Het komt op mij over als een soort shortcut richting de acute en/of intensieve zorg in mijn ogen vergelijkbaar met het niveau van paramedic zoals in Amerika en Engeland. Alleen nu wordt m.i. een niet reele verwachting gewekt (mogelijk om leerlingen aan te trekken)
Ik kan me gerust voorstellen dat de BMH geschikt zou zijn voor bijv het vakgebied van Anesthesiemedewerker. Aangezien (en correct me if i`m wrong) in dit vakgebied er altijd supervisie is en de momenten dat je moet interventieren voordat de arts is, is zeker binnen 3-4 jaar aan te leren (dat zie je wel aan de duur van opleiding tot de anesthesiemedewerker)
Alleen op het gebied van ambulancezorg is deze supervisie er simpelweg niet en duurt de tijd totdat er `versterking` is vele malen langer, dan bijv. in het ziekenhuis. En tot die tijd moet je het als team zelf redden, waarbij de verantwoordelijkheid voor de patient ligt bij jou als ambulanceverpleegkundige. En dan kun je nog zo`n ervaren chauffeur hebben die zeker ondersteuning kan bieden, maar jij zult nog steeds zelf de keuzes moeten maken en de verantwoordelijkheid voor deze keuzes dragen en verantwoorden
Ik heb het zelf mee gemaakt als verpleegkundig stagiaire op de ambulance, dan lijkt het zo `simpel` wanneer je mee rijd met een ervaren team. En dan is het leerzaam om mee te denken over werkdiagnoses en dan kan zeker het gevoel je bekruipen dat ik dat ook zou kunnen (niet dat ik dat gevoel had, maar kan het me wel voorstellen)
alleen op een gegeven moment mocht ik 3 dagen zelf de leiding op mij nemen tijdens spoedritten (met een ervaren ambulanceverpleegkundige nog geen meter van me vandaan), maar dan wordt het ineens een heel ander verhaal, omdat jij op dat moment keuzes moet maken. Dan realiseer je ineens hoe moeilijk een casus dan kan voelen, wanneer iemand bijv. out is van de drank. Want stel dat....
Op dat moment kregen we casussen die ik op zich aardig op mij kon nemen (cardiale casussen en mensen in dronken toestand), maar op een gegeven moment kregen we een melding dat een peuter van 1,5 van de bank was gevallen op zijn hoofd en toch verminderd aanspreekbaar zou zijn op dat moment
toen heb ik direct aangegeven dat daar mijn grens lag, daar voelde ik me zeker niet bekwaam genoeg voor. Alleen ik had de keuze om op dat moment aan te geven, dat ik het niet wou doen.
Maar als BMH-er heb je die keuze niet...
logischerwijs kun je de vergelijking met de door mij eerder genoemde paramedic, die kunnen het toch ook met minder tijd van opleiding, maar vergeet niet dat deze manier van werken wezenlijk verschilt met het werken als ambulanceverpleegkundige
de paramedic mag nauwelijks (en volgens mij zelfs helemaal niet) afwijken van het protocol en is beperkter in geven van medicijnen (dacht ik tenminste) en handelingen.
Dus ja de weg naar ambulanceverpleegkundige is lang, maar mijn inziens maakt dat wel dat het niveau van `onze` ambulanceverpleegkundigen daardoor ook op een hoog niveau staat
als de top van de kilimanjaro op 3 km ligt, dan kun je geen kortere route nemen naar de top. Dan kun je wel de sub-top kiezen. Maar of je dat moet willen ??