Grijp jij in? / The bystander effect

Auteur Topic: Grijp jij in? / The bystander effect  (gelezen 23661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 6 februari 2015, 15:51:00

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 29 mei 2015, 15:48:20
Menigte tilt dubbeldekker op om fietser te bevrijden in Londen
''Ik ben verbaasd over de kracht. Niemand aarzelde om de bus opzij te tillen. Dat was een mooi gezicht tijdens zoiets afschuwelijks'', zei een getuige

http://www.nu.nl/algemeen/4058299/menigte-tilt-dubbeldekker-fietser-bevrijden-in-londen.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

Dit is de uitzondering die de regel bevestigt.

Peter-RWS

• Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 1 juni 2015, 15:58:17

Is het niet het moment wat maakt of iemand wel of niet gaat helpen?
Veel mensen roepen dat ze wel zouden inspringen en/of helpen, maar als het werkelijk gebeurd moet ik het nog maar zien....
Net zo goed als dat iedereen maar roept dat ze in een oorlog allemaal in het verzet zouden zitten, en na 1945 hadden we in Nederland ineens miljoenen verzetshelden...

En dat geldt net zo goed voor mij, wie weet hoe ik reageer als er ineens iemand met een slagaderlijke bloeding voor mijn neus op straat ligt....

Vorige week reed ik van mijn werk naar huis toen ik op het aanliggende fietspad ineens een ventje van een jaar of 13 naast een kapotte fiets zag zitten.
Toch maar omgedraaid en even gestopt, maar in die tijd reden er al tientallen andere auto's, fietsen en brommers gewoon langs zonder wat te doen.
(het mannetje was duidelijk gewond)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 1 juni 2015, 16:11:36
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1353418 date=1433167097
Is het niet het moment wat maakt of iemand wel of niet gaat helpen?
Veel mensen roepen dat ze wel zouden inspringen en/of helpen, maar als het werkelijk gebeurd moet ik het nog maar zien....

Je kan het alleen bij benadering testen door iemand doelbewust in een stresssituatie te plaatsen en vervolgens te bekijken hoe iemand zich binnen de groep of in een één-op-één gedraagt. Dit zie je ook terug in diverse selectieprocedures bij organisaties. Maar zelfs dan kan je niet met zekerheid zeggen hoe iemand gaat reageren in specifieke omstandigheden.