BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 185718 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #230 Gepost op: 11 mei 2012, 13:32:05
oeii dat is geen goede ontwikkeling, al verbaast het mij niet helemaal gezen de hoeveelhrid studenten en het huidige aanbod. wel merk ik dat mensen tog intern gaan of door naar de uni met hun P. zelf ben ik erg benieuwd hoe het gesprek omtrend de big gaat verlopen en wat dat voor aankomende jaren zal betekenen. zelf ga ik er vanuit tog nog door te moeten met een studie ns de bmh wat opzich niet zo heel erg is om me doel te bereiken.

Nou NHeuvel, ik hoop dat je op de stages iets secuurder bent dan je in je tekst (hier geciteerd) laat zien  ;) <-KNIPOOG! (niet dat ik hier gezeur over krijg)

Ik lees iets over EMC die een opleiding maakt met uitstroom IC?
Nou, ik weet heel zeker dat je hier toch echt de opleiding verpleegkundige met een paar jaar werkervaring voor nodig hebt.

Ik verbaas me ook totaal niet over het negatieve geluid uit het werkveld. En met mij veel collega's die dit ook niet vreemd vinden.
Er is echt wel meer nodig dan het volle enthousiasme, 4 jaar -BMH vakgerichte colleges-, skills en een paar stages.
Maar goed, het "werkveld" die de BMH schijnbaar graag wil, wil nu de BMH schijnbaar niet zo graag meer...

Snap ik het nog?


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #231 Gepost op: 15 mei 2012, 07:59:47
Apart om te horen.. De geluiden die ik terugkrijg uit het werkveld zijn juist positief. Ik heb ook nog niet gehoord dat er mensen 'verplicht' moesten stoppen met hun stage. Vraag me af waar deze geluiden vandaan komen (?).
Wat betreft het 'willen' van de BMH. Mijn informatie is dat de medisch managers, ambulancezorg Nederland e.d. zeer positief zijn over de studie en dat zij heel graag de BMH willen (verder) ontwikkelen. De mensen die o.a. hier kritiek geven/niet 'willen' dat de BMH doorkomt zijn zij die niet het fijne van de opleiding weten.. Het is niet voor niets dat de Hogeschool Rotterdam nu ook hard aan het werk is (in samenwerking met EMC) om een BMH opleiding op te zetten.
Verder heb ik ook geluiden gehoord dat er de komende jaren strenger geselecteerd gaat worden, zodat er alleen maar (meer) gemotiveerde studenten op de opleiding komen.

Ik zou zeggen;
- als je negatieve ervaringen hebt: post ze en vertel vooral waarom het een uitgelopen is op een negatieve ervaring
- als je een positieve ervaring hebt: post ze ook, ik krijg het idee dat alleen de negatieve zaken op het internet terecht komen
(wat helaas vaker voorkomt, ook bij andere onderwerpen)
- als je niet weet wat het doel/opzet/inhoud van de opleiding precies is, ga dan naar informatiedagen/avonden/symposia etc. en lees je goed in voordat je commentaar levert.
Gegroet!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #232 Gepost op: 15 mei 2012, 21:59:26
Vreemd dat medisch managers en AZN zo positief zouden zijn, ik verneem daar helemaal niets van...in veel ambulancediensten zijn de geluiden niet zo positief over BMH als ambulancehulpverlener. )f de MMA's/directies houden jun mening/visie stilletjes onder de pet, dat kan maar is niet transparant en open. Het is tijd dat de meningen en visies op tafel komen ipv in de wandelgangen en op allerlei fora besproken worden waar nauwelijks invloed is op het bepalen van beleid. Ook de ambulanceberoepsvereniging is mij wat te stil mbt het onderwerp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #233 Gepost op: 15 mei 2012, 22:13:24
Ik ben het met Joffry eens dat de partijen die hier mee te maken hebben, hun mening/visie op tafel moeten brengen en laten weten wat ze van de opleiding vinden. Het is frustrerend om aan de ene kant te horen/lezen dat de ervaringen en visies over de opleiding vooral negatief zijn, terwijl de (mede)studenten louter positieve geluiden hebben gehoord op hun stage over de opleiding.
Wellicht kan er vanuit de hogescholen en opleidingsorganisaties meer duidelijkheid verschaft worden naar het werkveld?
Gegroet!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #234 Gepost op: 18 mei 2012, 18:32:31
Ik denk dat dit niet alleen voor de ambulance geldt, maar ook voor de klinische afdelingen waarvoor deze studenten worden opgeleid.
Ook zij moeten van zich laten horen :)
Want...eigenlijk wordt er in deze discussie haast alleen maar over de ambulance gesproken, maar hoe is het in de instellingen?
De SEH etc.? Hoe staan zij er tegenover? iemand input hierover?


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #235 Gepost op: 19 mei 2012, 10:57:25
Wat ik hoor van medestudenten is dat de anesthesie (waar wij ook voor kunnen kiezen) enthousiast en positief is over de opleiding en een open houding heeft tegenover de studenten. Bij mijn weten is er in deze tak ook weinig of zelfs geen weerstand tegen de opleiding o.i.d.
Vanuit de SEH weet ik het niet.. De meningen van studenten die daar stage hebben gelopen zijn verdeeld; de een heeft een erg positieve ervaring opgedaan, de ander niet (door weerstand e.d.)..
Wellicht zijn er inderdaad praktijkmensen van de SEH (en/of anesthesie) die hun stage-ervaringen/visie kunnen delen m.b.t. de opleiding?
Gegroet!


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #236 Gepost op: 19 mei 2012, 15:30:44
Ik denk dat dit niet alleen voor de ambulance geldt, maar ook voor de klinische afdelingen waarvoor deze studenten worden opgeleid.
Ook zij moeten van zich laten horen :)
Want...eigenlijk wordt er in deze discussie haast alleen maar over de ambulance gesproken, maar hoe is het in de instellingen?
De SEH etc.? Hoe staan zij er tegenover? iemand input hierover?

De weerstand vanuit de ambulancewereld komt denk ik voornamelijk voort vanuit ongerustheid.
Op de ambulance heb je minder backup dan in de kliniek (SEH, OK).
Misschien bij "witte kolom''> ''SEH'' een topic BMH op de SEH beginnen?
Never underestimate the power of stupid people


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #237 Gepost op: 5 juli 2012, 19:06:10
Het blijft een leuke discussie dit, terwijl we allemaal al weten wat de uitkomst uiteindelijk gaat worden... (denk aan het IC tekort van een poosje terug)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #239 Gepost op: 7 juli 2012, 14:25:50
http://www.nursing.nl/home/nieuw/8023/ziekenhuis-wil-medisch-hulpverlener-niet?cmpid=NLC%7CNursing%7C06-jul-2012%7CZiekenhuis%20wil%20medisch%20hulpverlener%20niet
Erg vervelend voor de huidige studenten!

Helaas sluit het wel aan bij de punten die hier in de discussie al aan de orde zijn geweest. Je kunt best. Een nieuwe opleiding starten, maar zorg dan wel dat er draagvlak is in de markt en dat ook de wetgever er achter staat. Nu bestaat het risico dat de studenten straks moeten overstappen of met lege handen staan.