Misbruik van waterhulpdiensten

Auteur Topic: Misbruik van waterhulpdiensten  (gelezen 26226 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #120 Gepost op: 30 april 2010, 17:48:32
Tja, ik vind zowiezo vuurwerk als je in nood bent achterhaald, daar zijn betere en betrouwbare methodes voor. Wij gaan er niet meer uit voor een vuurpijl omdat ik nog nooit hier een (vermeende) noodfakkel aan een serieus incident heb kunnen koppelen.
Henk

Dat ben ik niet met je eens Henk; vuurwerk is zeker nog niet achterhaald.
Denk aan het neerstorten van de J-SAR; die mensen zijn juist zo snel gevonden omdat de Arca hun vuurwerk visueel had.
De opvarenden van zeiljacht Regina,welke werd overvaren, werden gevonden omdat ze vuurwerk gebruikten.
Zo zijn er heel wat voorbeelden te vinden dat vuurwerk zeker niet achterhaald is.
Nog een paar kleine voorbeeldjes:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/hoek_van_holland/06reddingrapporten/?TheArticle=14591

http://www.reddingsbootdag.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/den_helder/06reddingrapporten/?TheArticle=13290

 ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #121 Gepost op: 30 april 2010, 18:16:36
Dorus, jij mag vinden dat iets nog niet achterhaald is zolang het af en toe nog werkt. Het werkt nog, dus is het nog niet achterhaald.
En ik mag vinden dat sommige dingen weldegelijk achterhaald zijn, ondanks het feit dat ze nog werken. Zoals de kolenkachel, de analoge TV en de stoommachine.
Er zijn immers inmiddels veel betere en betrouwbaardere dingen voor in de plaats gekomen.
Ik heb nooit beweerd dat een vuurpijl niet zou werken. Een mug doodslaan met een honkbalknuppel werkt ook.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #122 Gepost op: 30 april 2010, 21:54:21
Dorus, jij mag vinden dat iets nog niet achterhaald is zolang het af en toe nog werkt. Het werkt nog, dus is het nog niet achterhaald.
En ik mag vinden dat sommige dingen weldegelijk achterhaald zijn, ondanks het feit dat ze nog werken. Zoals de kolenkachel, de analoge TV en de stoommachine.
Er zijn immers inmiddels veel betere en betrouwbaardere dingen voor in de plaats gekomen.
Ik heb nooit beweerd dat een vuurpijl niet zou werken. Een mug doodslaan met een honkbalknuppel werkt ook.
Henk

Tuurlijk mag jij vinden wat jij wilt maar ik ben blij dat er mensen zijn die wel uitvaren voor een vuurpijl en niet thuis blijven omdat ze vinden dat vuurwerk achterhaald is. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #123 Gepost op: 30 april 2010, 22:26:48
Tuurlijk mag jij vinden wat jij wilt maar ik ben blij dat er mensen zijn die wel uitvaren voor een vuurpijl en niet thuis blijven omdat ze vinden dat vuurwerk achterhaald is. ;)

Waar ging dit topic toch ook al weer over,toch over mensen die overal op uitvaren en dan klagen dat het weer loos is en het dan als misbruik betitelen? En helemaal niet blij zijn maar zich beklagen in de krant?

Over een vliegtuig die zijn boordverlichting misbruikt om een vuurlijl na te doen bijvoorbeeld...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #124 Gepost op: 1 mei 2010, 07:06:03
Mogelijk iets binnen deze discussie, dit lijkt me geen misbruik van hulpdiensten. Graag hoor ik jullie visie. Komt van de website van nhd.nl

Zwerver met boot vast in Markermeer UPDATE 4
Gepubliceerd op 30 april 2010, 18:58
Laatst bijgewerkt op 30 april 2010, 21:59
 marken -  
Zwerver Jan met de bruine tand is met zijn zeilbootje vastgelopen in het Markermeer. Zonder motor en zonder anker ligt hij op honderd meter afstand van de Marker vuurtoren.

Vuurtorenwachter Thijs Spijker sloeg vrijdagmiddag om half vijf alarm geslagen bij de Kustwacht. Hij meldde vrijdagavond om zeven uur dat nog niemand actie heeft ondernomen.
Jan met de bruine tand, zoals de onbekende man wordt genoemd, lag met zijn zeilboot van ongeveer zeven meter lang in de haven van Marken, tegenover restaurant De Taanderij. Van Rijkswaterstaat mocht hij daar niet langer blijven liggen, nu het vaarseizoen is begonnen. De man heeft donderdag zijn plek in de haven verlaten. Vrijdag ontdekte Thijs Spijker dat het vaartuig is vastgelopen.
Heel merkwaardig vindt Spijker dat niemand een vinger naar Jan met de bruine tand uitsteekt. ,,Niet de Kustwacht, niet de politie, niet de KNRM. Dat is toch te gek? Ik heb hem toegeroepen. Hij zegt dat hij vast zit.,,

Later op de avond zocht een schip van Rijkswaterstaat de man op, meldde Peter Verburg van het Kustwachtcentrum Den Helder. Verburg: ,,De man is niet in nood en heeft niet zelf om hulp gevraagd. Hij moest vertrekken uit de haven van Marken. Daar heeft hij een slechte naam. Hij heeft daar ingebroken en gestolen. De KNRM wil hem niet helpen. Omdat de man niet in nood verkeert. Hij heeft een berger nodig. Maar ook die wil hem niet helpen, omdat de man geen geld heeft. Ook Rijkswaterstaat ziet geen reden om op te treden. Dat geldt ook voor de KLPD.,,
Thijs Spijker: ,,Wij weten niet hoe het verder moet. Als zaterdag de wind naar het noordwesten draait en het vaartuig schiet los, belandt het op de keien van de vuurtoren.,,
Er staat nu een zuidwestenwind. Waterland | 1 reactie
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #125 Gepost op: 1 mei 2010, 07:34:17
Tja, ik ben ook samen met JSH bezig geweest met dit gevalletje.

We noemen dit zg "waterlopers"*. Mensen die uit de maatschappij gestapt zijn en een zwervend bestaan leiden, levend van wat zoal op hun pad komt. Er komen er steeds meer van.
De houtkachel is een prima bron van warmte, maar dan moet er wel hout in. De schutting in de haven heeft prima hout, het brandt goed en er is genoeg van. Enkele tientallen meters schutting maakt toch niet uit?
En ja, een mens moet toch eten, dus ze nemen hier en daar wel eens wat mee...

Maar dat zorgt er wel voor dat de havenmeesters deze mensen niet in de haven willen hebben. Op het moment dat je iemand los sleept ben je voor hem verantwoordelijk. En daar vaar je dan met een sleep die je niet kwijt kan...Ze zijn niet verzekerd, hebben geen geld, willen niets met de maatschappij te doen hebben en verfoeien alles wat met regels te maken heeft en lappen die dan ook aan hun laars. Maar die maatschappij moet wel regelmatig te hulp schieten als het weer eens uit de hand loopt, bijvoorbeeld doordat de benzine voor de 200 PK buitenboordmotor op is.
Op een gegeven moment heeft niemand meer zin om die gasten te helpen en ik kan me daar wat bij indenken.

Henk

*Landlopers, maar dan op het water.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #126 Gepost op: 1 mei 2010, 08:57:31
Het is toch mogelijk om de boot mee te nemen en er beslag op leggen als de schipper niet aan zijn verplichtingen  kan voldoen?
Is het probleem op het water opgelost, en op het land hebben we er weer eentje bij, maar daar zijn de instantie's beter op ingesteld.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #127 Gepost op: 1 mei 2010, 10:23:07
Mogelijk iets binnen deze discussie, dit lijkt me geen misbruik van hulpdiensten. Graag hoor ik jullie visie. Komt van de website van nhd.nl

Prachtig artikel/casus! Mooi dat je deze 'in de groep' hebt gegooid 9910001 O0

Maar eerlijk is eerlijk ik heb ook geen idee wat je hier aan zou kunnen doen.

Heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. ::) ::) ::)
Wordt vervolgd..?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #128 Gepost op: 1 mei 2010, 11:05:56
Als mijnheer zelf niet geholpen wil worden en er geen onmiddellijk gevaar dreigt denk ik dat ie daar voorlopig goed zit toch?

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #129 Gepost op: 1 mei 2010, 12:52:17
Als mijnheer zelf niet geholpen wil worden en er geen onmiddellijk gevaar dreigt denk ik dat ie daar voorlopig goed zit toch?

Kees  8)

Precies! En zo is het ook opgelost door de instanties.
Alleen lagen er zo twee boten tegen het eiland Marken aan: één verlaten speedboot hoog en droog tegen de Bukdijk en aan de andere kant de zeilboot van Jan...

Henk