minister aan de kamer:

3.8 Optische en geluidssignalen
Het advies van de interdepartementale werkgroep Optische en geluidssignalen
is door TNO tegen het licht gehouden. Mede op basis van de
aanbevelingen van TNO zullen het Voertuigreglement, het RVV 1990 en de
Regeling optische en geluidssignalen worden aangepast. Het betreft
onder anderen technische aanpassingen, aanpassing van gedragsregels
en de selectie van diensten die voorrangssignalen mogen voeren. Naar
schatting zal dit in het 4e kwartaal van 2005 gereed zijn.


In dezelfde brief kondigde zij ook het verbod op vervoer in laadruimten en aanhangers aan. Dat is inmiddels geregeld.

Weet iemand hoe het zit met de signalen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #267 Gepost op: 6 oktober 2005, 20:06:51
Weet iemand hoe het zit met de signalen?

Hoe bedoel je Koen?

Bedoel je met gebruik van signalen en dus een voorrangsvoertuig bent heb je vrijstelling van het RVV. Dus de daar benoemde regeltjes zijn tijdens het gebruik van signalen niet van toepassing.

RR (die veel regels onzin vindt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #268 Gepost op: 6 oktober 2005, 23:23:20
Ik bedoel dat de aankondiging over vervoer in laadruimten inmiddels in wetgeving is omgezet en vraag me af hoe het staat met de aangekondigde aanpassing van de regeling signalen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #269 Gepost op: 11 oktober 2005, 21:00:52
Koen,

ambtelijke molens draaien langzaam. Geduld is een schone zaak. Wat in het vat zit verzuurt niet.


RR (die zelf ook ambtenaar is)
Elke hulpverlening start met communicatie.