BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 189551 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #390 Gepost op: 17 januari 2015, 14:05:25
Joffry,

Ik zou veel liever een inhoudelijk tegen betoog zien hoe jij tegen deze reactie aankijkt. In ogenschouw moet m.i. wel mee genomen worden, dat Bmhstudentje een (mgl. jonge) beginnend beroepsprofessional is (correct me if i`m wrong)

en laten we dan vooral proberen op basis van (inhoudelijke) argumenten elkaar andere/nieuwe inzichten te geven


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #391 Gepost op: 17 januari 2015, 15:31:41
Ik heb zo'n 3 jaar geleden ook voor de keuze gestaan; BMH of HBO-V. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Gezondheid & Technologie variant van de HBO-V vanwege de gegarandeerde BIG-registratie. De punten die bmhstudentje vind ik vrij onbenullig en ongenuanceerd. Er zijn binnen HBO-V voldoende mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en te verdiepen in bepaalde aspecten zoals de acute zorg. In de acute zorg is juist contact met mensen (patienten, dan wel familie e.d.) erg belangrijk en ik denk dat de BMH hier een beetje aan voorbij gaat. Ook in de acute zorg krijg te maken met ouderen, gehandicapten, psychiatrisch patienten en is het dus van belang dat je je mee om kan gaan. Dit leer je niet uit een boek, maar door te doen!

Citaat van: bmhstudentje link=msg=1323854 date=1421482837
3. We leren echt zoooooo enorm veel in deze opleiding, traumaopvang, geestelijke opvang, je moet 100 uur een zorgstage lopen, hbo-v niveau, 64 uur psychiatrische stage dus het komt enorm overeen, alleen dat wij veel leukere dingen leren op school dan de hbo-visten. Denk hierbij advanced life support, intuberen, planken, ECG's maken, lezen en beoordelen, iets wat de hbo'visten misschien een keer in hun laatste jaars mogen doen? (en dan doel ik op ecg's maken)
Dit is eenvoudig te verklaren, BMH stuurt mensen direct na hun opleiding een werkvloer op waar de HBO-V'er nog een aparte opleiding voor moet volgen zoals anesthesie, SEH, CCU of ambulance. Dit klinkt natuurlijk heel leuk in de oren van de student, ook voor mij en in die zin ben ik wel lichtelijk jaloers hoor, maar moet je het willen dat je als 22 jarig jochie op een ambulance geheel zelfstandig gaat werken?

100 uur zorgstage klinkt leuk, maar dat zijn 12 a 13 dagen. 64 uur psychiatrie klinkt leuk, maar dat zijn 8 dagen. In hoeverre leer je hierin een doelgroep kennen? Ter vergelijking, ik heb tot nu toe tijdens mijn opleiding 240 uur basisstage (ouderen), 360 uur ziekenhuis (ortho/trauma), 544 uur psychiatrie (crisisafdeling) en 544 uur ziekenhuis (chirurgie). Deze laatste drie stages te bepalen door de student zelf en dus heb je zelf je leerproces in handen en kan je je ontwikkeling sturen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #392 Gepost op: 17 januari 2015, 15:37:18
Citaat van: senseihomer link=msg=1323923 date=1421499925
Joffry,

Ik zou veel liever een inhoudelijk tegen betoog zien hoe jij tegen deze reactie aankijkt. In ogenschouw moet m.i. wel mee genomen worden, dat Bmhstudentje een (mgl. jonge) beginnend beroepsprofessional is (correct me if i`m wrong)

en laten we dan vooral proberen op basis van (inhoudelijke) argumenten elkaar andere/nieuwe inzichten te geven

Een inhoudelijk betoog kan natuurlijk best, maar niet op basis van het rammelende stukje tekst dat bmh student hier neerzet, daar kan en wil ik niets mee.  Ik heb eerder al in dit discussiedeel aangegeven wat ik tot nu toe van de BMH vind.

Een klein aantal docenten die elsgeven op de BMH zien zelf ook in dat maar bitter weinig studenten de beginkwalificaties van een AVP leerling halen, zeg 2 op de 100.
Ik ben veel meer nieuwsgierig naar de motivatie en de doelen van de docenten op de BMH opleiding, met namde die uit het ambulancevak. Is het egotripperij? zo van. kijk mij nou eens model AVP-en creeren?! Doet me iets teveel aan de vergankelijke RAVU methode denken. Of zou het toch een meer altruisitisch doel zijn dat deze docenten als uitgangspunt hanteren?

De BMH opleiding doet mij veel denken aan een functiegerichte opleiding, een medische hulpverlener die zich op een maar liefst 4 specialistisch verpleegkundige velden wil begeven, onhaalbare kaart vind ik.
Zoals ik al eerder betoogde is een (post) HBO acute zorg studie met een algemeen deel (instroom) jaar en een 1 jarig uitstroomjaar (specialisatie) meer haalbare kaart en bestaat daar in de zorgsector meer vetrouwen in dan het lanceren van een onbeklend, nieuw en niet goed aansluitende studie.

Ik ken 1 voormalig BMH docent persoonlijk en die was zeker niet onverdeeld gelukkig met de BMH opleiding en het recente lesgeven aldaar (door omstandigheden was deze niet op ambu inzetbaar destijds).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #393 Gepost op: 17 januari 2015, 15:40:36
Citaat van: Job45 link=msg=1323942 date=1421505101
Ik heb zo'n 3 jaar geleden ook voor de keuze gestaan; BMH of HBO-V. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Gezondheid & Technologie variant van de HBO-V vanwege de gegarandeerde BIG-registratie. De punten die bmhstudentje vind ik vrij onbenullig en ongenuanceerd. Er zijn binnen HBO-V voldoende mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en te verdiepen in bepaalde aspecten zoals de acute zorg. In de acute zorg is juist contact met mensen (patienten, dan wel familie e.d.) erg belangrijk en ik denk dat de BMH hier een beetje aan voorbij gaat. Ook in de acute zorg krijg te maken met ouderen, gehandicapten, psychiatrisch patienten en is het dus van belang dat je je mee om kan gaan. Dit leer je niet uit een boek, maar door te doen!
Dit is eenvoudig te verklaren, BMH stuurt mensen direct na hun opleiding een werkvloer op waar de HBO-V'er nog een aparte opleiding voor moet volgen zoals anesthesie, SEH, CCU of ambulance. Dit klinkt natuurlijk heel leuk in de oren van de student, ook voor mij en in die zin ben ik wel lichtelijk jaloers hoor, maar moet je het willen dat je als 22 jarig jochie op een ambulance geheel zelfstandig gaat werken?

100 uur zorgstage klinkt leuk, maar dat zijn 12 a 13 dagen. 64 uur psychiatrie klinkt leuk, maar dat zijn 8 dagen. In hoeverre leer je hierin een doelgroep kennen? Ter vergelijking, ik heb tot nu toe tijdens mijn opleiding 240 uur basisstage (ouderen), 360 uur ziekenhuis (ortho/trauma), 544 uur psychiatrie (crisisafdeling) en 544 uur ziekenhuis (chirurgie). Deze laatste drie stages te bepalen door de student zelf en dus heb je zelf je leerproces in handen en kan je je ontwikkeling sturen.

Zoals Job al aangeeft, daar zit hem de crux   64 uur psychiatrie is een kennismakingsweekje, te belachelijk voor woorden om dit soort opgeleidden op psychiatrische acute patienten los te laten, zeker in een ambulancecasus. Bij de meeste RAV-en wordt minimaal 25 jaar gehanteerd voor beide functies, dat is al aan de jonge kant.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #394 Gepost op: 17 januari 2015, 15:58:24
Citaat van: bmhstudentje link=msg=1323854 date=1421482837
Nu is hbo-v de normaalste zaak van de wereld. Daarom heb ik ook 1 jaar hbo-v gedaan, nou ik stierf van verveling. Verschrikkelijk, wat een saaie opleiding. Kennis op doen in de eerste 2 jaar met oude mensen wassen en gehandicapten? Het enige wat ik weet is dat als iemand geen medicijnen wilt nemen dat je de neus dicht moet knijpen.. Lekkere voorkennis dus..

Ja, ook ik vind de technische handelingen binnen de acute zorg spannender en leuker. Maar vergeet niet dat je ook in de acute zorg werkt met mensen. Ook de patiënt in je ambulance is een mens. Geen pop met POB waar je even een ECG'tje draait en even snel kan mededelen dat je toch een ST-elevatie ziet. Om met dit soort situaties juist om te springen heb je naar mijn mening eerst de basis nodig; niet spannend, maar enorm belangrijk. Geloof het of niet: maar ik kan mijn kennis en ervaring opgedaan tijdens mijn eerste stage (psychogeriatrie) zelfs goed gebruiken in de evenementenhulpverlening.  

Overigens heb ik wel veel plezier in de HBO-V. Wassen zal nooit m'n hobby worden, maar mijn keuzeonderwijs cardiovasculaire aandoeningen en acute zorg is erg leuk en leerzaam!  

PS: even een klein sommetje: 100 uur is afgerond naar boven 13 werkdagen van 8 uur, 64 uur is 8 werkdagen. Met alle respect, maar dat vind ik een snuffelstage en niet te vergelijken met de stages die je tijdens de HBO-V loopt..

Edit: Ik zie dat Job me voor was. Ik sluit me helemaal aan bij zijn stuk.
Citaat van: Job45 link=msg=1323942 date=1421505101
100 uur zorgstage klinkt leuk, maar dat zijn 12 a 13 dagen. 64 uur psychiatrie klinkt leuk, maar dat zijn 8 dagen. In hoeverre leer je hierin een doelgroep kennen? Ter vergelijking, ik heb tot nu toe tijdens mijn opleiding 240 uur basisstage (ouderen), 360 uur ziekenhuis (ortho/trauma), 544 uur psychiatrie (crisisafdeling) en 544 uur ziekenhuis (chirurgie). Deze laatste drie stages te bepalen door de student zelf en dus heb je zelf je leerproces in handen en kan je je ontwikkeling sturen.
Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #395 Gepost op: 17 januari 2015, 16:07:31
Citaat van: MaartenvW link=msg=1323946 date=1421506704
Ja, ook ik vind de technische handelingen binnen de acute zorg spannender en leuker. Maar vergeet niet dat je ook in de acute zorg werkt met mensen. Ook de patiënt in je ambulance is een mens. Geen pop met POB waar je even een ECG'tje draait en even snel kan mededelen dat je toch een ST-elevatie ziet. Om met dit soort situaties juist om te springen heb je naar mijn mening eerst de basis nodig; niet spannend, maar enorm belangrijk. Geloof het of niet: maar ik kan mijn kennis en ervaring opgedaan tijdens mijn eerste stage (psychogeriatrie) zelfs goed gebruiken in de evenementenhulpverlening.  

Overigens heb ik wel veel plezier in de HBO-V. Wassen zal nooit m'n hobby worden, maar mijn keuzeonderwijs cardiovasculaire aandoeningen en acute zorg is erg leuk en leerzaam!  

PS: even een klein sommetje: 100 uur is afgerond naar boven 13 werkdagen van 8 uur, 64 uur is 8 werkdagen. Met alle respect, maar dat vind ik een snuffelstage en niet te vergelijken met de stages die je tijdens de HBO-V loopt..

Edit: Ik zie dat Job me voor was. Ik sluit me helemaal aan bij zijn stuk.

Exact, treat the patient, not the monitor..  ;)

Alle studenten die ik ken van de BMH opleiding zijn tijdens of na deze studie doorgestroomd in de verpleegkunde, met wisselend succes..


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #396 Gepost op: 17 januari 2015, 18:15:14
Voor een dubbeltje (BMH) op de eerste rang (AVP) zitten is er in dit vak gewoon niet bij, daar doe je de patiënt en vooral jezelf mee tekort. Maar als je jong bent (19-20 jaar) en ambitieus dan zijn de praatjes van de opleiding heel erg leuk... Overigens was dit 20 jaar geleden niet heel anders ::)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #397 Gepost op: 18 januari 2015, 09:34:28
Vooralsnog zie ik BMH als een staaltje goede verkoopkunde van de betreffende hogescholen. Met veel mooie woorden en gouden randjes worden enthousiaste scholieren geworven voor een beroep dat (nog) niet bestaat.

Er is echter nog weinig toekomstperspectief voor de studenten. Er is (nog) geen BIG-registratie. Je kunt heel hard roepen dat die er toch wel komt, maar ik zie hem nog niet. Doorstroom naar de beoogde vakgroepen is tot op heden beperkt. Ik meen dat er alleen voor anesthesie een goed georganiseerde mogelijkheid is om na een kort traject verder te gaan als anesthesiemedewerker. Verder zijn er hier op het forum enkele berichten dat ze op een SEH werken (maar of dat nu is als volwaardig SEH-vpk?). De ambulance lijkt vooralsnog helemaal niet aan de orde.

Kortom, mooie woorden en beloften van de hoge scholen, maar vooralsnog met name gebakken lucht. Spijtig voor de studenten BMH, van wie er heel wat na afronden van de opleiding niet in het vakgebied terecht komen wat ze hadden gewenst.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #398 Gepost op: 18 januari 2015, 12:19:55
Citaat van: bmhstudentje link=msg=1323854 date=1421482837

Hier een bmh student 2e jaars. Ik heb alles een beetje vluchtig doorgelezen en ik snap jullie standpunt. Ik wil uiteindelijk differentiëren naar de anesthesie.

1. Jullie moeten niet zo bang zijn als het gaat om die BIG registratie. Die komt er aan.

2. Onze ambulancedocenten zijn hartstikke blij met deze opleiding, hoezo? Toen de HBO-V net werd ingevoerd nadat het jaren een inservice opleiding is geweest, waren de verpleegkundigen van toen enorm sceptisch. Nu is hbo-v de normaalste zaak van de wereld. Daarom heb ik ook 1 jaar hbo-v gedaan, nou ik stierf van verveling. Verschrikkelijk, wat een saaie opleiding. Kennis op doen in de eerste 2 jaar met oude mensen wassen en gehandicapten? Het enige wat ik weet is dat als iemand geen medicijnen wilt nemen dat je de neus dicht moet knijpen.. Lekkere voorkennis dus..

Ik snap wel dat als je aan het werk bent als afgestudeerde vpk dat je inderdaad kennis op de werkvloer op doet, dat is een feit en die missen mensen bij ambu differentiatie. punt. Maar de school doet er alles aan om goede bmh'ers de werkvloer op te sturen.

3. We leren echt zoooooo enorm veel in deze opleiding, traumaopvang, geestelijke opvang, je moet 100 uur een zorgstage lopen, hbo-v niveau, 64 uur psychiatrische stage dus het komt enorm overeen, alleen dat wij veel leukere dingen leren op school dan de hbo-visten. Denk hierbij advanced life support, intuberen, planken, ECG's maken, lezen en beoordelen, iets wat de hbo'visten misschien een keer in hun laatste jaars mogen doen? (en dan doel ik op ecg's maken)

Ik snap dat er nogal sceptisch naar gekeken wordt bij de differentiatie ambulance, kies dan eerst SEH en ga dan alsnog naar de ambu.. Lijkt je deze opleiding wat, gewoon voor inschrijven, wie houd het tegen?! Wie zegt dat de markt nog steeds zo problematisch is met 4 jaar?

Er zijn al aantal afgestudeerde mensen aan het werk. Het probleem was natuurlijk die BIG registratie maar ook omdat er teveel studenten waren het eerste jaar dus mensen hebben niet al hun stages kunnen doen. Daar doet de HU nu echt wat aan. Steeds minder mensen worden ingeloot. Ik ben 1 van de 36 studenten die zijn ingeloot van de 300 dus ja, lucky me!

maar goed, het is een geweldige opleiding, leren enorm veel leuke dingen en mocht je echt een hart hebben voor de spoedeisende hulpverlening, is dit echt een perfecte opleiding voor jou, meer kan ik er niet van zeggen.


Dus je voelt jezelf te goed om iemands gat af te vegen en je accepteert dat hooguit omdat het erbij hoort. Neen.., je houdt jezelf liever bezig met hoogdravende zaken als ALS.

Nou..., ik zou zeggen..., doe je best. Het enige wat jij mag doen bij mij op een OK is ruiken aan een laryngoscoop. Voor de rest gewoon de hoek in en vooral je mond dicht houden. Anders wegwezen!


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #399 Gepost op: 18 januari 2015, 13:21:31
Citaat van: bmhstudentje link=msg=1323854 date=1421482837
... Daarom heb ik ook 1 jaar hbo-v gedaan, nou ik stierf van verveling. Verschrikkelijk, wat een saaie opleiding. Kennis op doen in de eerste 2 jaar met oude mensen wassen en gehandicapten? Het enige wat ik weet is dat als iemand geen medicijnen wilt nemen dat je de neus dicht moet knijpen.. Lekkere voorkennis dus..
...
We leren echt zoooooo enorm veel in deze opleiding, traumaopvang, geestelijke opvang, je moet 100 uur een zorgstage lopen, hbo-v niveau, 64 uur psychiatrische stage dus het komt enorm overeen, alleen dat wij veel leukere dingen leren op school dan de hbo-visten. Denk hierbij advanced life support, intuberen, planken, ECG's maken, lezen en beoordelen, iets wat de hbo'visten misschien een keer in hun laatste jaars mogen doen? (en dan doel ik op ecg's maken)



Ik vind het erg jammer om te lezen dat je veel leermomenten gemist hebt tijdens het wassen van hulpbehoevenden en dat je in plaats daarvan stierf van de verveling. Vanuit mijn positie als arts zijn die wasmomenten erg belangrijk, omdat een opgefriste patiënt zich beter voelt, omdat degene die de patiënt gewassen heeft soms belangrijke ontdekkingen doet zoals nieuwe huidafwijkingen, omdat tijdens het wassen de patiënt soms persoonlijke dingen vertelt die belangrijk zijn maar die hij niet ter sprake brengt in het consult met de arts.

Juist in de acute zorg is psychiatrie erg belangrijk. Een goede inschatting van je patiënt en je reactie daarop maakt of breekt alles qua (mis-)communicatie en vertrouwen tijdens je beleid. Anders komt er niks terecht van het intuberen, planken en de interpretatie van je ECG's.
Een stage van 64 uur (nauwelijks 2 werkweken) is inderdaad te bestempelen als een snuffelstage.