Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25425 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 27 april 2010, 13:46:43
Heeft de kustwacht ook een uitvraag protocol wat ze afwerken bij een hulp vraag? ???

Nee. Veel meer aandacht gaat naar kleur, naam, grootte van het schip, aantal personen aan boord en natuurlijk de postie. De afhandeling van een man over boord en een lege accu is precies gelijk.
"Men waarschuwe de reddingsboot". Later kan daar voor een zoekaktie naar een drenkeling een heli bij komen, ze gaan niet vliegen voor een lege accu.

Ik heb wel eens de moed gehad om de kustwacht op te bellen met "kun je dat schip dat op de dijk dreigt te belanden niet vragen of hij zijn anker effe uitgooit". Men antwoordt dan steevast dat het de schipper zijn eigen verantwoording is wat hij aan maatregelen treft. Wat ik wel gehoord heb is dat er gezegd werd dat iedereen gezien het feit dat het schip zinkende is de reddingsvesten aan moest trekken.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #61 Gepost op: 27 april 2010, 13:54:12
Nee. Veel meer aandacht gaat naar kleur, naam, grootte van het schip, aantal personen aan boord en natuurlijk de postie. De afhandeling van een man over boord en een lege accu is precies gelijk.
Henk

 ;D ;D ;D lachen met die Henk  ;D ;D
Natuurlijk heeft de Kustwacht een uitvraag protocol anders zouden ze toch nooit een incident op kunnen lossen :D
Heerlijk, wat zou het hier saai zijn zonder Hem ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #62 Gepost op: 27 april 2010, 13:56:31
Nee. Veel meer aandacht gaat naar kleur, naam, grootte van het schip, aantal personen aan boord en natuurlijk de postie. De afhandeling van een man over boord en een lege accu is precies gelijk.
"Men waarschuwe de reddingsboot". Later kan daar voor een zoekaktie naar een drenkeling een heli bij komen, ze gaan niet vliegen voor een lege accu.

Ik heb wel eens de moed gehad om de kustwacht op te bellen met "kun je dat schip dat op de dijk dreigt te belanden niet vragen of hij zijn anker effe uitgooit". Men antwoordt dan steevast dat het de schipper zijn eigen verantwoording is wat hij aan maatregelen treft. Wat ik wel gehoord heb is dat er gezegd werd dat iedereen gezien het feit dat het schip zinkende is de reddingsvesten aan moest trekken.

Henk

Kan je de 'meldkamer' van de kustwacht dan wel zien als een (proffesionele) vergelijkbare meldkamer als de brandweer / politie / ambulance? Al die meldkamers hebben een uitvraag protocol en aan de hand van dit protocol bepalen ze of er wel/niet ingezet wordt en welke eenheden met welke prio ingezet worden. Als het inderdaad zo is als jij zegt lopen ze (zee)mijlen achter en leven ze nog in de jaren '80 van de vorige eeuw met hun werkwijze... :-X


;D ;D ;D lachen met die Henk  ;D ;D
Natuurlijk heeft de Kustwacht een uitvraag protocol anders zouden ze toch nooit een incident op kunnen lossen :D
Heerlijk, wat zou het hier saai zijn zonder Hem ;D

Wie heeft er nu gelijk?  ???


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #63 Gepost op: 27 april 2010, 14:01:42

Wie heeft er nu gelijk?  ???

Ga nou maar gewoon eens een werk bezoek brengen aan het Kustwacht Centrum en oordeel zelf zou ik zeggen.. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 27 april 2010, 14:03:32
Er zit wel een GROOT verschil in de procedures bij spoedeisende incidenten... en ja dan heb ik toch echt liever dat men de RAC aan de lijn heeft. En dit dan niet ten nadele van de KNRM maar gewoon om zo snel mogelijk de juiste hulp bij een incident te krijgen. Bijvoorbeeld: Bij een onwelwording de reddingsbrigade met de SHV (strandhulpverleningsvoertuig, schijnt de BZK benaming te zijn?) en bij problemen aan boord van een schip een aantal mijl uit de KNRM met een boot. Dan kijk ik hier met name naar de kustgebieden.

En ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er een pech/sleep geval via de RAC cq. brandweer is binnengekomen, zonder dat daarbij sprake van acuut gevaar en/of andere onderliggende problemen.

Over welk RAC heb je het? Je moet je realiseren dat alle 112 (nood) meldingen bij Driebergen en dus bij de kustwacht uitkomen en alle pechgevallen per mobiel via 09008844 uitkomen bij het RAC.

En daar zitten bij al die motorstoringen volgens jou alleen maar meldingen die gevaar opleveren bij? Dus niemand ligt voor anker, het waait altijd stevig of men maakt water. Meldingen van motorstoring bij weinig wind gewoon even niet thuis kunnen komen zitten daar niet bij...

Wij hebben niet dezelfde ervaringen...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 27 april 2010, 14:16:05
Ga nou maar gewoon eens een werk bezoek brengen aan het Kustwacht Centrum en oordeel zelf zou ik zeggen.. ;)



Er is een volledig uitvraag script, maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende urgenties. Er is voor alle ziektes één wonderolie: KNRM, al dan niet voor zeer ernstige ziektes gepaard gaand met een aderlating in vliegende vorm.

Waar men achter zou moeten komen is wat voor soort hulp hier op zijn plaats zou zijn, meer maatwerk zeg maar zoals bij de land meldkamers. Bel die meldkamer nog maar eens op dat je kelder vol loopt of dat je een zwaan ziet met een lamme vleugel of dat je de deur dicht getrokken hebt met de sleutels aan de binnenkant. Ik heb nog meegemaakt dat de Gemeente Politie Huizen wist dat ik can's met benzine had staan voor de boot en 's nachts bij me aanbelden voor die aardige jongedame die zonder benzine stond. Sindsdien hebben ze een enorme professionaliserings slag gemaakt.

Dus ik meen het echt dat ze geen/nauwelijks aandacht hebben voor de aard der problemen en een passende oplossing, alleen de wonderolie.
Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #66 Gepost op: 27 april 2010, 14:26:50
Precies, en wat zouden jullie doen als jullie wel een melding binnen krijgen van een jacht met motorstoring drijvend op de Noordzee? ::)

Lekker de KNRM het laten uitzoeken :D

Nee, als er binnen ons gebied iemand met motorstoring ligt zijn we best bereid diegene even te helpen (veel zondagsschippers), een sleepje hier en daar kan ookwel. Echter gaan we zowiezo niemand slepen die nog op eigen kracht terug komt. Ligt eigenlijk een beetje aan de situatie, ter beoordeling van de schipper. Al kan je een flink recreatiegebied, zonder bergers en KNRM natuurlijk niet vergelijken met het ijselmeer e.d.

Over welk RAC heb je het? Je moet je realiseren dat alle 112 (nood) meldingen bij Driebergen en dus bij de kustwacht uitkomen en alle pechgevallen per mobiel via 09008844 uitkomen bij het RAC.

En daar zitten bij al die motorstoringen volgens jou alleen maar meldingen die gevaar opleveren bij? Dus niemand ligt voor anker, het waait altijd stevig of men maakt water. Meldingen van motorstoring bij weinig wind gewoon even niet thuis kunnen komen zitten daar niet bij...

Wij hebben niet dezelfde ervaringen...

Henk



Henk, mijn ervaringen zijn dat zeker niet alle telefoontjes bij de kustwacht uitkomen. Voor spoedeisende meldingen zijn er in de kustregio's (bijv. NHN, Kennemerland, Haaglanden) vaak uitgebreide protocollen over wie, wanneer en bij wat wordt ingezet. Dit kent men bij de kustwacht blijkbaar niet, al was men wel met een pilot bezig had ik begrepen. Hiermee krijg je dus taferelen zoals vorige zomer in Bloemendaal; drenkeling in zee, KNRM wordt gepiept... RB komt er pas erg laat achter, vist uiteindelijk toch de drenkeling eruit... helaas overleden en zo heb ik nog wel meer verhalen gehoord van collega's.

Nou hebben we hier plaatselijk ook zo'n soort probleem, maar dat komt meer omdat mensen naar de verkeerde regio bellen... staat je strandje ineens vol met politie voor een vermist kind die al een kwartier geleden is gevonden.

En wat betreft die meldingen: ik heb het persoonlijk nog niet meegemaakt dat zulke meldingen via de GMK binnenkomen bij ons. Zou natuurlijk wel een keertje via de politie binnen kunnen komen. Als die mensen dan bijvoorbeeld niet meer terug kunnen komen o.i.d. dan gaan we op het verzoek van de meldkamer toch wel even kijken en in dien nodig helpen.

(Enige tijd terug zelfs nog een dame staan helpen die langs de weg met pech stond, kwamen we toevallig langs... dan ben je toch niet meteen van de wegenwacht O0)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #67 Gepost op: 27 april 2010, 17:47:05
De melding en hoe deze binnen komt bij een alarmcentrale of kustwacht is hierin van groot belang.
9910001

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar het antwoord van 9910001 naar hoe de alarmcentrale dit heel anders aan zou pakken? ::)


Nee, als er binnen ons gebied iemand met motorstoring ligt zijn we best bereid diegene even te helpen (veel zondagsschippers), een sleepje hier en daar kan ookwel. Echter gaan we zowiezo niemand slepen die nog op eigen kracht terug komt. Ligt eigenlijk een beetje aan de situatie, ter beoordeling van de schipper.

De pot verwijt de ketel dus. >:D


 Hiermee krijg je dus taferelen zoals vorige zomer in Bloemendaal; drenkeling in zee, KNRM wordt gepiept... RB komt er pas erg laat achter, vist uiteindelijk toch de drenkeling eruit... helaas overleden en zo heb ik nog wel meer verhalen gehoord van collega's.


Als de RN zaken op orde had en structureel aan de kust hetzelfde zou werken en marifoon had zouden ze ook onder de knop bij de Kustwacht zitten ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 27 april 2010, 19:03:50
Net even de proef op de som genomen en 09008844 gebeld met de vraag naar ie ik nu doorverbonden wordt als ik met pech lig. Ik heb "almere" ingesproken als plaats, er is geen gemeente die zoveel water om zich heen heeft.  Bij het woord water wordt ik direkt doorverbonden naar de meldkamer.  Die alarmeert ongeacht het probleem (motorpech, touw in de schroef, man over boord) de reddingsbrigade Almere en stelt de kustwacht (als ze er aan denken) op de hoogte. Maar...

Men maakt een onderscheid. Als er levensbedreigend ingeschat wordt komt de brandweer. Ik kan wel zeggen "ook", maar dat klopt alleen in het weekend overdag. Op andere tijden heeft RB Almere nog een klein probleempje met de bemensing en kan altijd niet altijd kan soms meestal verhinderd zijn, (hoe zeg ik dat nou toch taktisch).

Alle kans dat de Kustwacht ook nog hun geliefde KNRM waarschuwd als ze er van hoort. En met de KNRM vliegt ook nog de RB Naarden/Blaricum er uit.
En HOGE en Jachtservice Huizen.
En dat wordt dan gecoördineerd door de kustwacht..
("Ja hoor, U gaat ook naar de Eemhof? Dan bent U boot nummer vier")

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #69 Gepost op: 27 april 2010, 19:40:45
Citaat van: Doruz


De pot verwijt de ketel dus. >:D

Als de RN zaken op orde had en structureel aan de kust hetzelfde zou werken en marifoon had zouden ze ook onder de knop bij de Kustwacht zitten ;)

Gek dat er op de regionale meldkamers totaal geen problemen mee zijn... en jij wilt nog steeds alle boten en/of posten van RN op de marifoon hebben ingemeld? Dan mag er nogwel een extra kanaal en centralist voor worden vrijgemaakt :D Hierbij komt nog dat ik laatst nog knettergek werd van 3 openstaande kanalen in één voertuig(2x C2000, 1x RN-analoog) probeer daar maar is wijs uit te worden ;D.

Hiernaast zou één belletje naar de GMK al voldoende zijn om deze protocollen in werking te zetten... vervolgens alle eenheden+ CP + GMK(pmk,cpa,rac) + KWC op RMG-05 et voila geen miscommunicatie mogelijk...(zowiezo is de KNRM al niet nodig bij een surfer die uitgeteld op een bank ligt, een persoon in een mui etc.)  

Met betrekking tot de ketel, je zit hier met hele andere omstandigheden dan de bijvoorbeeld de randmeren; er is hier geen berger er meer van dat soort zaken, en de andere diensten (en wij zelf ook) helpen toch ook wel is iemand die langs de weg staat met pech o.i.d. in gevaarlijke situaties zelfs nog onder prio 1...

Echter het zullen altijd bijzaken blijven naast de hoofdtaak. Er zijn natuurlijk ook incident gerelateerde sleepjes/dienstverleningen: bijvoorbeeld iemand wordt na stabilisatie naar het ziekenhuis vervoerd maar de boot blijft achter, zorgen we wel even dat hij een mooi plaatsje in de haven krijgt of helpen familie/vrienden even opweg.