Joost waar baseer jij op dat de Kustwacht geen protocol heeft wie bij wat wordt ingezet?
Waarom heeft dat met het incident in Bloemendaal te maken terwijl de alarmcentrale was ingelicht?
Welke verhalen van je collega's bedoel je?
Nou ik beweer niet dat de kustwacht geen protocolen heeft, of dat bedoel ik iniedergeval niet. Ik zeg alleen dat bij de regio's vaak protocollen liggen wanneer welke dienst wordt ingezet. Om maar een voorbeeld te noemen: in Haaglanden gaat wanneer de reddingsbrigade 'status 1' (inzetbaar) staat de melding alleen naar de RB... als de KNRM dan nodig is daarbij wordt dat door de betreffende CP aangegeven. Andersom gaat het als de reddingsbrigade buiten dienst staat...(dit is even de versimpelde versie hiervan
)
Wordt echter op een zomerse dag het KWC gebeld voor een drenkeling alarmeren hun de KNRM... dus volledig tegen de lokale afspraken/procedures in. Nou wordt als het goed is de GMK wel geinformeerd... Alleen in Bloemendaal schijnt het alleen op de lichtkrant verschenen te zijn en verder niet, en ja dat is natuurlijk snel te missen als het druk is.
Dan staat bijvoorbeeld ineens een KNRM boot op het strand voor een surfer in problemen... RB was al aanwezig, heeft niks meegekregen
(Dit soort verhalen bedoel ik
) Ik denk gewoon dat het KWC ook is met de andere diensten om de tafel moet en daar gewoon een goede regeling mee te maken... want enkel de KNRM aansturen is, hoe negatief het ook klinkt, niet altijd de beste oplossing voor het incident.