Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25422 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Gepost op: 25 april 2010, 22:20:11
Citaat
KNRM in 2009 vaak in actie voor kajuitzeiljachten

Gepubliceerd op 25 april 2010, 16:38

IJMUIDEN - ,,Watersporters moeten op een meer verantwoordelijke manier omgaan met de KNRM'', zegt Leendert Langbroek, schipper van KNRM reddingboot Koos van Messel. ,,Het komt te vaak voor dat we om niks worden opgeroepen.''

De KNRM vestigde in 2009 een nieuw record. Voor het eerst voerden de 42 stations langs Nederlandse kustlijnen in totaal meer dan tweeduizend (2026) hulpverleningen uit. Daarbij werden 3365 mensen gered. Meer dan een derde (748) van al deze reddingacties was voor kajuitzeiljachten met pech.

,,Als er echt iets aan de hand is dan laten wij ons graag uit ons bed piepen'', zegt Langbroek. ,,Maar we hebben er afgelopen jaar ook een gehad die met motorpech in Engels gebied lag. Die kreeg dus de Engelse collega's aan de lijn die hem wel naar een Engelse haven wilden slepen. Daar had meneer geen zin in. Dus liet hij zich door een ander zeiljacht naar Nederlands gebied slepen en begon opnieuw om hulp te roepen. Uiteindelijk bleek dat wij veertig mijl uitvoeren zodat meneer eerder in het restaurant kon zitten. Daar heb ik dus geen trek in.''

Volgende keer moet Leen maar even bellen. Dan sta ik klaar met een draaiende videocamera en krijgt meneer meteen een microfoon onder zijn neus  >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Edit: Uitgerekend ik vergeet de bron te vermelden  :-[ :-[ :-[: www.ijmuidercourant.nl




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2010, 22:24:28
Dit doet mij denken aan een ander voorval in IJmuiden:

xx jaren geleden bewaakte de IJmuider Reddingsbrigade de Zuidpier tijdens stormweer. Uiteraard was er een meneer die zich niet liet tegenhouden en persé de pier op wilde. Toen bleek dat hij niet terug kon begon hij te bellen. De brigade heeft hem met de wagen van de pier gehaald. Eenmaal in veiligheid merkte meneer dat zijn telefoon stuk was en eiste van de brigade schadevergoeding.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2010, 22:38:02
Volgende keer moet Leen maar even bellen. Dan sta ik klaar met een draaiende videocamera en krijgt meneer meteen een microfoon onder zijn neus  >:( >:( >:( >:( >:( >:(



Ze kunnen ook zeggen: bel maar een sleper ipv zielig lopen doen.... ::) ::) ::) ::) ::) ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2010, 22:52:53
Ze kunnen ook zeggen: bel maar een sleper ipv zielig lopen doen.... ::) ::) ::) ::) ::) ;)
Daar zijn hele discussies over gaande. Op de Waddenzee en IJsselmeer e.o. heb je inderdaad bergers die dat kunnen doen. Op de Noordzee echter niet. En om met een zeesleper een zeiljacht te gaan slepen lijkt mij niet handig want waarschijnlijk blijft er van het zeiljacht weinig over. Wat dichter onder de kust kunnen windparktenders en havensleepboten dit wel doen, alleen ben ik bang dat hun tarieven niet echt 'jachtvriendelijk' zijn. Alternatief is om een dealtje te sluiten met een visserschip.

Ik ga toch eens aan de KNRM vragen of dit soort misbruik eigenlijk niet strafbaar is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2010, 22:55:47
Daar zijn hele discussies over gaande. Op de Waddenzee en IJsselmeer e.o. heb je inderdaad bergers die dat kunnen doen. Op de Noordzee echter niet. En om met een zeesleper een zeiljacht te gaan slepen lijkt mij niet handig want waarschijnlijk blijft er van het zeiljacht weinig over. Wat dichter onder de kust kunnen windparktenders en havensleepboten dit wel doen, alleen ben ik bang dat hun tarieven niet echt 'jachtvriendelijk' zijn. Alternatief is om een dealtje te sluiten met een visserschip.

Ik ga toch eens aan de KNRM vragen of dit soort misbruik eigenlijk niet strafbaar is.


Moet de KNRM zo een jacht slepen of doen ze het omdat het erbij hoort?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2010, 23:11:30
Daar zijn hele discussies over gaande. Op de Waddenzee en IJsselmeer e.o. heb je inderdaad bergers die dat kunnen doen. Op de Noordzee echter niet. En om met een zeesleper een zeiljacht te gaan slepen lijkt mij niet handig want waarschijnlijk blijft er van het zeiljacht weinig over. Wat dichter onder de kust kunnen windparktenders en havensleepboten dit wel doen, alleen ben ik bang dat hun tarieven niet echt 'jachtvriendelijk' zijn. Alternatief is om een dealtje te sluiten met een visserschip.

Ik ga toch eens aan de KNRM vragen of dit soort misbruik eigenlijk niet strafbaar is.


Palmpje is me net voor.

Als vrijwilliger betreedt je amateuristisch het bergerspad om vervolgens ach en wee te gaan roepen als het fout gaat.

Dat er geen hulpdiensten op de Noordzee actief zijn komt natuurlijk omdat daar geen markt voor is. Ik verhuur ook geen geluidsinstallaties aan scholen, voetbalverenigingen en dergelijke , dat doen de "neefjes" (zo noem ik de enthousiaste vrijwilligers altijd die graag zwart een centje bij verdienen of zelfs voor niets draaien) exclusief, daar is voor een professioneel bedrijf geen concurrentie tegen mogelijk, je hebt behalve de belasting allemaal kosten als je niet met vrijwilligers werkt en geen giften ontvangt.

In mei had SV Huizen bij mij een optie staan, de plaatselijke voetbalclub die dan waarschijnlijk het kampioenfeest viert. Deze is bij mij geanuleerd ten gunste van een neefje* die een installatie in zijn schuur heeft staan en gedownloade MP3tjes op een stickie.
Straks gaat ie klagen dat als Huizen geen kampioen wordt, het feestje niet door gaat en hij niets op papier over annulering geregeld heeft.

Hij is denk ik alleen niet zo brutaal om daar in de krant zijn beklag over te doen. Of misschien kan Ko 'm met een draaiende videocamera en een microfoon onder zijn neus  
wat vragen stellen over onder andermans duiven schieten enzo... O0

Henk

*naam en adres bij de redactie bekend


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2010, 23:39:53
Moet de KNRM zo een jacht slepen of doen ze het omdat het erbij hoort?
De KNRM redt primair mensen. Als een jacht op de drukke Noordzee stuurloos ligt is er latent gevaar voor de mensen aan boord. Als je dan ter plaatse bent kan je niet anders dan het jacht naar binnen slepen. Zelfs als er op dat moment geen direct gevaar is kan je de mensen niet aan hun lot overlaten. Maar dan is het meestal wel aan de KNRM welke haven dat wordt.
Wel is er voor een aantal gebieden de afspraak dat de KNRM schepen boven een bepaalde lengte niet sleept maar dit over laat aan bergers. Maar dan moeten er wel bergers zijn.

Overigens gaat het in dit geval om motorpech van een zeiljacht. Kan meneer dan niet zeilen?
Bovendien is hij door een ander zeiljacht naar Nederlands gebied gesleept. Is dit ander zeiljacht dan niet strafbaar dat ze op 40 mijl van IJmuiden hebben losgegooid?

Zo zie je maar dan één zo'n idioot heel wat vragen losmaakt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2010, 23:50:56
In mei had SV Huizen bij mij een optie staan, de plaatselijke voetbalclub die dan waarschijnlijk het kampioenfeest viert. Deze is bij mij geanuleerd ten gunste van een neefje* die een installatie in zijn schuur heeft staan en gedownloade MP3tjes op een stickie.
...
Of misschien kan Ko 'm met een draaiende videocamera en een microfoon onder zijn neus
wat vragen stellen over onder andermans duiven schieten enzo... Duim!
Sorry Henk, maar je gaat te ver off-topic.
Het gaat niet om valse concurrentie in een vrije markt (kan ik je als persfotograaf boeiende verhalen over vertellen) maar om het misbruik van hulpdiensten. En anders als in andere gebieden denk ik niet dat er snel bergingshulp is op 40 mijl uit de kust anders dan de alternatieven die ik net al genoemd heb.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2010, 23:57:42
Nog eentje:

Haagse surfer belt 112 voor vermist surfboard

05 september 2008, 13:22

 SCHEVENINGEN (ANP) - Een 30-jarige Haagse surfer dacht donderdagavond een goed plan te hebben om zijn surfplank terug te vinden. Hij belde 112 met de mededeling dat hij een surfboard in zee zag drijven en dat hij vermoedde dat er een surfer in nood was.

Volgens de politie vrijdag kwamen de toegesnelde hulpdiensten via een getuige te weten dat de Hagenaar eigenlijk wilde dat ze zijn surfplank zouden vinden. De man is aangehouden en krijgt een proces-verbaal voor het nodeloos alarmeren van de hulpdiensten.

Bron: www.ziggo.nl

Komt uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20887.msg594884.html#msg594884

Henk antwoordde hierop dat het wel goed is om de surfplank aan te melden via 112 om valse meldingen te voorkomen. Maar ik denk zelf dat je dan wel eerlijk moet vertellen wat er aan de hand is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2010, 00:01:37
Sorry Henk, maar je gaat te ver off-topic.
Het gaat niet om valse concurrentie in een vrije markt (kan ik je als persfotograaf boeiende verhalen over vertellen) maar om het misbruik van hulpdiensten. En anders als in andere gebieden denk ik niet dat er snel bergingshulp is op 40 mijl uit de kust anders dan de alternatieven die ik net al genoemd heb.



Dus jij denk werkelijk dat de KNRM de enige is die bereid is jachtjes van de Noorzee te plukken en dat het commercieel niet mogelijk is een aantal van 700 sleepjes commercieel te exploiteren?

De verzekering lacht zich rot!

Ik vind de vergelijking in elk opzicht on topic. Sleep/bergingsdiensten zou een vrije markt moeten zijn, maar is voor het grootste gedeelte exclusief eigendom van de KNRM, vooral de sleepdiensten verricht aan particulieren. Net zoals ik het meeste last heb van de instellingen als sportcubs, scholen en verenigingen die een vrijwilliger "inhuren" omdat ze toch geen factuur nodig hebben voor hun administratie.
Echte bedrijven huren een sleepboot in van een berger.

Henk