Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25374 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #10 Gepost op: 26 april 2010, 00:06:01
Moet de KNRM zo een jacht slepen of doen ze het omdat het erbij hoort?

Dit gebeurd in opdracht van de Kustwacht. Bergers zijn overigens ten alle tijden vrij om hulp aan te bieden zodra ze een hulpvragend schip/jacht horen.

" Ze kunnen ook zeggen: bel maar een sleper ipv zielig lopen doen.... " Lastig bellen 40 mijl uit met je gsm ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 26 april 2010, 00:18:11
Dus jij denk werkelijk dat de KNRM de enige is die bereid is jachtjes van de Noorzee te plukken en dat het commercieel niet mogelijk is een aantal van 700 sleepjes commercieel te exploiteren?
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar geen echt aanbod is er niet vanuit IJmuiden. Er zijn wel een aantal bedrijven met snelle c.q. minder snelle boten die dit kunnen, maar die houden zich afzijdig. Omdat de KNRM het doen? Misschien, dat weet ik niet. Kan ik eens gaan navragen.
Bovendien gaat het in dit specifieke geval om 40 mijl uit de kust. Niet iedereen kan/wil dat doen.

Edit: tikfoutje


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 26 april 2010, 00:27:06
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar een echt aanbod is er niet vanuit IJmuiden. Er zijn wel een aantal bedrijven met snelle c.q. minder snelle boten die dit kunnen, maar die houden zich afzijdig. Omdat de KNRM het doen? Misschien, dat weet ik niet. Kan ik eens gaan navragen.
Bovendien gaat het in dit specifieke geval om 40 mijl uit de kust. Niet iedereen kan/wil dat doen.

Ik kan je nog wat geluidsfragmentjes aanbieden waarbij vorige week de hulpvrager er nadrukkelijk door de kustwacht op gewezen werd dat "de reddingsboot onderweg was" en dat "De No-Limit die bij U langszij ligt geen reddingsboot is, dat ze zich dat wel moesten realiseren".

Weet je hoe moeilijk het is om hier tegen op te boksen? Ga eens na, vaar je veertig kilometer uit de kust, de berger is als eerste ter plaatse, maar op aanraden van de kustwacht blijft de schipper nog even wachten op de gratis reddingsboot en kun jij weer 40 km onverichterzake terug.

Ik begrijp dat "weinig animo" wel...

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #13 Gepost op: 26 april 2010, 00:45:16
Ja, mooi voortboorduren op wat er niet is. Misschien is het niet makkelijk, maar er is zoals Ko al zegt, nu ook totaal geen levensvatbaar initiatief. Zielig doen is ook een vak.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 26 april 2010, 00:51:29
Ja, mooi voortboorduren op wat er niet is. Misschien is het niet makkelijk, maar er is zoals Ko al zegt, nu ook totaal geen levensvatbaar initiatief. Zielig doen is ook een vak.

Nee, maar dan zijn we het allemaal eens. Ik zei ook al dat het niet levensvatbaar was.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #15 Gepost op: 26 april 2010, 03:29:32
Goede zaak dat de kustwacht de mensen erop attendeert dat er geen reddingsboot langszij ligt het gebeurt maar al te vaak dat de mensen niet goed voorgelicht worden door o.a. de no limit hoop dat ze het vaker gaan doen
Ik kan je nog wat geluidsfragmentjes aanbieden waarbij vorige week de hulpvrager er nadrukkelijk door de kustwacht op gewezen werd dat "de reddingsboot onderweg was" en dat "De No-Limit die bij U langszij ligt geen reddingsboot is, dat ze zich dat wel moesten realiseren".

Weet je hoe moeilijk het is om hier tegen op te boksen? Ga eens na, vaar je veertig kilometer uit de kust, de berger is als eerste ter plaatse, maar op aanraden van de kustwacht blijft de schipper nog even wachten op de gratis reddingsboot en kun jij weer 40 km onverichterzake terug.

Ik begrijp dat "weinig animo" wel...

Henk

 


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 26 april 2010, 09:38:37
Goede zaak dat de kustwacht de mensen erop attendeert dat er geen reddingsboot langszij ligt het gebeurt maar al te vaak dat de mensen niet goed voorgelicht worden door o.a. de no limit hoop dat ze het vaker gaan doen

Goede zaak voor wie? ik zou niet zo gecharmeerd zijn als de scholen door de meldkamer opgebeld zouden worden "weet U wel dat U moet betalen als U bij dat bedrijf een geluidsinstallatie huurt? Er is een neefje onderweg en die doet het voor niets!"

En hier is dus het levende bewijs dat de bewering "de KNRM op de Noordzee alleen redt omdat niemand anders het wil" geen hout snijdt. Op andere plaatsen waar de bergers er (nog) wel zijn doen ze hun stinkende best om ook die er uit te werken, wat in Urk inmiddels gelukt. Op iedere melding varen en als je niet als eerste kan zijn gewoon toch de opdracht binnen halen door te schermen met je onnavolgbare niet te beconcurrerende prijs: gratis!

Even voor de duidelijkheid: de KNRM biedt geen hulp omdat op de Noordzee er niemand anders is die dat kan. Als die professionele hulp er wel zou zijn zouden de KNRM die sleephulp onveranderd ook aan blijven bieden, net als op andere plekken van Nederland, waar wel bergers zijn. En als de berger met succes weggepest is, kunnen ze mooi klagen dat ze zo vaak op tijden er uit moeten dat het niet zo goed uit komt en dat niet iedere melding waar je als een kip zonder kop op afstuift (80 km per uur naar een boot met een lege accu) even urgent blijkt te zijn.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 26 april 2010, 09:43:57
Citaat
KNRM in 2009 vaak in actie voor kajuitzeiljachten

Gepubliceerd op 25 april 2010, 16:38

IJMUIDEN - ,,Watersporters moeten op een meer verantwoordelijke manier omgaan met de KNRM'', zegt Leendert Langbroek, schipper van KNRM reddingboot Koos van Messel. ,,Het komt te vaak voor dat we om niks worden opgeroepen.''

De KNRM vestigde in 2009 een nieuw record. Voor het eerst voerden de 42 stations langs Nederlandse kustlijnen in totaal meer dan tweeduizend (2026) hulpverleningen uit. Daarbij werden 3365 mensen gered. Meer dan een derde (748) van al deze reddingacties was voor kajuitzeiljachten met pech.

,,Als er echt iets aan de hand is dan laten wij ons graag uit ons bed piepen'', zegt Langbroek. ,,Maar we hebben er afgelopen jaar ook een gehad die met motorpech in Engels gebied lag. Die kreeg dus de Engelse collega's aan de lijn die hem wel naar een Engelse haven wilden slepen. Daar had meneer geen zin in. Dus liet hij zich door een ander zeiljacht naar Nederlands gebied slepen en begon opnieuw om hulp te roepen. Uiteindelijk bleek dat wij veertig mijl uitvoeren zodat meneer eerder in het restaurant kon zitten. Daar heb ik dus geen trek in.''

3365 / 2026 = 1,66 persoon gered per melding

748 * 1,66 = 1242 personen waarvan ik twijfel of ze onder de noemer 'redding' vallen  ;) Volgens mij zou voor 1242 personen beter de term 'pechhulp' passen. Of red de ANWB tegenwoordig ook automobilisten?  ;D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 26 april 2010, 12:39:27
Geredden en reddingen zijn nogal ruime begrippen bij de KNRM...

Als wij voor iedere pleister een 'redding' noteren gaan we daar ookwel aan komen, vaak worden de kleinere gevalletjes niet eens geregistreed...

Joost


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #19 Gepost op: 26 april 2010, 13:06:39
Geredden en reddingen zijn nogal ruime begrippen bij de KNRM...
Joost

Redding is inderdaad een ruim begrip in de Nederlandse taal en niet alleen bij de KNRM.
Vandaar dat de KNRM er ook bij vermeld dat van al die akties de KNRM 1% daadwerkelijk het leven heeft gered van iemand. ;)