Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25450 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 26 april 2010, 23:12:39
En je hebt natuurlijk altijd verschillen in prioriteiten bij reddingen*, bijvoorbeeld een omgeslagen boot met 10 personen te water gaat voor een auto te water op een boothelling(waar ik binnen een aantal seconden al kon zien dat de boel stabiel was).

*reddingen volgens de RB definities, alhoewel die ook niet helemaal opgaat in de laatste situatie, die valt dan al onder 'hulpverleningen' ;)


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #41 Gepost op: 27 april 2010, 00:27:24
KNRM rukt regelmatig voor niets uit
IJMUIDEN Reddingsboten van de KNRM in IJmuiden moeten steeds vaker voor niets uitrukken. 2009 betrof een recordjaar. Veelal gaat het om zeiljachten met eenvoudige motorpech, die ook zeilend terug zouden kunnen naar de haven. De KNRM noemt onervarenheid als belangrijkste oorzaak voor de meeste onnodige noodoproepen. Ook schieten collega-schippers elkaar minder vaak te hulp. bron tvnh

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=52480

luister naar de link


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 27 april 2010, 00:31:44
;) Weer een 'redding'  ;D

http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/6599572/Koopmansdank-helpt-sportvisboot.ece

Koopmansdank helpt sportvisboot

maandag 26 april 2010 | 07:45 | Laatst bijgewerkt op: maandag 26 april 2010 | 08:06
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
foto Guido van der Heijden

foto Guido van der Heijden

De reddingboot Koopmansdank heeft zaterdagmorgen de sportvisboot Dolfy naar de steiger bij de Roompotsluis gebracht.
De vijf meter lange sportvisboot, met twee vissers aan boord, kreeg motorproblemen op de terugweg naar zijn thuishaven Colijnsplaat.

Ter hoogte van boei OR 5 weigerde de motor dienst en dreef de boot stuurloos op de Noordzee. De KNRM reddingboot van station Neeltje Jans pikte bemanning op en bracht die en het vaartuig thuis.



9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 27 april 2010, 08:25:42
De melding en hoe deze binnen komt bij een alarmcentrale of kustwacht is hierin van groot belang.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 27 april 2010, 09:19:02
De melding en hoe deze binnen komt bij een alarmcentrale of kustwacht is hierin van groot belang.

9910001

Dat is zo, maar daar doen ze niets mee. Voor elke melding wordt zondermeer alarm gemaakt voor de KNRM. De kustwacht heeft een tijdje (een jaar of twee) dergelijke pech telefoontjes doorverwezen naar het nummer van HOGE of van Jachtservice Huizen. Tot de KNRM daar achter kwam en op z'n achterste poten ging staan, dat was toen meteen afgelopen. Dat is dan ook niet volgens de overeenkomst tussen de KNRM en de kustwacht, die wordt op zo'n manier met voeten getreden.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 27 april 2010, 09:34:03
De keuze is makkelijk, of voor een enkele berger en hulpverlener of de knrm die veel cappaciteit beschikbaar heeft.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 27 april 2010, 10:30:40
De keuze is makkelijk, of voor een enkele berger en hulpverlener of de knrm die veel cappaciteit beschikbaar heeft.

9910001

Dat probeer ik nu steeds duidelijk te maken, zoals de zaken nu liggen heeft de kustwacht geen keuze. Ik snap ook de No Limit niet. Meldt ie zich netjes ter plaatse, gaat de kustwacht de schipper waarschuwen dat een neefje onderweg is. Ik keek de volgende keer wel uit met mij ter plaatse te melden. Ik hing 'm er eerst achter, en nam 'm op sleep naar de gewenste haven, desnoods naar Aruba, dan kun je het altijd nog zien wanneer en of je het nog gaat melden.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #47 Gepost op: 27 april 2010, 11:55:40
De melding en hoe deze binnen komt bij een alarmcentrale of kustwacht is hierin van groot belang.
9910001

Vertel, wat is volgens jou het grote verschil als de melding bij de alarmcentrale binnenkomt ipv bij de Kustwacht als we het over misbruik van waterhulpdiensten cq bergers hebben? ::)


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #48 Gepost op: 27 april 2010, 12:15:15
Iemand zei al eerder dat inzetten op het water anders zijn dan op het land. Hier kan een vastloper of schip met motorproblemen aardig in moelijkheden komen ivm getijden. Op het IJsselmeer heb je nog steeds invloeden van wind en soms gevaar door andere scheepvaart. Ik ben een beetje verbaasd dat iedereen zo moeilijk doet. Op de eilanden hebben ze overeenkomsten met bergers die uitvaren op de grotere schepen, soms samen met de reddingboot. Al het kleine doet de reddingboot, dan hoeft er ook niemand in te schatten of het nu wel of geen haast heeft en dan ben je ook van de onduidelijkheid af. Als dat hier goed gaat waar komen die problemen elders dan vandaan. Ik begrijp dat de bergers van Henk nog niet zo lang varen? Ging het in de vroegere situatie mis dan? Neem anders contact heb met bergers op de eilanden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #49 Gepost op: 27 april 2010, 12:22:57
Vertel, wat is volgens jou het grote verschil als de melding bij de alarmcentrale binnenkomt ipv bij de Kustwacht als we het over misbruik van waterhulpdiensten cq bergers hebben? ::)

Er zit wel een GROOT verschil in de procedures bij spoedeisende incidenten... en ja dan heb ik toch echt liever dat men de RAC aan de lijn heeft. En dit dan niet ten nadele van de KNRM maar gewoon om zo snel mogelijk de juiste hulp bij een incident te krijgen. Bijvoorbeeld: Bij een onwelwording de reddingsbrigade met de SHV (strandhulpverleningsvoertuig, schijnt de BZK benaming te zijn?) en bij problemen aan boord van een schip een aantal mijl uit de KNRM met een boot. Dan kijk ik hier met name naar de kustgebieden.

En ik heb hier nog nooit meegemaakt dat er een pech/sleep geval via de RAC cq. brandweer is binnengekomen, zonder dat daarbij sprake van acuut gevaar en/of andere onderliggende problemen.