BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 185871 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #300 Gepost op: 20 februari 2014, 08:08:09
Citaat van: florenz89 link=msg=1245365 date=1392858529
Ik weet niet waar ik over praat. Maar het klinkt logisch dat iemand die medisch hulpverlener wil worden de opleiding ''medisch hulpverlener'' volgt.

jij bent ook een "medisch hulpverlener" die een opleiding geneeskunde volgt om uiteindelijk arts te worden ;) Het woord "medisch hulpverlener" is zeer breed interpreteerbaar.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #301 Gepost op: 20 februari 2014, 08:10:27
Juist het niet `medisch technisch` deel van de ambulancezorg, wat een groot (grootste) deel is, maakt m.i. verpleegkundigen juist geschikt voor deze functie.


florenz89

  • Geneeskundestudent Radboud Universiteit - Instructeur BLS/AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • AED kopen?
Reactie #302 Gepost op: 20 februari 2014, 17:53:28
Citaat van: RemRoof link=msg=1245374 date=1392879968
Waar liggen volgens jou de verschillen tussen een BMH-er en ambu-verpleegkundige? Ik zie niet helemaal waarom jij verpleegkunde voor een ambulanceverpleegkundige niet het meest geschikt vindt.

Welke competenties heeft een BMH'er die een verpleegkundige niet zou hebben voor het werk op straat?

RemRoof

Ik denk dat ambuvpk's uiterst competent zijn en dat is ook het probleem niet. Ik denk alleen dat BMH aantrekkelijker is voor mensen die op de ambulance/ic willen werken, omdat ik denk dat er tijdens de opleiding minder aandacht besteed wordt aan verzorging/verpleging en meer aandacht aan acute zorg.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #303 Gepost op: 20 februari 2014, 18:11:25
Citaat van: florenz89 link=msg=1245479 date=1392915208
Ik denk dat ambuvpk's uiterst competent zijn en dat is ook het probleem niet. Ik denk alleen dat BMH aantrekkelijker is voor mensen die op de ambulance/ic willen werken, omdat ik denk dat er tijdens de opleiding minder aandacht besteed wordt aan verzorging/verpleging en meer aandacht aan acute zorg.

Als je als student verpleegkunde de acute zorg in wilt, en je hebt daar de capaciteiten voor, dan zijn er mogelijkheden om je studie daarop toe te spitsen. Juist de genoemde "verpleging/verzorging" en een goed ontwikkelde klinische blik is in de acute zorg van vitaal belang, naast een breed scala aan medisch-technische vaardigheden en kennis. Dat leer je niet in een paar weekjes billen wassen in een verpleegtehuis.. ;)

Treat the patient, not the monitor!  O0


florenz89

  • Geneeskundestudent Radboud Universiteit - Instructeur BLS/AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • AED kopen?
Reactie #304 Gepost op: 20 februari 2014, 23:02:37
Citaat van: -Joost- link=msg=1245484 date=1392916285
Als je als student verpleegkunde de acute zorg in wilt, en je hebt daar de capaciteiten voor, dan zijn er mogelijkheden om je studie daarop toe te spitsen. Juist de genoemde "verpleging/verzorging" en een goed ontwikkelde klinische blik is in de acute zorg van vitaal belang, naast een breed scala aan medisch-technische vaardigheden en kennis. Dat leer je niet in een paar weekjes billen wassen in een verpleegtehuis.. ;)

Treat the patient, not the monitor!  O0

Ik denk dat je gelijk hebt, Joost.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #305 Gepost op: 21 februari 2014, 10:32:17
Citaat van: florenz89 link=msg=1245479 date=1392915208
Ik denk dat ambuvpk's uiterst competent zijn en dat is ook het probleem niet. Ik denk alleen dat BMH aantrekkelijker is voor mensen die op de ambulance/ic willen werken, omdat ik denk dat er tijdens de opleiding minder aandacht besteed wordt aan verzorging/verpleging en meer aandacht aan acute zorg.

Terwijl het grootste deel van het ambulancewerk niet acuut/spoedeisend is. Op een IC wordt er door verpleegkundigen alleen maar verpleegkundig gewerkt op basis van verpleegkundige diagnoses, verpleegplan en daarbij behorende interventies. Verder vind ik de opleiding BMH te kort doen aan de werkervaring en opleidingen van een gemiddelde ambupleeg, maar dat terzijde.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #306 Gepost op: 23 mei 2014, 14:03:19
Medisch hulpverlener vreest voor toekomst

Studenten van de nieuwe vierjarige hbo-opleiding Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) zijn bang dat ze hun vak niet te kunnen gaan uitoefenen. De eerste 90 ‘medisch hulpverleners’ studeren in juli af, maar de BIG-registratie is nog altijd niet geregeld.

De opleiding is enkele jaren geleden opgezet om in te springen op het tekort aan strategisch verpleegkundig personeel als anesthesie- en OK-verpleegkundigen en ambulancezorgverleners. Verspreid over de hogescholen in Arnhem/Nijmegen, Utrecht en Rotterdam volgen zo’n 700 studenten de opleiding.  
lees verder


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #307 Gepost op: 23 mei 2014, 16:56:36
Donderdag stond er in het NRC het volgende:  Geen registratie voor medisch hulpverlener - paniek bij studenten

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/22/vak-van-medisch-hulpverlener-niet-geregistreerd-paniek-onder-studenten

Helaas wordt er in het stuk niet ingegaan op scepsis die er bij beroepsbeoefenaars in ambulancezorg, IC  en anesthesie is rond de inzetbaarheid van BMH.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #308 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:00:34
In het komende Vakblad V&VN Ambulancezorg een statement van het bestuur m.b.t. de opleiding Bachelor Medische Hulpverlening!

Bron: VenVN

ben heel erg benieuwd


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #309 Gepost op: 28 augustus 2014, 16:04:30
Wettelijke registratie Medische hulpverlener komt in zicht! Wat betekent dit?

Er ontbreekt nog even een wettelijke registratie van het beroep Medische hulpverlener, welke op dit moment nog van invloed is op het aantal beschikbare stageplaatsen. We werken samen met mensen uit de beroepspraktijk en het ministerie van VWS om die registratie zo snel mogelijk geregeld te krijgen. We gaan ervan uit dat nu het perspectief op registratie een feit is, het aanbod van stageplaatsen voldoende zal worden.

Reeds 4 jaargroepen studenten volgden intussen met veel enthousiasme de opleiding. De eerste afgestudeerden vonden bijna allemaal gelijk een baan binnen hun gekozen studierichting. Het aantal stageplaatsen is momenteel echter nog onvoldoende voor het derde en vierde jaar. We werken er samen met het werkveld (onder meer ziekenhuizen en ambulancediensten) hard aan om voor iedereen tijdig de goede stageplaats te realiseren.

Op zich is het gebrek aan stageplaatsen een normaal verschijnsel bij een vrij nieuwe opleiding omdat het werkveld, dat uitdrukkelijk om deze opleiding heeft gevraagd, desondanks toch nog moet wennen aan professionals die op een andere manier worden opgeleid dan voorheen. Meestal lost dit zich binnen een aantal jaar vanzelf op.

Het realiseren van de wettelijke inbedding van het beroep Medische hulpverlener is in dit geval een cruciale factor. Deze registratie (volgens de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg, BIG) gebeurt door het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). Met name voor de ambulancedienst is zo’n registratie van wezenlijk belang.

Recentelijk heeft de minister van VWS ingestemd met het opstarten van een artikel 36a-procedure binnen de wet BIG voor de medisch hulpverlener. Binnen artikel 36a (het zogenaamde experimenteerartikel) wordt voor een bepaalde tijd de bevoegdheden voor een beroep geregeld, in dit geval dus voor de medisch hulpverlener. In het najaar vaan 2014 zal duidelijk worden hoe de procedure richting registratie er zal gaan uitzien.

Door het ontbreken van een stagegarantie kan het zijn dat je vertraging oploopt in je studie. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met de opleiding voor een persoonlijk gesprek. Dit kun je regelen via HAN VoorlichtingsCentrum, telefoon: (024) 353 05 00.

Wat is en waarom het BIG-register?

De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG opent in een nieuw venster) beschermt patiënten tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen door zorgverleners. Een BIG-registratie geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener.

bron: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/medische-hulpverlening/vt/opleiding/hoofdfase/