Geredden en reddingen zijn nogal ruime begrippen bij de KNRM...
Als wij voor iedere pleister een 'redding' noteren gaan we daar ookwel aan komen, vaak worden de kleinere gevalletjes niet eens geregistreed...
Niet registreren is niet slim. Op dat moment verleen je een kleine hulpverlening zonder dat deze zichtbaar wordt. Terwijl dit soort cijfers wel van belang zijn om b.v. subsidie van de gemeente te krijgen. Maar een pleister is uiteraard geen redding. Dat zal dan ook in de registratie tot uiting moeten komen.
Vergeet niet dat het verwijt wat je de KNRM maakt door de KNRM wordt geretourneerd. Misschien wordt het tijd voor een uniformiteit van dit soort registraties. En niet alleen voor de KNRM en de brigades, maar ook voor de bergers, passanten, politie te water, Rijkwaterstaat, loodstenders en ieder ander die hulp verleent. Dán pas krijgen we een beeld van wat er aan hulpverlening op het water plaats vind.
Verder vraag ik me af waarom dit topic moet uitmonden in een polemiek over KNRM versus bergers en KNRM versus reddingsbrigades. Elke partij (ook bergers) kunnen door 'slachtoffers' misbruikt worden. Dat was de insteek waarom ik dit topic startte. Dat er e.e.a. scheef zit tussen de verschillende partijen is bekend. Dat los ik niet op en dat lossen wij als forum niet op
*).
Ergo: Wie weet er meer gevallen van misbruik van waterhulpverleners?
*) Daar wil ik in Vakblad Incident nog wel een keer een artikel aan wijden maar na de zomer ;-)