BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 191135 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #420 Gepost op: 20 januari 2015, 12:28:05
Citaat van: Job45 link=msg=1324459 date=1421752828
1.Nou, in ons eerste jaar bestaan de praktijklessen voornamelijk uit ADL-handelingen (wassen, aankleden, scheren e.d.). Niet overbodig, maar ook niet direct gerelateerd aan de acute zorg zoals BMH die ziet (SEH, ambu, anesthesie).

2.Verder krijgen wij als G&T-variant lessen in zorg op afstand, e-Health etc. ook allemaal uren die BMH kan steken in zaken meer gericht op handelen in de acute zorg.


1. Uiteraard zijn ADL-handelingen in de acute zorg minder aanwezig, maar het bestaat wel, ook op de anesthesie en IC. Verder kun je met ADL heel veel te weten komen over het welbevinden van de patiënt/zorgvrager zeker in het licht van de vijf rollen van de verpleegkundigen en de verpleegkundige diagnoses. Juist als beginnend beroepsbeoefenaar heb je dat nodig om vaardig te worden en een goede verpleegkundige te worden.
2. Dat is een differentiatie. Je kunt ook een differentiatie acute zorg aanbieden binnen de HBO-V

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #421 Gepost op: 20 januari 2015, 12:39:54
Citaat van: RemRoof link=msg=1324460 date=1421753285
1. Uiteraard zijn ADL-handelingen in de acute zorg minder aanwezig, maar het bestaat wel, ook op de anesthesie en IC. Verder kun je met ADL heel veel te weten komen over het welbevinden van de patiënt/zorgvrager zeker in het licht van de vijf rollen van de verpleegkundigen en de verpleegkundige diagnoses. Juist als beginnend beroepsbeoefenaar heb je dat nodig om vaardig te worden en een goede verpleegkundige te worden.
  • IC is helemaal niet ter sprake, BMH laat alleen uitstromen in SEH, ambulance en anesthesie.
  • BMH'er wordt geen verpleegkundige dus stelt geen verpleegkundige diagnoses. Daardoor is het dus ook minder van belang om het welbevinden van de patient in kaart te brengen. Zij stellen slechts een werkdiagnose en handelen hierop. Tenminste, dat is wat ik begrijp

Citaat van: RemRoof link=msg=1324460 date=1421753285
2. Dat is een differentiatie. Je kunt ook een differentiatie acute zorg aanbieden binnen de HBO-V
G&T is geen differentiatie. Het is een studieroute van de HBO-V die laat uitstromen in acute & intensieve zorg, langdurige zorg en preventie. Binnen deze uitstroomrichtingen kan men de AGZ, GGZ en MGZ plaatsen. Bij iedere uitstroomrichting (acute en intensieve zorg, langdurige zorg en preventie) is aandacht voor de implementatie, het gebruik en de inzet van technologie binnen de zorgverlening.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #422 Gepost op: 20 januari 2015, 12:43:00
Citaat van: RemRoof link=msg=1324460 date=1421753285

1. Uiteraard zijn ADL-handelingen in de acute zorg minder aanwezig, maar het bestaat wel, ook op de anesthesie en IC. Verder kun je met ADL heel veel te weten komen over het welbevinden van de patiënt/zorgvrager zeker in het licht van de vijf rollen van de verpleegkundigen en de verpleegkundige diagnoses. Juist als beginnend beroepsbeoefenaar heb je dat nodig om vaardig te worden en een goede verpleegkundige te worden.
2. Dat is een differentiatie. Je kunt ook een differentiatie acute zorg aanbieden binnen de HBO-V

RemRoof

Sterker nog, die differentiaties bestaan al. Hetzij in de vorm van minoren of een uitgebreide programma's van 4 jaar. Het verschil is dan wel dat er niet gepretendeerd wordt dat men volledig bekwaam is na de opleiding, ondanks de vele uren extra studie en praktijkervaring buiten het basisprogramma om. Echter ken ik ook genoeg docenten die van mening zijn dat bepaalde facetten hieruit eigenlijk al in de basisopleiding thuishoren, denk aan diepgang in (patho)fysiologische kennis, diepgang in klinisch redeneren en het uitvoeren van lichamelijk onderzoek.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #423 Gepost op: 20 januari 2015, 12:56:03
Citaat van: Job45 link=msg=1324461 date=1421753994
  • IC is helemaal niet ter sprake, BMH laat alleen uitstromen in SEH, ambulance en anesthesie.
  • BMH'er wordt geen verpleegkundige dus stelt geen verpleegkundige diagnoses. Daardoor is het dus ook minder van belang om het welbevinden van de patient in kaart te brengen. Zij stellen slechts een werkdiagnose en handelen hierop. Tenminste, dat is wat ik begrijp
G&T is geen differentiatie. Het is een studieroute van de HBO-V die laat uitstromen in acute & intensieve zorg, langdurige zorg en preventie. Binnen deze uitstroomrichtingen kan men de AGZ, GGZ en MGZ plaatsen. Bij iedere uitstroomrichting (acute en intensieve zorg, langdurige zorg en preventie) is aandacht voor de implementatie, het gebruik en de inzet van technologie binnen de zorgverlening.

Sorry van de IC. Ik was te snel met tikken. Overigens blijft mijn punt wel staan.

Een BMH'er wordt geen verpleegkundige en stelt daarom geen verpleegkundige diagnoses, dat snap ik. Maar nu komt het punt: De handelingen die voor een groot deel verricht worden zijn verpleegkundige handelingen. En voor zover mij bekend stellen AVP'ers en SEH/anesthesie-verpleegkundigen formeel een verpleegkundige diagnose met daaraan gekoppeld een behandelplan. Iets wat een BMH'er dus niet kan. Ik laat mij graag corrigeren door de gespecialiseerd verpleegkundigen op dit forum als ik het helemaal mis heb.

Studieroute/differentiatie, het is maar net welke HBO de opleiding geeft. Punt blijft dat die tijd dus ook ingezet kan worden voor verdieping acute zorg dus een studierichting acute zorg.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #424 Gepost op: 20 januari 2015, 18:44:56
Citaat van: Job45 link=msg=1324459 date=1421752828
Nou, in ons eerste jaar bestaan de praktijklessen voornamelijk uit ADL-handelingen (wassen, aankleden, scheren e.d.). Niet overbodig, maar ook niet direct gerelateerd aan de acute zorg zoals BMH die ziet (SEH, ambu, anesthesie).

Verder krijgen wij als G&T-variant lessen in zorg op afstand, e-Health etc. ook allemaal uren die BMH kan steken in zaken meer gericht op handelen in de acute zorg.

goh, raar dat de medisch studenten dan een verpleegstage moeten lopen om te zien hoe dat soort handelingen en zorg wordt uitgevoerd...
pfffff
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #425 Gepost op: 20 januari 2015, 18:50:05
Citaat van: RemRoof link=msg=1324466 date=1421754963
Sorry van de IC. Ik was te snel met tikken. Overigens blijft mijn punt wel staan.

Een BMH'er wordt geen verpleegkundige en stelt daarom geen verpleegkundige diagnoses, dat snap ik. Maar nu komt het punt: De handelingen die voor een groot deel verricht worden zijn verpleegkundige handelingen. En voor zover mij bekend stellen AVP'ers en SEH/anesthesie-verpleegkundigen formeel een verpleegkundige diagnose met daaraan gekoppeld een behandelplan. Iets wat een BMH'er dus niet kan. Ik laat mij graag corrigeren door de gespecialiseerd verpleegkundigen op dit forum als ik het helemaal mis heb.

Studieroute/differentiatie, het is maar net welke HBO de opleiding geeft. Punt blijft dat die tijd dus ook ingezet kan worden voor verdieping acute zorg dus een studierichting acute zorg.

RemRoof

Mee eens RemRoof, allerlei (specialistisch) verpleegkundige handelingen vloeien voort uit de verpleegkundige en medische diagnoses die veelal zijn opgenomen in standaarden en protocollen. Indicatiestelling, herkennen van indicaties en uitvoering door de bevoegd en bekwame opgeleide personen. Verpleegkundige diagnosestelling door een BMH is dus niet mogelijk.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #426 Gepost op: 20 januari 2015, 18:59:38
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324551 date=1421776205
...
Verpleegkundige diagnosestelling door een BMH is dus niet mogelijk.

En dan is het kringetje weer rond... Namelijk wat kan een BMH'er  wel, namelijk niets... :-\ Erg sneu voor al die studenten die in de mooie praatjes van de hogescholen hebben geloofd.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #427 Gepost op: 21 januari 2015, 09:17:29
Een persoon met zo'n attitude.... ga aub bij de HEMA rookworsten verkopen
dan kan je ook met mensen omgaan >:(


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #428 Gepost op: 21 januari 2015, 23:12:50
Beste bmhstudentje,

Allereerst hoop ik dat je medische kennis en handelen beter zijn dan je vaardigheden omtrent het schrijven van een betoog.

Ik vraag mij dan toch af hoe jij van plan bent om al die A2 en B ritten te gaan rijden aangezien het merendeel van de ambulance ritten geen spoedritten(A1) zijn. Of laat je dit over aan de 'ouderwetse' ambulanceverpleegkundige ?(http://www.ambulanceblog.nl/kerncijfers-ambulancezorg-nederland-2012/)

Mijn advies, ik zou iets anders gaan doen. Iets waarbij je niet direct contact heb met mensen.

De BMH opleiding is al een grote mislukking en jij weet het allemaal nog een beetje erger te maken.

Met vriendelijke groet,

NC

P.S. Het is wel zo sportief om te reageren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #429 Gepost op: 22 januari 2015, 07:37:48
Citaat van: NC link=msg=1324880 date=1421878370

Beste bmhstudentje,

Allereerst hoop ik dat je medische kennis en handelen beter zijn dan je vaardigheden omtrent het schrijven van een betoog.

Ik vraag mij dan toch af hoe jij van plan bent om al die A2 en B ritten te gaan rijden aangezien het merendeel van de ambulance ritten geen spoedritten(A1) zijn. Of laat je dit over aan de 'ouderwetse' ambulanceverpleegkundige ?(http://www.ambulanceblog.nl/kerncijfers-ambulancezorg-nederland-2012/)

Mijn advies, ik zou iets anders gaan doen. Iets waarbij je niet direct contact heb met mensen.

De BMH opleiding is al een grote mislukking en jij weet het allemaal nog een beetje erger te maken.

Met vriendelijke groet,

NC

P.S. Het is wel zo sportief om te reageren.


Ik vrees dat het bij slechts een berichtje blijft.

Men is het er hier wel over eens dat men niet zoveel kan na zo'n 'opleiding'. Maar je moet ze wel nageven dat het ze met een enkel berichtje lukt om de halve witte kolom in de vlekken te jagen. Da's ook talent.