BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 185514 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #120 Gepost op: 24 januari 2011, 19:10:33
Dag Knocky,

Misschien een aparte vraag, maar vind jij zelf dat de al deze punten die je net op hebt genoemd nu ook beheerst? (bedoel niet dat je insueneert hoor  :))

Ik wil niet lullig doen over een woord of zinsdeel die `verkeerd` is geschreven, maar aangezien je het hebt over wat jullie na 4,5 maand moeten beheersen.

De onderwerpen die je beschrijft lijken mij toch niet de minste (zoals bijv luchtwegmanagement, percussie en palpatie) en als ik naar mijzelf kijk (bijna afgestudeerd aan de HBO-V) heb ik echt nog niet het idee dat ik alle aspecten van een verpleegkundige `beheers`, ik heb juist het idee dat nu dadelijk in de praktijk het echte leren begint.

Nogmaals ik wil je niet onderuithalen of een lullige manier neerzetten, vind het juist goed dat je dit overzicht biedt. Maar in mijn persoonlijke mening komt het nu over als truukjes die je iedereen kan leren, maar juist de moeilijkheid is het beheersen van deze `truukjes`. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

gr martien

Inderdaad, na 4,5 maanden beheers je nog helemaal niets... Je hebt een aantal onderwerpen geleerd/aangeleerd die je door VEEL TE GEBRUIKEN je uiteindelijk eigen maakt.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #121 Gepost op: 24 januari 2011, 20:14:42
Wat wel grappig is, is dat het compleet tegengesteld is met het eerste jaar HBO-v, waarin de nadruk sterk ligt op verpleegkundige methodiek (nee niet ABC, maar meer gezondheidspatronen van gordon of neuman) Daarnaast wordt je geleerd hoe je kousen het meest effectief aan kan trekken en raak je bekend met ethiek in de gezondheidszorg.

Nou wil ik niet erg suggestief zijn, maar het eerste jaar dat de student BMH beschrijft oogt mij toch wel ietwat functioneler voor mensen met interesses in de acute zorg dan het eerste jaar HBO-v.
(de 3 jaar erna worden niet veel beter overigens..)
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #122 Gepost op: 24 januari 2011, 20:24:31
Wat wel grappig is, is dat het compleet tegengesteld is met het eerste jaar HBO-v, waarin de nadruk sterk ligt op verpleegkundige methodiek (nee niet ABC, maar meer gezondheidspatronen van gordon of neuman) Daarnaast wordt je geleerd hoe je kousen het meest effectief aan kan trekken en raak je bekend met ethiek in de gezondheidszorg.

Ja, en dat zijn juist de mensen die we later op de wagen willen hebben. Genoeg mensen die je met de ambulance bezoekt blijven thuis. Die zet je onder de douche, verpleeg je op allerlei fronten. Niks acuuts. OMGAAN MET DE MENS, VERPLEGEN, dat is iets wat je wordt aangeleerd. DAN komt de ERVARING, en dan komt de specialisatie met de ervaring die je opdoet in de jaren erna.

Wij hebben genoeg mensen met te weinig ervaring door de mand zien zakken op de wagen.

Het probleem is dat een hoop BMHérs denken het wel even te doen, dat zien wij op de wagen ook.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #123 Gepost op: 24 januari 2011, 23:15:45
Wat wel grappig is, is dat het compleet tegengesteld is met het eerste jaar HBO-v, waarin de nadruk sterk ligt op verpleegkundige methodiek (nee niet ABC, maar meer gezondheidspatronen van gordon of neuman) Daarnaast wordt je geleerd hoe je kousen het meest effectief aan kan trekken en raak je bekend met ethiek in de gezondheidszorg.

Nou wil ik niet erg suggestief zijn, maar het eerste jaar dat de student BMH beschrijft oogt mij toch wel ietwat functioneler voor mensen met interesses in de acute zorg dan het eerste jaar HBO-v.
(de 3 jaar erna worden niet veel beter overigens..)

Ik weet niet wat jouw gedachte achter jouw betoog is... Je bent zelf Hbo-v'er met specialisatie.
Dan juist zou je toch moeten weten dat het onmogelijk is om een goede ambulanceverpleegkundige te kunnen worden zonder de broodnodige vooropleidingen?
Je kunt niet in 4,5 maand beheersen waar een ander na de opleiding al werkend en steeds meer lerend na jaren nog steeds mee bezig is.
Of hunker je soms naar het paramedic-systeem?

Je kunt iemand nog zo goed leren om naar longen te luisteren, maar wat hoort en interpreteert de BMH'er?
Je kunt nog zo goed een bloeddruk meten, maar wat meet en interpreteert de BMH'er?
Iemand is overleden thuis... Hoe vangt de BMH'er de familie op?
Iemand is ziek thuis waarvoor de ambulance moet komen, vervoer niet nodig, hoe zijn de vaardigheden van de BMH'er in zo'n situatie met een ongeruste familie?
Infuusnaald inbrengen, Intuberen, ECG maken, medisch rekenen, allemaal trucjes die je kunt aanleren...

Een aap kan ik in een jaar heel goed leren hoe een bloeddruk te meten... Wat maakt de BMH'er anders dan de AAP?


Ik denk dat het juist in het verpleegkundige zit. Veel patiënten zien. Dagen, soms weken achtereen verplegen. Familie spreken, slecht nieuwsgesprekken, opvang, troost.
Veel medicatie en bijhorende werkingen en bijwerkingen tegenkomen. Wondzorg, postoperatieve zorg, multiple pathalogieën bij ouderen, verwarde en demente patiënten, enz enz.
Echt, als ik (en ik geloof de rest van de Nederlanders met boeren-verstand) moesten kiezen als het gaat tussen de kwaliteit en de werkervaring van de huidige ambulanceverpleegkundigen en de nieuwe variant in no-time klaargestoomde broekies die middels het volgen van de BMH op de ambulance aan de slag gaan... Dan kiest meerendeel de huidige variant.
Op een gewone B-bus vragen ze al een verzorgende IG of verpleegkunde opleiding.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #124 Gepost op: 25 januari 2011, 00:23:17
Een afgestudeerde BMH-er zal rond de 21 a 22 jaar zijn... welke zorginstelling zal zo'n jong persoon alle verantwoordelijkheid willen en durven geven om bijv als ambulancehulpverlener solo te werken?? Als het zo''n succesverhaal zou zijn dan zouden de universiteiten en in ieder geval de ziekenhuizen er heel wat voor over hebben om in 4 jaar een arts te ''creeeren'' die het zelfde zou kunnen als een basisarts in de huidige opleidingsstructuur.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #125 Gepost op: 25 januari 2011, 15:20:50
Ik weet niet wat jouw gedachte achter jouw betoog is... Je bent zelf Hbo-v'er met specialisatie.
Dan juist zou je toch moeten weten dat het onmogelijk is om een goede ambulanceverpleegkundige te kunnen worden zonder de broodnodige vooropleidingen?
Je kunt niet in 4,5 maand beheersen waar een ander na de opleiding al werkend en steeds meer lerend na jaren nog steeds mee bezig is.
Of hunker je soms naar het paramedic-systeem?


Een aap kan ik in een jaar heel goed leren hoe een bloeddruk te meten... Wat maakt de BMH'er anders dan de AAP? [/b]



Ik sta jou en je collega's er in bij dat een ambulance opleiding van 4 jaar te kort is, sterker nog een ambulance opleiding op zich lijkt mij geen goed idee.
Wat ik wel een goed idee vind (en de BMH is een gedeeltelijke goede stap in de richting) is mensen opleiden voor acute zorgverlening. Waarbij studenten de basale vaardigheden die de BMH-student noemt al vroeg in de opleiding begint te oefenen en ontwikkelen. Het volgende jaar zullen zij bezig gaan met etiologie, diagnostiek, klinisch redeneren etc. Dit zijn vaardigheden die 'wij', als traditionele plegen weinig geleerd hebben tijdens de basis-opleiding, maar des te meer tijdens de specialisaties in de acute zorg.
Als je nu al begint in de basis-opleiding met het ontwikkelen van dit soort vaardigheden, kennis en denkwijzen zal je in de loop der tijd ontzettend goede hulpverleners ontwikkelen. Het is belangrijk om ook verder te kijken dan alleen na de studie van de BMH'er.

Ik denk dat het bekrompen gedacht is van degenen die nu in het vak van ambu-pleeg zitten om zomaar te zeggen dat deze opleiding niets is, de studenten bevinden zich pas in het eerste jaar en er kunnen ook geen wonderen worden verwacht van deze mensen.
Als je er echt een zinnig woord over wilt zeggen denk ik dat je eens goed moet kijken naar de inhoud van deze opleiding, waarbij gekeken wordt wat de eindcompetenties zijn. Leg deze maar eens naast die van IC- of Ambu verpleegkundigen en kijk wat er overeenkomt en wat er ontbreekt.
Dan kan je oprecht zeggen wat er niet klopt aan deze opleiding en wat er moet veranderen. Het argument van leeftijd hebben we onderhand wel een keer gehoord, ik ben het er mee eens dat leeftijd een belangrijke factor is, maar laat deze de persoon niet uitsluiten!

Daarnaast hebben jullie superieuren actief bijgedragen aan deze opleiding (http://www.kenniscentrum-ba.nl/doc/pdf/medische%20hulpverlening.pdf) en zijn er (ex)collega's die invulling geven aan deze opleiding, jullie vallen niet alleen de studenten af maar ook de docenten (jullie collega's), zij zijn degenen die actief vooruitgang proberen te boeken in de ambulance sector. Want eerlijk gezegd, als dit niet gaat werken dan hebben we over 10-20 jaar een probleem. Er is een tekort op komst en er moet nu bedacht worden hoe dit ondervangen gaat worden. Denk mee, geef opbouwende feedback, stel er een commissie voor op die opkomt voor het belang van de beroepsgroep en die inspeelt op de tekorten van de opleiding ten opzichte van de beroepspraktijk.

Als laatste wil ik nog reageren op Strongbow.
Wat ik(ik neem aan wij) geleerd heb tijdens de HBO-v is allemaal heel erg 'leuk', gezondheidspatronen, onderzoek, ethiek, kousen aantrekken etc etc. Maar dat zijn onderwerpen die je weinig tot niet gebruikt in de acute zorg. Ik heb soms het gevoel als ik mijn dagelijkse werkzaamheden naast mijn opleidingsonderdelen leg, ik mij afvraag wat ik in vredesnaam nu nog gebruik uit die basisopleiding. Natuurlijk gebruik je het een en ander uit de basisopleiding, maar er zit zo veel onnodig geneuzel bij, onderdelen die je leert kennen maar niet weer gebruikt. Eerlijk gezegd, ik had mijn tijd een stuk functioneler kunnen gebruiken in een groot deel van mijn opleiding en ik durf eerlijk te zeggen dat ik er niet zo van heb genoten als dat sommige mensen op dit forum hun tijd als student HBo-v zich herinneren. Puur omdat er in de praktijk andere zaken van je gevraagd worden dan dat je leert in de opleiding.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #126 Gepost op: 26 januari 2011, 10:41:17
Wat hij zegt! O0


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #127 Gepost op: 26 januari 2011, 13:41:28
Ik ben het eens met Saycet: verpleging vooraf aan acute is mooi voor wat levenservaring, maar dat is ook op te doen met doelgerichte stages.
Arts  www.alphalog.nl


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #128 Gepost op: 26 januari 2011, 16:45:33
Ik ben bijna klaar met de HBO-V en inderdaaf heb ik ook gemerkt dat ik met een aantal aspecten van de opleiding weinig tot niets doe, maar dat zal denk ik ook wel met alle opleidingen zo zijn.

Wat de opleiding mij ondermeer wel heeft geleerd is het inzicht in mijzelf en de manier waarop ik in het leven sta en hoe mijn professionale beroepshouding is. Deze inzichten gecombineerd met de praktijk (en levens) ervaring maken mij een betere verpleegkundige.

Ik denk ook niet dat een ambulanceopleiding de oplossing is, ik ben zeker een voorstander voor een opleiding gericht op de acute zorg. Maar dan wel post- MBO of HBO, vergelijkbaar met de specialisaties die nu al bestaan. In mijn ogen zou je een gerichte specialisatie op moet richten voor de ambulancezorg (combinatie van bijv. een IC/CCU en/of SEH opleiding (etc) en de SOSA opleiding).

Alleen een opleiding in de acute zorg. zoals de BMH nu omhelst. Lijkt voorbij te gaan aan de basis en dat is de mens in al zijn complexiteit.

Ik ben op dit moment 35 jaar en heb aardig levenservaring opgedaan in het werk en in de privé-sfeer, maar als ik merk dat ik soms `moeite` heb met bepaalde casussen. Dan twijfel ik of en hoe `jonge` afgestudeerden aan de BMH hier mee om zouden gaan.

Een aantal voorbeelden:

Onlangs een overplaatsing gehad van 2,5 uur met een jonge moeder van rond de dertig. Haar zoon van 7 heeft een drietal hartstilstanden gehad als baby en is nu autistisch en haar jongste dochter van anderhalf (mijn zoon heeft dezelfde leeftijd !) heeft een minieme kans op overleving door een agressieve vorm van kanker. Deze rit is voor mij heel indrukwekkend geweest, doordat we een heel persoonlijk gesprek hebben gehad.

Een jonge vrouw van 26 die terminaal is vanwege kanker die we over moesten plaatsen.

Een baby die aan het RS – virus leed, die erg ziek was. Later hoorde we van de kinderarts dat ze op het eind van haar compensatie liep (kinderen compenseren voor een tijd en kachelen dan ineens acuut in).

Een vrouw die 55 was, vermoedelijk overleden aan een acute hartstilstand die in de ochtend gevonden wordt door haar familie. De jongste dochter van 13 durfde niet naar binnen, ik heb haar kunnen overtuigen om wel naar binnen te gaan, om toch nog afscheid te kunnen nemen.

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen (en jullie denk ik ook wel).

Ik vraag me af in deze (dagelijkse) casussen, hoe een jong-volwassenen  van 20/22 hiermee om zou gaan. En helaas zijn dit geen uitzonderlijke casussen, maar dagelijkse ambulancezorg.

Eerder werd gezegd dat het aspect leeftijd nu wel benoemd is, maar is dit juist niet (een van de) bepalende factoren.

Ik blijf van mening dat je een bepaalde ervaringsgraad moet hebben om een bepaalde verantwoordelijkheid op je te kunnen durven nemen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #129 Gepost op: 26 januari 2011, 17:00:02
Ik was 21 toen ik met dezelfde soort casussen in aanraking kwam, bij mijn eerste coschappen (interne en oncologie). 16 is te jong, maar onderschat 20/22 niet ;) Je leert snel op dit leeftijd.
Arts  www.alphalog.nl