Precies, en wat zouden jullie doen als jullie wel een melding binnen krijgen van een jacht met motorstoring drijvend op de Noordzee?
Lekker de KNRM het laten uitzoeken
Nee, als er binnen ons gebied iemand met motorstoring ligt zijn we best bereid diegene even te helpen (veel zondagsschippers), een sleepje hier en daar kan ookwel. Echter gaan we zowiezo niemand slepen die nog op eigen kracht terug komt. Ligt eigenlijk een beetje aan de situatie, ter beoordeling van de schipper. Al kan je een flink recreatiegebied, zonder bergers en KNRM natuurlijk niet vergelijken met het ijselmeer e.d.
Over welk RAC heb je het? Je moet je realiseren dat alle 112 (nood) meldingen bij Driebergen en dus bij de kustwacht uitkomen en alle pechgevallen per mobiel via 09008844 uitkomen bij het RAC.
En daar zitten bij al die motorstoringen volgens jou alleen maar meldingen die gevaar opleveren bij? Dus niemand ligt voor anker, het waait altijd stevig of men maakt water. Meldingen van motorstoring bij weinig wind gewoon even niet thuis kunnen komen zitten daar niet bij...
Wij hebben niet dezelfde ervaringen...
Henk
Henk, mijn ervaringen zijn dat zeker niet alle telefoontjes bij de kustwacht uitkomen. Voor spoedeisende meldingen zijn er in de kustregio's (bijv. NHN, Kennemerland, Haaglanden) vaak uitgebreide protocollen over wie, wanneer en bij wat wordt ingezet. Dit kent men bij de kustwacht blijkbaar niet, al was men wel met een pilot bezig had ik begrepen. Hiermee krijg je dus taferelen zoals vorige zomer in Bloemendaal; drenkeling in zee, KNRM wordt gepiept... RB komt er pas erg laat achter, vist uiteindelijk toch de drenkeling eruit... helaas overleden en zo heb ik nog wel meer verhalen gehoord van collega's.
Nou hebben we hier plaatselijk ook zo'n soort probleem, maar dat komt meer omdat mensen naar de verkeerde regio bellen... staat je strandje ineens vol met politie voor een vermist kind die al een kwartier geleden is gevonden.
En wat betreft die meldingen: ik heb het persoonlijk nog niet meegemaakt dat zulke meldingen via de GMK binnenkomen bij ons. Zou natuurlijk wel een keertje via de politie binnen kunnen komen. Als die mensen dan bijvoorbeeld niet meer terug kunnen komen o.i.d. dan gaan we op het verzoek van de meldkamer toch wel even kijken en in dien nodig helpen.
(Enige tijd terug zelfs nog een dame staan helpen die langs de weg met pech stond, kwamen we toevallig langs... dan ben je toch niet meteen van de wegenwacht
)