Grijp jij in? / The bystander effect

Auteur Topic: Grijp jij in? / The bystander effect  (gelezen 23461 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dpowerr

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #70 Gepost op: 6 juli 2014, 20:13:11
Ik ben gisteren met vrienden naar Dusseldorf geweest,super gezellig allemaal. tot dat ik op straat met mijn voet in een kapotte bierpul stapte en mijn schoen binnen mum van tijd vol liep met bloed,aangezien ik zelf BHV heb wist ik wel wat ik moest doen ik zag meteen dat het maar een kleine snee was maar door de nodige drank liep het er als een kraan uit..
ik hield het dicht met mijn vinger en heb een vriend van me op pad gestuurd om een pleister en wat water te halen.
hij is bij 5 cafe's naar binnen gelopen maar niemand die m een pleister wilde geven ook niet toen ze mijn inmiddels helemaal rode schoen en een plasje bloed zagen liepen de kroegeigenaren weer naar binnen >:(
ik zag 3 politieauto's die op een pleintje stonden met de agenten (5stuks) er voorstaand om de boel n de gaten te houden.
ik was opgelucht hun te zien na al 15 min overal naar een pleister gesmeekt te hebben zonder resultaat.

ik liet ze mijn wond en het bijbehorende bloedbadje in mijn schoen zien en vroeg ze netjes of ze een pleister voor me hadden om het bloeden te stoppen. ik kreeg meteen een nors antwoord van mr agent dat hij geen pleister had.. en wou zich weer omdraaien ik vroeg hem nogmaals of hij echt niet even kon helpen want ik begon me toch wel zorgen te maken over de hoeveelheid bloed . hij zei me dat ik maar een taxi moest bellen die me naar het ziekenhuis......

ze hadden geen pleister bij de hand .
en zeiden me dat het mijn eigen schuld was en of ik even weg wou gaan anders hield hij me aan en bracht me naar het buroo, ik zei hem prima dan hoop ik dat je daar wel pleisters hebt liggen weer draaide hij zich weg van me, ik heb het hier bij gelaten want ik merkte al snel genoeg dat dit geen zin had.

mijn kameraad had bij een toevalige voorbijganger een plijster en een flesje water kunnen regelen en het bloeden stopte snel.
wat ik nu niet snap zijn 3 dingen:

1*ik heb 20 min rongelopen met een bebloede voet (wat er erger uit ziet dan het is) en niemand die wat doet iedereen stopt en kijkt tot je ze vraagt of ze een doekje of pleister hebben dan lopen ze snel door.

2* ik kan me niet voorstellen dat een duitse politieauto geen EHBO koffertje in de bus heeft liggen (of in een van de 2 andere politie auto's) dit laatste maakt me echt boos want ik ben heel vriendenlijk gebleven en was niet vervelend dronken.

3* dat ze nog drank verkopen in glazen pullen, wat super gevaarlijk is!

heeft iemand hier ervaring mee ik moest het even delen want vooral dat de Politie niets doet maakt me boos
dit gebeurd in NL niet dat weet ik zeker

gr Simon


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #71 Gepost op: 6 juli 2014, 21:01:36
Citaat van: dpowerr link=msg=1282383 date=1404670391
mijn kameraad had bij een toevalige voorbijganger een plijster en een flesje water kunnen regelen en het bloeden stopte snel.
wat ik nu niet snap zijn 3 dingen:

1*ik heb 20 min rongelopen met een bebloede voet (wat er erger uit ziet dan het is) en niemand die wat doet iedereen stopt en kijkt tot je ze vraagt of ze een doekje of pleister hebben dan lopen ze snel door.

2* ik kan me niet voorstellen dat een duitse politieauto geen EHBO koffertje in de bus heeft liggen (of in een van de 2 andere politie auto's) dit laatste maakt me echt boos want ik ben heel vriendenlijk gebleven en was niet vervelend dronken.

3* dat ze nog drank verkopen in glazen pullen, wat super gevaarlijk is!

heeft iemand hier ervaring mee ik moest het even delen want vooral dat de Politie niets doet maakt me boos
dit gebeurd in NL niet dat weet ik zeker

gr Simon
1* Tja, het bystander effect...
2* Ik zou zeggen, dien een klacht in bij de Duitse politie.
3* Tja, dat ze nog alcohol verkopen, ook super gevaarlijk ;)!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #72 Gepost op: 6 juli 2014, 21:06:28
1* Uhmm, sjah..... Wat valt daar over te zeggen? Het is inderdaad by-stander effect

2* Ook die hebben een verbandkoffer in de auto, het is zelfs verplicht in Duitsland zelf (zo uit mijn hoofd)

3* Heb trouwens deze week gehoord dat uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van glas tijdens evenementen (meende dat het was over carnaval in Maastricht) niet noemenswaardig meer risico met zich meebrengt dan plastic glazen. Dus of het aan het glas ligt wat er gebruikt wordt of aan je schoeisel, daar blijf ik buiten. Of een combinatie van factoren.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #73 Gepost op: 6 juli 2014, 21:12:36
Ik vind dit zeker geen gevalletje van het bystander effect.

Bij het bystander effect staat iedereen te kijken met de gedachte: "een ander onderneemt wel actie"
Hier vraagt het slachtoffer bij meerdere personen om hulp, en die personen weigeren dit bewust. Dat is heel wat anders.

Bij het bystander effect moeten de omstanders tevens het gevoel hebben dat je acuut hulp nodig hebt, maar dat is hier nou ook weer niet het geval.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dpowerr

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #74 Gepost op: 6 juli 2014, 22:11:28
Er waren meerdere omstanders die het wel als ernstig zagen omdat het er erger uitzag dan dat het was  en niets deden ook degene aan wie ik niets vroeg. Ik weet zeker als ik zoiets tegen kom ik vraag of ze mijn hulp kunnen gebruiken. Ik had wel goed schoeisel aan (geen veiligheids schoenen natuurlijk)  :-)  maar tegen zo'n kapotte pul kun je weinig beginnen ik blijf erbij dat glas in uitgaans gebieden gevaarlijk is.

Bij mijn weten is het in Duitsland indd verplicht om een verband trommel in de auto te hebben maar waarom de Agenten er niets van wilden weten??? Een klacht indienen zou kunnen maar dan willen ze toch de namen vd agenten weten ben ik bang .maar dan ben ik mijn verhaal ten minste kwijt want ik snap het nog steeds niet dat ze helemaal niets deden en met z'n allen met de handen over elkaar me bleven negeren..


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #75 Gepost op: 6 juli 2014, 23:42:01
Zeker geen bystander effect, dat is heel iets anders.

Maar ik vind dat eigenlijk niet het meest bijzondere aan je verhaal. Ik heb wat moeite om in te schatten hoe hard het nu aan het bloeden was. Aan 1 kant heb je het over een plasje bloed en een schoen die rood kleurt, dan denk ik toch al snel aan 50 tot 100 milliliter (2 a 3 shotglaasjes) minimaal, een paar drupjes van een sneetje geven niet genoeg bloed om een plas bloed te veroorzaken. Maar kennelijk was het dus wel nog te stoppen met een pleister volgens jou? Dan verwacht ik eigenlijk niet meer dan wat (flinke) druppels bloed, absoluut niet meer dan een vingerhoedje. Dat is ook prima met een papiertje te stelpen en als agenten zien dat je een paar shotglaasjes bloed aan het verliezen bent zullen ze vast wel wat anders reageren, zelfs Duitsers worden dan behulpzaam. Ik gok dus dat het vingerhoedje een wat nauwkeurigere schatting is.

Je zegt zelf dat je wat alcohol op had, vervolgens hebben agenten je een paar keer weggestuurd (met het advies een taxi te pakken naar het ziekenhuis als je wilt dat er naar je voet gekeken wordt), ze hebben je aangegeven dat je ze met rust moest laten of riskeerde opgepakt te worden, je post hier heeft ook een bepaalde ondertoon, sorry dat ik het zeg, maar volgens mij had je een glas te veel op en vonden ze je irritant, waarschijnlijk overschatte je je eigen communicatieve vaardigheden en de grote van je verwonding op dat moment en vond je jezelf heel normaal communiceren / je gedragen, maar kwam dat op hun heel anders over.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #76 Gepost op: 7 juli 2014, 06:45:09
dopowerr, ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat je post niet op dit forum thuishoort ;)...

Dat je niet gelukkig bent met de gang van zaken kan ik begrijpen. Als je er wat mee wil, dien dan een klacht in bij de politie, of spreek de cafe-eigenaren er op aan.


dpowerr

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #77 Gepost op: 7 juli 2014, 07:52:39
Duidelijk ik wou alleen even polsen of iemand anders hier ooit ervaringen mee heeft gehad. Bedankt voor jullie mening
 gr Simon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #78 Gepost op: 8 juli 2014, 16:36:48
Citaat van: Red link=msg=1282391 date=1404673956

Bij het bystander effect staat iedereen te kijken met de gedachte: "een ander onderneemt wel actie"
Hier vraagt het slachtoffer bij meerdere personen om hulp, en die personen weigeren dit bewust. Dat is heel wat anders.


Niet helemaal correct, ook bij het bystander effect kan het zo zijn dat slachtoffers om hulp vragen maar mensen dat negeren.Bij het eerste geval waar het effect onderzocht is, de moord op Kitty Genovese, hebben getuigen haar ook om hulp horen roepen, maar hebben dat genegeerd of de ernst van de situatie ver onderschat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 6 augustus 2014, 15:00:38
Mooi om te zien dat omstanders helpen.
https://www.youtube.com/watch?v=GGIG4FQBDjI
PTA WA