Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 26540 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 26 april 2010, 16:49:00
Binnen de SAMIJ regeling (waar RWS ook plaats in heeft genomen) is afgesproken dat er ruimte is binnen de veiligheidsregio voor een preferente berger. Waarom via de veiligheidsregio, omdat de berger wordt geacht te participeren in het incident bestrijdings verhaal en daar ook taken in heeft. Dan is het logisch dat ook de pechmeldingen die bij de kustwacht en bij het RAC binnen komen te laten afhandelen door deze preferente berger. RWS is daar dus al via de SAMIJ bij betrokken.

Niets (nouja, bijna niets) staat besprekingen met de plaatstelijke berger in de weg, hij wacht op een telefoontje waarin gemeld wordt dat het werk aanbesteed gaat worden. JSH heeft al een aantal contracten lopen met unigarant, waterwacht en allerlei zulksgelijke partijen, dus zal het moeilijk worden dit bedrijf te passeren.

Henk

Samij is geen Noordzee, zeeuwse wateren, waddenzee, maas, rijn, enz...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 26 april 2010, 17:12:16
Samij is geen Noordzee, zeeuwse wateren, waddenzee, maas, rijn, enz...

Bij het presenteren van de Samij werd gezegd dat dit een model zou zijn voor hoe het in Nederland de waterhulpverlening geregeld zal gaan worden. De comissie Waterrand heeft aan de wieg gestaan en is door het Rijk aangesteld om te kijken hoe het geregeld zal moeten gaan worden in Nederland.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 26 april 2010, 17:19:07
Als het zelfs in de samij nog niet geregeld is... hoelang moet je dan wachten met de rest van het land voordat het geregeld is...  ::) ::) :-X

Met hoeveel keer pechhulp verlenen zou iemand ervan kunnen leven?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #33 Gepost op: 26 april 2010, 18:05:17
Als het zelfs in de samij nog niet geregeld is... hoelang moet je dan wachten met de rest van het land voordat het geregeld is...  ::) ::) :-X

Het is al jaren lang wel geregeld: de melding komt binnen bij de Kustwacht die alarmeerd de KNRM, op deze alarmering bellen de bergers weer de Kustwacht waarop de bergers besluiten wel of niet uit te varen en uiteindelijk bepaald de schipper van het vaartuig met pech of het met de berger cq KNRM in zee gaat.
Of wordt ondertussen al geholpen door een passant. Nog nooit gehoord dat een boot met pech die hulp nodig heeft aan zijn lot is over gelaten. Er wordt dus voldoende hulpverleend te water.
Ik zie het probleem niet ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 26 april 2010, 18:26:15
Het is al jaren lang wel geregeld: de melding komt binnen bij de Kustwacht die alarmeerd de KNRM, op deze alarmering bellen de bergers weer de Kustwacht waarop de bergers besluiten wel of niet uit te varen en uiteindelijk bepaald de schipper van het vaartuig met pech of het met de berger cq KNRM in zee gaat.
Of wordt ondertussen al geholpen door een passant. Nog nooit gehoord dat een boot met pech die hulp nodig heeft aan zijn lot is over gelaten. Er wordt dus voldoende hulpverleend te water.
Ik zie het probleem niet ;)

Wel als de KNRM gaat klagen dat ze voor oneigenlijke meldingen uitrukken...  ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 26 april 2010, 18:56:32
Als je weinig te doen hebt is uitrukken voor een onzin melding goed voor de naamsbekendheid en een leuk verzetje voor de bemensing die anders alleen maar oefenen; als je veel onzin meldingen hebt is het demotiverend en kost het veel geld en moet je zien dat anderen die taak op zich nemen.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 26 april 2010, 19:56:21
Als het zelfs in de samij nog niet geregeld is... hoelang moet je dan wachten met de rest van het land voordat het geregeld is...  ::) ::) :-X

Met hoeveel keer pechhulp verlenen zou iemand ervan kunnen leven?

Per uitruk tussen de 250 (de meeste) en 1500 euro (soms) (de duizenden euro's voor een sleepje zijn sprookjes). In het seizoen kunnen het er 8 (meestal) tot 20 (soms) per week zijn. Zeg 15 per week 26 weken lang.
30.000 euro regulier werk. Dat betekent dat je van alleen pechhulp geen bedrijf kan runnen. Maar wel als onderdeel van meerdere aan elkaar verwante aktiviteiten, zoals Klaas Post deed met zijn watersportwinkel (trouwens, iemand interesse in een goed lopende watersportzaak op A1 lokatie?) en JSH met jachtservice in de breedst mogelijke zin en verkoop van buitenboordmotoren en RIB's.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #37 Gepost op: 26 april 2010, 22:30:48
Als er een schipper klaagt bij de KNRM houd dat niet in dat het voor alle stations geld. En wat een beetje jammer is van de hulpverleningsvaartuigen is dat zodra ze op een klus afgaan en er ergens anders een grotere klus is ze het roer omgooien en dan mogen de andere mensen even wachten en dat komt vaker voor dan de meeste mensen hier op dit forum denken.
Wel als de KNRM gaat klagen dat ze voor oneigenlijke meldingen uitrukken...  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 26 april 2010, 22:40:20
Als er een schipper klaagt bij de KNRM houd dat niet in dat het voor alle stations geld. En wat een beetje jammer is van de hulpverleningsvaartuigen is dat zodra ze op een klus afgaan en er ergens anders een grotere klus is ze het roer omgooien en dan mogen de andere mensen even wachten en dat komt vaker voor dan de meeste mensen hier op dit forum denken.

En is dat erg als je met pech ligt? Ik heb ook wel eens 2 uur op de ANWB zitten wachten... Toch echt geen ambulance gezien die mij toen is komen helpen...  ;) ;D ;D :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #39 Gepost op: 26 april 2010, 23:05:30
Als er een schipper klaagt bij de KNRM houd dat niet in dat het voor alle stations geld. En wat een beetje jammer is van de hulpverleningsvaartuigen is dat zodra ze op een klus afgaan en er ergens anders een grotere klus is ze het roer omgooien en dan mogen de andere mensen even wachten en dat komt vaker voor dan de meeste mensen hier op dit forum denken.
Dat lijkt mij niet netjes. Heb je daar voorbeelden van?
Aan de andere kant, moet de KNRM ook niet zo af en toe dit soort keuzes maken?
Bovendien weet ik van Henk dat het ook gebeurd dat de KNRM aan het slepen is en dat JSH mensen uit het water gaat vissen ;-)

En dan nog wat: Als iedereen nu zijn reactie plaatst onder het citaat, waarom zet jij het er dan boven?