Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25451 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #100 Gepost op: 29 april 2010, 18:18:41
Mijne dames en heren,

jullie maken er een puinhoop van. Dit topic was bedoeld voor misbruik van waterhulpdiensten. Jullie misbruiken dit topic nu voor een algehele klaagzang. Misschien is er nog een zéér wijze mod die dit kan uitsplitsen?


...
Een paar dagen geleden een POB melding dat een reanimatie wordt. Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?
Dit betrof volgens www.knrm.nl de motortanker Hornisse die op 20 april 2010 voor IJmuiden in het ankergebied lag. Dan heb je het over een mijltje of 10 uit de kust. Of de RB dit soort afstanden op open zee wel of niet mogen weet ik niet (RR?) maar ik raad het ze niet aan met een Rescue II.
Zie: AED redt het leven van een 42 jarige man uit Oekraïne.


20 april 2010
om 13.33  is de eerste melding. De Celina vraagt een RMD aan, dat betreft een POB.
Of de KNRM of Henk hebben de verkeerde naam, maar Henk heeft de geluidsopnames ;-)


Ik heb toen ik het gevalletje live hoorde het track opgeroepen van de Koos en daarbij zag ik dat die een half uur heeft liggen dobberen, (1,6 knoop) wachtend op het vervoer van de patient door de heli. Hij had al drie keer in de haven van IJmuiden kunnen liggen in die tijd, met de patient onder de hoede van een AMBU (MMT?)...
In bovenstaande verslag zie je overigens dat één van de opstappers ambulancemedewerker is....


Zonder de kwaliteiten van de RB af te willen vallen maar sinds wanneer zijn de RB 24/7 inzetbaar voor medevacs op open zee? ::)
Jullie gooien medevac en AED-assistentie voor het gemak op een hoop. Medevac kan volgen op AED-assistentie. Medevac zal gezien het soort boten altijd bij de KNRM thuis horen zijn (alhoewel de Seeker van Henk het ook kan). AED-assistentie vlak onder de kust door de RB -terwijl de KNRM nog aanvarend is- moet als praktische mogelijkheid gezien worden. Maar dat kan je moeilijk vatten in een protocol, juist omdat de RB's lokaal verschillen. Anticiperen, gezond verstand, denken aan je eigen veiligheid en goede communicatie zijn op dat moment het beste gereedschap.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #101 Gepost op: 29 april 2010, 18:46:21
Een paar dagen geleden een POB melding dat een reanimatie wordt. Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?
RR (stopt met reacties op dit topic)

Het is ook niet te hopen dat RR het incident met de Hornisse bedoeld want daar is juist door een goede samenwerking tussen verschillende diensten het leven van een man gered.
Pijnlijk om deze mensen dan in een kwaad daglicht te zetten door 'de plank goed mis te slaan' . :-X


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #102 Gepost op: 29 april 2010, 19:10:07
Het is ook niet te hopen dat RR het incident met de Hornisse bedoeld want daar is juist door een goede samenwerking tussen verschillende diensten het leven van een man gered.
Pijnlijk om deze mensen dan in een kwaad daglicht te zetten door 'de plank goed mis te slaan' . :-X
Over planken gesproken:

Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?
Het woordje 'maar' geeft toch duidelijk aan dat RR het niet heeft over de Hornisse.
Het kan aan mij liggen maar ik heb de indruk dat veel mensen in dit topic langs elkaar heen praten en te veel bezig zijn met hun eigen gedachten waardoor de reacties van anderen te weinig  doordringen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #103 Gepost op: 29 april 2010, 19:31:15
Over planken gesproken:
Het woordje 'maar' geeft toch duidelijk aan dat RR het niet heeft over de Hornisse.
Het kan aan mij liggen maar ik heb de indruk dat veel mensen in dit topic langs elkaar heen praten en te veel bezig zijn met hun eigen gedachten waardoor de reacties van anderen te weinig  doordringen.

ok misschien heb je gelijk maar waar heeft RR het dan wel over volgens jou? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #104 Gepost op: 29 april 2010, 20:04:54
Ik werk prettig samen (als we op het water enz..) met de kustwacht. Maar ik vind dat de kustwacht nog te star vasthoudt aan het protocol en zich teveel beperkt tot de partners.
Maar in voorkomende gevallen schroomt ze niet OOK (ook=naast de KNRM) anderen in te zetten voor de hulpverlening.
Iemand die niet bevoegd is tot redden volgens het RAC, wordt tot haar verontwaardiging probleemloos ingezet door de kustwacht.

Je zal mij echter nooit horen blaten over die keer dat ik voor niets uitvoer. Ik denk dat ik een hele vreemde redder ben. Ik wordt altijd helemaal blij  :)
als ik uitvaar en het blijkt voor niets te zijn...*

Henk

Staat hier niet ergens een filmpje over een brandweerauto waarin wordt gezegd "wow, wat een mooie fik" en dat later iemand daarbij overleden blijkt te zijn...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 29 april 2010, 20:24:19
Netto tijd gezien heb je geen gelijk Henk want de patient is met de heli rechtstreeks naar het VU in Amsterdam gebracht.
Dus met de ambu had het nooit zo snel gekund.(En in de heli is patient onder toezicht van een arts.)
Als buitenstaander is het soms lastig oordelen ;)

Op vrijdag middag lukt het me nog binnen het uur van IJmuiden naar het VU te rijden, zonder OGS. De heli vliegt wel snel, maar heeft een lange opstarttijd (een uur!) . En het hosten kost ook al een half uur.

Die arts kan minder op eerstehulpgebied dan een ambu bemanning.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #106 Gepost op: 29 april 2010, 20:45:11
En het hosten kost ook al een half uur.
Henk

Of is de arts eerst nog een tijdje bij de patient in het schip geweest? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #107 Gepost op: 29 april 2010, 20:58:07
Of is de arts eerst nog een tijdje bij de patient in het schip geweest? ::)

Hij had de patient om die tijd op z'n kamer kunnen bezoeken als de Koos naar de haven was gevaren.

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #108 Gepost op: 29 april 2010, 21:08:20
ok misschien heb je gelijk maar waar heeft RR het dan wel over volgens jou? ::)
Dat weet ik niet want ik ben RR niet ;-)
En de enkele keer dat ik hem tegen kom sluipt ie door de kazerne terwijl hij roept anders te heten ;-)


De heli vliegt wel snel, maar heeft een lange opstarttijd (een uur!) . En het hosten kost ook al een half uur.
Lees even het verhaal:
14:10 heli aangevraagd
14:20 heli boven het schip
Tussen de regels door kan je lezen dat de heli waarschijnlijk al standby stond.


Of is de arts eerst nog een tijdje bij de patient in het schip geweest? ::)
Dat vertelt het verhaal helaas niet...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #109 Gepost op: 29 april 2010, 21:27:48
Dat weet ik niet want ik ben RR niet ;-)
En de enkele keer dat ik hem tegen kom sluipt ie door de kazerne terwijl hij roept anders te heten ;-)

Lees even het verhaal:
14:10 heli aangevraagd
14:20 heli boven het schip
Tussen de regels door kan je lezen dat de heli waarschijnlijk al standby stond.

Dat vertelt het verhaal helaas niet...

Dat gegooochel met tijden dat ken ik van de kustwacht. Ik heb al meer op verschillen die daar opeens ontstaan gewezen. Maar de tijd van de aanvraag legt men dan uit is de tijd dat het ingeklopt wordt en dat hoeft niet de werkelijke tijd te zijn.
Ik vind het onwaarschijnlijk dat een onwelwording van 13.40 pas om 14.10 resulteert in aanvraag van een heli. De heli staat in het algemeen niet de hele dag standby. En ook als staat ie standby, dan is ie nog niet in 4 minuten in de lucht.

Buiten dat kan ik de twee tijden, van de melding en van de aankomst in het VU van elkaar aftrekken en in die tijd had iedereen varend al aan de koffie gezeten, met uitzondering van de patient dan.

Henk