Mag ik nou eens vragen waar de vooronderstelling vandaan komt dat de kwaliteit van de zorg geboden door een BMH-er niet goed zou zijn? Ik heb me verdiept in de opleiding en heb respect voor de gedegen kennis. Naast medische kennis zijn ze ook communicatief vaardig. Ik heb de ervaring dat een student BMH een starre collega van de ouwe garde aansprak op onfatsoenlijk gedrag. Dit gebeurde uiterst correct met als gevolg dat die twee maatjes werden tijdens de stage! Ik begrijp dat iedere verandering weerstand geeft, maar ik mis inhoudelijke argumenten in deze topic! Emoties mogen best hoor, maar laten we dan zo eerlijk zijn en gewoon zeggen dat we jaloers zijn dat wij deze opleiding niet hebben kunnen doen of we ons zorgen maken over onze positie ten opzichte van deze erkende hbo-ers...
Kevin,
Vooropgesteld dat ik het toejuich dat er een collega op ongewenst gedrag wordt aangesproken, vind ik de rest van je betoog erg kort door de bocht. Er is inderdaad niets mis met de medisch inhoudelijke kennis van deze studenten maar ze missen wel de nodige ervaring om deze kennis in de juiste context te gebruiken. Deze beroepscontext is niet in de schoolbanken te leren. Deze beroepscontext ontwikkel je door ervaring op te doen. Dat begint in de klinische setting, daarna in de acute zorg en, als spreekwoordelijke eindstation, buiten op straat.
Ik heb met heel veel plezier lesgegeven aan BMH studenten. Het zijn stuk voor stuk gemotiveerde mensen die heel graag verder willen. Wat ik er echter van gezien heb is dat deze studenten nog niet toe zijn aan het verlenen van hoog complexe zorg op ALS niveau. Iets wat veelal door de studenten zelf wordt bevestigd, overigens.
Ik denk wel dat er een olaats is voor deze mensen maar niet vers van de schoolbanken. Ze zullen m.i. hetzelfde traject na diplomering moeten lopen als een bachelor verpleegkunde met aspiraties richting ambulancezorg. Dan pas kunnen we deze mensen een eerlijke kans geven en het niveau van de geboden zorg garanderen.
Van jaloezïe kan van mijn kant geen sprake zijn, ik ben al heel lang ambulanceverpleegkundige. Daarom weet ik over welke competenties en ervaring je moet beschikken. Zulke aannames worden hier, wat mij betreft, niet op prijs gesteld.
CM
PS: ik wil je ook met klem verzoeken om je voor te stellen op het forum. Dat stellen we zeer op prijs. Bovendien, je hebt dan meer kans dat je mening serieus wordt genomen. Nu roep je wat terwijl wij niet weten vanuit welke hoedanigheid je spreekt.