Ik denk dat het grootste probleem voor een vaste EHBO post in de Groninger binnenstad de beveiliging is. Het Rode Kruis doet geen diensten na 23:00 uur tenzij er goede en duidelijke afspraken met beveiliging zijn gemaakt. De veiligheid van de hulpverlener gaat voor.
Maar als je twee beveiligers moet huren voor de EHBO post, lijkt het me veel beter om gewoon twee beveiligers te voorzien van EHBO materiaal zodat zij eventuele slachtoffers van het uitgaansgeweld kunnen oplappen op dat ze geen verdere professionele hulp nodig hebben of anders zelfstandig naar de Eerste Hulp van het ziekenhuis kunnen lopen/fietsen.
Als ik zo om me heen kijk binnen de vrijwilligersorganisaties die in EHBO voorzien, lijkt me de pool van capabele vrijwilligers klein. Je zult ze sowieso speciaal moeten opleiden om om te kunnen gaan met geweld en in te kunnen springen op de ongevallen die niet zozeer in het Oranje Kruis boekje staan (alcohol en drugsmisbruik, voornamelijk).
Ik zie dus liever een door de Gemeente ingehuurd team beveiligers (man of drie bijvoorbeeld) met een rugzakje met EHBO materiaal, dan twee EHBO vrijwilligers. Ongeacht waar die dan vandaan komen. Lijkt me ook een stuk goedkoper.
Een Rapid Responder vast ter plaatse lijkt me ook een flinke kostenpost...