Juist omdat je weet van The bystander effect, zul je waarschijnlijk ingrijpen...lijkt me. Okee, de term ''mietjes'' had ik niet moeten gebruiken.
Maar kan er best kwaad om worden, dat kuddegedrag.
Het "leuke" is dat je niet weet hoe je reageert. Daarnaast heb je als hulpverlener nog een extra bagage van procedures.
Simpel voorbeeld (Niet helemaal van toepassing): Je bent samen met een tweede persoon alleen. De tweede persoon krijgt een medisch noodgeval. Voor het gemak noemen we het hartstilstand. Wat doe je, ga je direct aan de gang met de persoon; start je reanimatie etc of ga je eerst twee minuten aan de telefoon hangen om via driebergen, regionale 112 centrale en de meldkamer hulp in roepen.
In dit specifieke geval gaf ik aan, ik weet niet wat er gebeurt is op basis van de foto's. Als ik hoor dat iemand gesprongen is (overlevingskans groot) zal ik zeker handelen. Maar dan komen de procedures en kennis weer. Water is nog koud, onderkoeling kan snel toeslaan waardoor je als hulpverlener in de problemen kan komen door desorientatie, trage handelingssnelheid, etc. Er moet dus borging zijn om je veiligheid te garanderen (wordt er elke oefening en opleiding ingestampt). De voorbeelden van afgelopen winter zijn er genoeg (mensen die overlijden na hulp aan een huisdier dat door het ijs zakt).
Daarnaast is iemand die moedwillig springt misschien niet gediend van jouw hulp en kan je ook daardoor in gevaar brengen.
Onwetendheid is hierbij dus eigenlijk een zege....
Ben ik daardoor een slechte hulpverlener? Zeg het maar......
Overigens denk ik, ook uit het verleden, dat ik in de praktijk juist wel handel. Ook mijn collega's zullen in de praktijk handelen (en doen dat ook). Maar iedere situatie is uniek en de individuele besluitvorming ook. Juist de kennis zorgt ervoor dat we niet met meer slachtoffers komen te staan.
Mijn eigenlijke punt is dat hulpverleners door Nederland Regelland juist gehinderd worden in intuitief handelen.
Blijft staan dat de beslissing van de man die erachteraan sprong te prijzen is en dat meer mensen zo zouden moeten handelen.