Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 26665 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 28 april 2010, 10:25:46
Dat was inmiddels wel duidelijk ;)

Lees het OPPLAN SAR en er gaat een wereld open O0

OPLAN SAR: http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OPPLAN_SAR_02.pdf&t=1211057695&hash=7e43bf70c84cb2d51482b9dc83b144c5


In dit operationeel plan Search-And-Rescue (OPPLAN-SAR) zijn opgenomen de beschrijving van de SAR-dienst, de beoogde werkwijze en de te volgen procedures. Het OPPLAN SAR vindt zijn oorsprong in artikel 6 van “De regeling inzake de organisatie van de opsporing en redding” van 26 augustus 1994. Daarnaast dient Volume II Mission Co-ordination van de IAMSAR Manual, de International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual, als naslagwerk om de procedures te harmoniseren conform internationale richtlijnen.


Is een pech geval een SAR actie?  ::) ??? Staat in het OPLAN SAR uitvraag procedures waardoor je kan bepalen welke hulpbehoefte door welke dienst nodig is?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #81 Gepost op: 28 april 2010, 11:15:24
Is een pech geval een SAR actie?  ::) ??? Staat in het OPLAN SAR uitvraag procedures waardoor je kan bepalen welke hulpbehoefte door welke dienst nodig is?

Goede vraag! Ik bedoelde meer wie de kustwacht partners zijn en dus welke dienst er ingezet wordt:

Varende eenheden
Deze worden ter beschikking gesteld door een aantal ministeries en andere instanties.

Mininisterie van Verkeer en Waterstaat
Het bergingsvaartuig Esvagt Connector is de tijdelijke vervangen van de Waker. De Waker is total loss geraakt door een machinekamerbrand op 7 september 2009. De Esvagt Connector wordt gecharterd door het ministerie van V&W en is ondergebracht bij Svitzer Salvage. De taak van de Esvagt Connector is het voorkomen van calamiteiten. Het schip wordt uit voorzorg ingezet vanaf windkracht 5 bft.
Zeven betonningsvaartuigen, bv. de Rotterdam, deze schepen worden ingezet om boeien te onderhouden, te repareren en om nieuwe boeien te plaatsen.
Het multifunctioneel vaartuig Arca, deze wordt ingezet bij oliebestrijding en doet daarnaast hydro- en oceanografisch onderzoek.
De betonningsvaartuigen en de Arca zijn inmiddels ondergebracht bij de Rijksrederij van Rijkswaterstaat Noordzee.
Onder Rijkswaterstaat valt ook de Rijksrederij die per 1 januari 2009 van start is gegaan. Vanuit deze rederij worden de volgende schepen permanent aan de Kustwacht toegewezen:
Patrouillevaartuig Visarend
Patrouillevaartuig Zeearend
Visserij Inspectie vaartuig Barend Biesheuvel

De Koninklijke Marine
Deze stelt een mijnenbestrijdings vaartuig van de Alkmaar-klasse zoals de M864 beschikbaar voor Kustwachttaken. (o.a. voor visserijcontrole door de Algemene Inspectie Dienst) Verder kan de Kustwacht, indien nodig, gebruik maken van andere schepen van de Koninklijke Marine, zoals fregatten en hydrografische vaartuigen en een aantal kleinere patrouillevaartuigen van de Koninklijke Marechaussee.

Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijks relaties
Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) valt onder het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijks- relaties. Het KLPD heeft een aantal patrouillevaartuigen zoals de P42 tot haar beschikking die, indien nodig, door de Kustwacht kunnen worden ingezet. Zij zijn zowel langs de Noordzeekust als op het IJsselmeer gestationeerd.

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is voor het Kustwachtcentrum één van de belangrijkste diensten waarmee wordt samengewerkt. De KNRM beschikt over een vloot van 75 reddingboten, verspreid over 42 stations langs de Noordzee, de Waddenzee, het IJsselmeer en de randmeren en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse Stromen. De reddingboten zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag inzetbaar en worden veelal bemand door vrijwilligers. De KNRM vaart o.m met de Arie Visser (Terschelling) en de Donateur (Wijk aan Zee) .

Particuliere Bergingsmaatschappij
Het SAR verantwoordelijkheids gebied van de Kustwacht omvat ook de Zuidhollandse - en Zeeuwse stromen. In dit gebied is een overeenkomst voor de SAR dienst gesloten tussen de Kustwacht en BST-Dintelsas B.V. BST staat voor Bergings- en Sleepdienst Theunisse. Het Kustwachtcentrum kan voor SAR, op het Haringvliet, het Hollands Diep, het Volkenrak en het Krammer, 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikken over het goed uitgeruste materieel van BST. Het zijn de Hellegat, een snelle "redding"boot en de Furie 3 een sleepboot.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 28 april 2010, 17:40:34
Joost waar baseer jij op dat de Kustwacht geen protocol heeft wie bij wat wordt ingezet?
Waarom heeft dat met het incident in Bloemendaal te maken terwijl de alarmcentrale was ingelicht?
Welke verhalen van je collega's bedoel je? ::)

Doruz,

je bent te eenzijdig geïnformeerd of hebt teveel met oogkleppen opgelopen. Je laat je mening constant beïnvloeden door de achtergrond.

In de evaluatie is gebleken dat naar zeggen van de Kustwacht er een belletje geweest is naar de RAC. Helaas kan de Kustwacht niet met geluidsbanden komen waarop dat staat. Wel kan de RAC een geluidsband leveren dat zij, en niet de Kustwacht contact zoeken. Wederom staat er op die geluidsband een gesprek waaruit blijkt dat de Kustwacht zijn zaakjes niet op orde heeft, want de RAC centralist krijgt een wazig antwoord en geen informatie over melder, tijdstip melding etc.

Maar helaas mag er verder geen acties naar dit incident gedaan worden. Jammer want nu is het een overleden drenkeling. Een paar dagen geleden een POB melding dat een reanimatie wordt. Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?

RR (stopt met reacties op dit topic)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 28 april 2010, 21:33:06
Nee helemaal on-topic, maar wel relevant voor de casus Boemendaal:

Kijken de posten van reddingsbrigades aan de noordzeekust over het algemeen ook de P2000 alarmeringen voor de KNRM mee?

Het is weliswaar niet de formeel juiste weg, maar dan ben je als RB in ieder geval wel op de hoogte als de KNRM eruit gaat in 'jouw' gebied. Je zult dan misschien niet direct weten wat er aan de hand is en waar, maar je weet wel dát er iets aan de hand is. Reden om te gaan informeren bij bijvoorbeeld GMK of het kustwachtcentrum.

Als je er niet verzekerd van bent dat je de informatie krijgt, moet je deze misschien zelf gaan vergaren...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #84 Gepost op: 28 april 2010, 22:58:30
Nee helemaal on-topic, maar wel relevant voor de casus Boemendaal:

Kijken de posten van reddingsbrigades aan de noordzeekust over het algemeen ook de P2000 alarmeringen voor de KNRM mee?

Het is weliswaar niet de formeel juiste weg, maar dan ben je als RB in ieder geval wel op de hoogte als de KNRM eruit gaat in 'jouw' gebied. Je zult dan misschien niet direct weten wat er aan de hand is en waar, maar je weet wel dát er iets aan de hand is. Reden om te gaan informeren bij bijvoorbeeld GMK of het kustwachtcentrum.

Als je er niet verzekerd van bent dat je de informatie krijgt, moet je deze misschien zelf gaan vergaren...

Het is dan wel geen kustpost, maar hier draait PDW overuren onder andere i.v.m. verlapping van 2 regio's ;) Ook voor bijzondere gevalletjes in de buurt is het handig, we kunnen ons dan laten koppelen of we luisteren uit cq. laten ons informeren.

Tevens blijven we dan ook nog een beetje op de hoogte van wat er allemaal in den lande gebeurt en tevens figureert het als 'kazernealarm' :)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #85 Gepost op: 29 april 2010, 00:48:19
Een paar dagen geleden een POB melding dat een reanimatie wordt. Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?
RR (stopt met reacties op dit topic)

Deze is mij ook niet duidelijk wat is er hier volgens jou verkeerd gegaan?
Kun je het incident beter beschrijven?
Welk schip heb je het over?
En hoe had het dan wel gemoeten volgens jou? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 29 april 2010, 05:28:08
Het is een beetje moeilijk voor Rolf om man en paard te noemen omdat hij op een RAC werkt. Maar het kan bijna niet anders dan dat hij een geval bedoelt waarbij een POB melding een reanimatie werd op een schip en daar alleen de KNRM (zoals de kustwacht meestal alleen deze wonderolie inzet) voor waarschuwd en niet de reddingsbrigade.

Het is protocolair volkomen juist dat de kustwacht vast houdt aan het alleen wonderolie principe. Zo is het afgeproken.
Maar wat ook is afgesproken dat het de kustwacht vrij staat naast wonderolie, ook andere medicijnen te geven, vooral als ze daarmee het leven van een patient kunnen redden.

Een ander medicijn op het water ingemeld via de marifoon schrijft de kustwacht nog wel eens voor. Maar wonderolie blijft favoriet.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 29 april 2010, 08:08:20
dus jij vind de media betrouwbaarder dan een rechtstreeks betrokkene... Hoe kon je aan je kennis van de kustwacht die je hier etaleerd? Ook uit de media? ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #88 Gepost op: 29 april 2010, 09:23:36
Het is een beetje moeilijk voor Rolf om man en paard te noemen omdat hij op een RAC werkt. Maar het kan bijna niet anders dan dat hij een geval bedoelt waarbij een POB melding een reanimatie werd op een schip en daar alleen de KNRM (zoals de kustwacht meestal alleen deze wonderolie inzet) voor waarschuwd en niet de reddingsbrigade.
Henk

Maar het is toch ook helemaal niet de taak van een reddingbrigade om aan boord van een schip te gaan voor reanimatie?
Wat voor meerwaarde heeft de brigade daar?
Dan is het juist weer de KNRM in samenwerking met de ambulance dienst cq lynx met arts.

Maar goed eerst maar even de feiten afwachten die Rescue Ranger heeft over dit geval.... ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #89 Gepost op: 29 april 2010, 12:50:21
Maar het is toch ook helemaal niet de taak van een reddingbrigade om aan boord van een schip te gaan voor reanimatie?
Wat voor meerwaarde heeft de brigade daar?
Dan is het juist weer de KNRM in samenwerking met de ambulance dienst cq lynx met arts.

Maar goed eerst maar even de feiten afwachten die Rescue Ranger heeft over dit geval.... ::)

Maar de reddingsbrigade is wel uitgerust met AED's die men aan boord kan brengen ... en vaak een grotere dosis ervaring en expertise op het gebied van eerste hulp ;)

Én dit is maar een (misschien iets minder gechikt) voorbeeld van iets wat vaker voorkomt :-\

Citaat van: henk
Het is een beetje moeilijk voor Rolf om man en paard te noemen omdat hij op een RAC werkt.

 ??? Hekel aan de veiligheidsregio's Henk?