Rijvaardigheid ambulancechauffeur

Auteur Topic: Rijvaardigheid ambulancechauffeur  (gelezen 8384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 29 april 2010, 19:15:10
Een kleine impressie van de vaardigheden ambulancechauffeur;

Opleiding Ambulancechauffeur SOSA BZR by ambumouse 2009

Maker / plaatser Youtube: Opleiding Ambulancechauffeur SOSA BZR by ambumouse 2009  / Indiana1803

Ter aanvulling op het filmpje:

De chauffeur moet ook nog diverse theoretische examens afleggen, namelijk techniek, verkeersregelementen / rijden met OG&S en men oefent in een simulator.

Ook doet de chauffeur nog een examen via het CBR (met ervaren instructeur aan boord geoefend in spoedrijden)
In aanloop naar laatstgenoemde examen ga je twee volle lesdagen door het land (in een snelle personenauto) en oefen je met spoedrijden op alle denkbare wegen en weggetjes. Het filmpje is dus inderdaad maar een kleine impressie.




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2010, 17:12:25
Bekende stemmen over de porto's heen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2010, 18:15:11
Bekende stemmen over de porto's heen ;)

Ab Gert-jan en Joost de instructeurs?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2010, 18:17:51
Jep en in het filmpje hoor je alleen de ''vriendelijke'' aanwijzingen...dat was het eerste  wat me opviel bij het luisteren... ;D ::)
Want iedere oefening kon altijd beter, natuurlijk...


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2010, 18:37:01
lol soms zit er weleens een cursist te janken in de kantine omdat het niet lukt wat de intructeurs "vriendelijk" aan ze vragen.................

Maar dat hoort er ook bij, onder stress presteren, toch zijn het hele fijne gasten en weten ze goed waar ze mee bezig zijn, de instructeurs dan.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2010, 18:38:57
Mwoh...ik heb wel wat verbeterpuntjes onder de knop zitten nu....maar die gooi ik hier niet neer. Heeft ook meer betrekking op het theoretische gedeelte. Op het circuit vond ik alles prima in orde.  O0


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2010, 18:40:54
Leuk om even een indruk te krijgen van hoe het er daar aan toe gaat, al is het, aan jullie reacties te zien, niet een compleet beeld. Men leert daar natuurlijk hele andere dingen dan op de SOSA voor ambulanceverpleegkundigen!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2010, 20:01:53
Sjouwveurs hebben het eigenlijk alleen nog maar zwaarder dan pleegkundigen.... Sjouwveurs moeten en een rijtechnische- en een medisch ondersteunende opleiding doen.... >:D

De rijvaardigheidstraining is goed verzorgd en (naar mijn mening) zeker niet pittig. Het theoretische gedeelte tja.... vooral het voertuigtechnische... bah en zo uitgebreid als het was eigenlijk onzin...  ::) Maar goed, dat was nog de oude opleiding en de verkeerde plek voor mijn klaaggezang....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2010, 20:09:50
Sjouwveurs hebben het eigenlijk alleen nog maar zwaarder dan pleegkundigen.... Sjouwveurs moeten en een rijtechnische- en een medisch ondersteunende opleiding doen.... >:D

De rijvaardigheidstraining is goed verzorgd en (naar mijn mening) zeker niet pittig. Het theoretische gedeelte tja.... vooral het voertuigtechnische... bah en zo uitgebreid als het was eigenlijk onzin...  ::) Maar goed, dat was nog de oude opleiding en de verkeerde plek voor mijn klaaggezang....


Dat vond ik eigenlijk ook wel, het gedeelte op het circuit was leuk, lekker spelen met die auto's, maar weinig lastig... de voertuigkennis vond ik in de nieuwe opleiding ook nog overdreven hoor, ik hoef alleen maar te weten wanneer ik hem aan de kant moet zetten, niet de diagnose te stellen ... "hij rammelt als ik stuur" is voldoende voor de TD ;)
De theorie was het enige struikelblok dat ik het niet met de instructeurs eens was af en toe, maar verder vlak na het behalen van mijn chauffeursdiploma rijbewijs C geen enkel probleem...
De medische opleiding nieuwe stijl was vooral de eerste dagen even schrikken... ik kwam uit een "niet medische/blauwe" omgeving met alleen een EHBO-diploma.. "pak jij de laryngoscoop even" is dan behoorlijk buitenlands.... Daarnaast vond ik het wel vreselijk interessant, maar op sommige momenten vond ik het ook allemaal wat ver gaan om als chauffeur te moeten weten....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2010, 20:16:34
Citaat
De medische opleiding nieuwe stijl was vooral de eerste dagen even schrikken... ik kwam uit een "niet medische/blauwe" omgeving met alleen een EHBO-diploma.. "pak jij de laryngoscoop even" is dan behoorlijk buitenlands.... Daarnaast vond ik het wel vreselijk interessant, maar op sommige momenten vond ik het ook allemaal wat ver gaan om als chauffeur te moeten weten....

Daar ben ik het mee eens, het is veel als je geen medische achtergrond hebt. Maarrrr....... de titel van "sjouwffeur" is dan ook vreselijk achterhaald anno 2010. Er zijn diverse pogingen in het verleden geweest om een nieuwe naam te bedenken, maar tevergeefs. Een ambulancechauffeur anno 2010 is een MBO-opgeleid zorgprofessional met een salaris beter dan een beginnende verpleegkundige. Daarom mag er een bepaalde prestatie en kennis worden verwacht, zeker in de eerste leerfase.

Citaat
Sjouwveurs hebben het eigenlijk alleen nog maar zwaarder dan pleegkundigen.... Sjouwveurs moeten en een rijtechnische- en een medisch ondersteunende opleiding doen....


Kom maar eens een dag met mij rijden...dat leer ik je gauw af.... ;D ;D ;D

Gr,

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon