Beste Jasper K,
laat ik voorop stellen dat het uiteraard jouw keuze moet zijn. Uiteraard kun je meningen van anderen vragen op een forum als deze, maar laat je hierdoor niet leiden in je afweging.
Ik ben zelf (eindelijk) geneeskunde student en heb vorig jaar een mooi jaar gehad op de bmh in Utrecht.
De voornaamste reden dat er relatief weinig stageplaatsen zijn (voor vooral de 3e en 4e jaars) is het feit dat er nog weinig duidelijk was over de invulling van het beroep en de juridische aspecten. Vanzelfsprekend niet de minste dingen voor een nieuwe opleiding en wellicht ook een ongelukkige gang van zaken. Echter weet ik wel dat de 3 hogescholen die de opleiding aanbieden (Utrecht, Rotterdam en Nijmegen) bij elkaar zitten en op de achtergrond druk bezig zijn om alles rond te krijgen.
Het voordeel van de bmh (in Utrecht althans) vind ik dat je in korte tijd al veel leert over de anatomie, fysiologie en pathofysiologie van (acuut) zieke patiënten. De ABCDE-benadering staat voorop in (zeker het eerste jaar van) de opleiding. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de communicatie met de patiënt en maak je ook kennis met de basiszorg aan mensen (zogenaamde ADL-zorg).
Het nadeel van de bmh is zeker dat er nog veel onduidelijkheid is over de toekomst. Er moeten nog aardig wat zaken door de bureaucratische molen, voordat de 'Medisch Hulpverlener' aan de slag kan op de SEH, ambu of anesthesie.
Ik denk wel dat het positief is dat er reeds 3e jaars toch op stage kunnen, omdat een aantal stagebedrijven hebben toegezegd.
Ik hoor ook wisselende reacties uit het werkveld van zowel de ambu als de SEH en de anesthesie.
De een is er laaiend enthousiast over en vindt het een goede ontwikkeling, de ander is er totaal niet gecharmeerd van en zegt dat de opleiding en het concept 'Medisch Hulpverlener' gaat falen.
Mijn mening is dat dit jaar een cruciaal jaar gaat worden voor de bmh. De 3e jaars zullen zich moeten bewijzen tijdens hun stages en de hogescholen zullen e.e.a. voor elkaar moeten krijgen met betrekking tot de juridische aspecten van het toekomstige vak.
Om terug te komen op geneeskunde; het is wel een heel stuk anders dan bmh of bachelor verpleegkunde. Er is (zeker in de eerste fasen van de studie) veel minder praktijk, er wordt veel gevraagd van je discipline en er wordt dieper ingegaan op onderwerpen.
Over het verschil wat beter is voor je voordat je geneeskunde kunt gaan doen durf ik weinig te zeggen, aangezien ik niet exact weet wat er op de verschillende hogescholen onderwezen wordt bij de verpleegkunde opleiding.
Als ik hoor wat vrienden/kennissen/collega's vertellen over het eerste jaar verpleegkunde, is dat de nadruk vooral ligt op de basiszorg aan mensen en niet zo zeer op de anatomie en/of fysiologie, wat bij geneeskunde wel weer erg belangrijk is in de eerste 2 jaar. Ik heb wat dat betreft veel gehad aan de kennis over deze onderwerpen die ik heb opgedaan bij de bmh.
Zoals Golly terecht zegt: houd rekening met het feit dat je deze deelcertificaten moet halen als je een havo-diploma met HBO-propedeuse hebt en je geneeskunde wilt gaan studeren. Ook als je een vwo-diploma hebt, zul je deze vakken in je pakket moeten hebben.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen informeren over zowel de bmh als geneeskunde.
Succes met je afweging en wie weet tot op de uni!