Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 25484 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #70 Gepost op: 27 april 2010, 21:30:23
Die alarmeert ongeacht het probleem (motorpech, touw in de schroef, man over boord) de reddingsbrigade Almere en stelt de kustwacht (als ze er aan denken) op de hoogte. Maar...
Men maakt een onderscheid. Als er levensbedreigend ingeschat wordt komt de brandweer. Ik kan wel zeggen "ook", maar dat klopt alleen in het weekend overdag. Op andere tijden heeft RB Almere nog een klein probleempje met de bemensing en kan altijd niet altijd kan soms meestal verhinderd zijn, (hoe zeg ik dat nou toch taktisch).
Henk

Met andere woorden; ook die doen geen zaken met bergers ongeacht het type incident.

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar het antwoord van 9910001 naar hoe de alarmcentrale dit heel anders aan zou pakken? ::)

Dus ik ben nog steeds heel benieuwd waarom 9910001 denkt dat de alarmcentrale dit heel anders zou aanpakken. ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #71 Gepost op: 27 april 2010, 21:38:45
Henk, mijn ervaringen zijn dat zeker niet alle telefoontjes bij de kustwacht uitkomen. Voor spoedeisende meldingen zijn er in de kustregio's (bijv. NHN, Kennemerland, Haaglanden) vaak uitgebreide protocollen over wie, wanneer en bij wat wordt ingezet. Dit kent men bij de kustwacht blijkbaar niet, al was men wel met een pilot bezig had ik begrepen. Hiermee krijg je dus taferelen zoals vorige zomer in Bloemendaal; drenkeling in zee, KNRM wordt gepiept... RB komt er pas erg laat achter, vist uiteindelijk toch de drenkeling eruit... helaas overleden en zo heb ik nog wel meer verhalen gehoord van collega's.

Joost waar baseer jij op dat de Kustwacht geen protocol heeft wie bij wat wordt ingezet?
Waarom heeft dat met het incident in Bloemendaal te maken terwijl de alarmcentrale was ingelicht?
Welke verhalen van je collega's bedoel je? ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #72 Gepost op: 27 april 2010, 21:58:56
Joost waar baseer jij op dat de Kustwacht geen protocol heeft wie bij wat wordt ingezet?
Waarom heeft dat met het incident in Bloemendaal te maken terwijl de alarmcentrale was ingelicht?
Welke verhalen van je collega's bedoel je? ::)

Nou ik beweer niet dat de kustwacht geen protocolen heeft, of dat bedoel ik iniedergeval niet. Ik zeg alleen dat bij de regio's vaak protocollen liggen wanneer welke dienst wordt ingezet. Om maar een voorbeeld te noemen: in Haaglanden gaat wanneer de reddingsbrigade 'status 1' (inzetbaar) staat de melding alleen naar de RB... als de KNRM dan nodig is daarbij wordt dat door de betreffende CP aangegeven. Andersom gaat het als de reddingsbrigade buiten dienst staat...(dit is even de versimpelde versie hiervan ;))

Wordt echter op een zomerse dag het KWC gebeld voor een drenkeling alarmeren hun de KNRM... dus volledig tegen de lokale afspraken/procedures in. Nou wordt als het goed is de GMK wel geinformeerd... Alleen in Bloemendaal schijnt het alleen op de lichtkrant verschenen te zijn en verder niet, en ja dat is natuurlijk snel te missen als het druk is.

Dan staat bijvoorbeeld ineens een KNRM boot op het strand voor een surfer in problemen... RB was al aanwezig, heeft niks meegekregen :-\

(Dit soort verhalen bedoel ik ;)) Ik denk gewoon dat het KWC ook is met de andere diensten om de tafel moet en daar gewoon een goede regeling mee te maken... want enkel de KNRM aansturen is, hoe negatief het ook klinkt, niet altijd de beste oplossing voor het incident.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #73 Gepost op: 27 april 2010, 23:35:23
Nou ik beweer niet dat de kustwacht geen protocolen heeft, of dat bedoel ik iniedergeval niet.

Voor spoedeisende meldingen zijn er in de kustregio's (bijv. NHN, Kennemerland, Haaglanden) vaak uitgebreide protocollen over wie, wanneer en bij wat wordt ingezet. Dit kent men bij de kustwacht blijkbaar niet, al was men wel met een pilot bezig had ik begrepen.

Volgende keer meer feiten en minder aannames graag

Nou wordt als het goed is de GMK wel geinformeerd... Alleen in Bloemendaal schijnt het alleen op de lichtkrant verschenen te zijn en verder niet, en ja dat is natuurlijk snel te missen als het druk is.

Al weer 'als en schijnt' dus al weer aannames en geen feiten. (En het RAC was overigens wel degelijk geinformeerd)


Wordt echter op een zomerse dag het KWC gebeld voor een drenkeling alarmeren hun de KNRM... dus volledig tegen de lokale afspraken/procedures in.

Hoezo tegen de afspraken in? De afspraak is dat de Kustwacht de KNRM alarmeert en vervolgens het RAC belt die de RN alarmeert indien deze op post zijn.

Verzoeke wat meer met feiten te komen en niet met aannames O0


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #74 Gepost op: 27 april 2010, 23:52:16
Je hebt gelijk, ik heb ook in niet veel met de kustwacht van doen. Dit zijn verhalen die ik vanuit het veld hoor...

Tevens kan ik mij herinderen dat er over het 'bloemendaal incident' wat onduidelijkheid was; de gemeente c.q. regio beweerde dat de kustwacht had "verzuimt" om de GMK in kennis te stellen, terwijl de kustwacht beweerde dat men dat wel gedaan heeft...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 28 april 2010, 00:12:57
In alle gevallen KNRM alarmeren = kloten klaren.  :-X

Kees  8)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #76 Gepost op: 28 april 2010, 00:51:26
T.a.v. alarmeringen door de Kustwacht:
De Kustwacht alarmeert geen brigades omdat men niet weet welke brigades op een bepaald moment actief zijn. Daarom wordt dit meestal door de RAC's gedaan.
Wel zijn er een aantal brigades die marifoon aan boord hebben (o.a. IJmuiden) en zich rechtstreeks bij de Kustwacht kunnen melden als er een incident is in hun gebied.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 28 april 2010, 08:42:55
T.a.v. alarmeringen door de Kustwacht:
De Kustwacht alarmeert geen brigades omdat men niet weet welke brigades op een bepaald moment actief zijn. Daarom wordt dit meestal door de RAC's gedaan.
Wel zijn er een aantal brigades die marifoon aan boord hebben (o.a. IJmuiden) en zich rechtstreeks bij de Kustwacht kunnen melden als er een incident is in hun gebied.

Andersom is ook mogelijk, inmelden op kanaal 16 om op de hoogte gesteld te worden door de Kustwacht van een incident.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #78 Gepost op: 28 april 2010, 09:56:53
T.a.v. alarmeringen door de Kustwacht:
De Kustwacht alarmeert geen brigades omdat men niet weet welke brigades op een bepaald moment actief zijn. Daarom wordt dit meestal door de RAC's gedaan.
Wel zijn er een aantal brigades die marifoon aan boord hebben (o.a. IJmuiden) en zich rechtstreeks bij de Kustwacht kunnen melden als er een incident is in hun gebied.

Andersom is ook mogelijk, inmelden op kanaal 16 om op de hoogte gesteld te worden door de Kustwacht van een incident.
Henk

Precies, zo simpel kan het zijn: gewoon zo als het hoort in de maritieme wereld een marifoon mee en je bent van alles op de hoogte wat er speelt in je 'eigen' gebied. O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 28 april 2010, 10:02:29
Je hebt gelijk, ik heb ook in niet veel met de kustwacht van doen.

Dat was inmiddels wel duidelijk ;)

Lees het OPPLAN SAR en er gaat een wereld open O0